Volvo 343 DL Special 1977
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
-
Vandaar dat deze tegenwoordig zo vaak in partijen opduiken; de dealers hadden ze op voorraad.
Heel veel door Daf ontworpen spull voor de 300 was sub standard; denk maar aan de dashboards, stoelen, schakelaars, CVT pook,...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Want t/m de DAF66 my75 is alles echt heel duurzaam en probleemloos.
De ovlov66 erfde de veel te ingewikkelde 343 pook en toen was de ellende daar ook begonnen... nergens goed voor zie DAF66 laatste bouwjaar: een solide ''knuppel'' zonder elektrieke flauwekul.
En het 343L stuur in de latere V66 was ook geen goed idee, kon je net niet meer bij de stengels met je vingers (paar cm hoger dan de daf versie). Blijf er toch af als het goed werkt! Tja marketing: eenheid van stijl net als die gruwelijke bielzenbumpers...
- V300 register
- Verbannen
-
gromsound;204307 schreef : Overigens vond Autovisie het bij de eerste test ''ellendige schakelaars, van Audi overgenomen''(?)
Ik ken die test en snapte de verwijzing aanvankelijk ook niet helemaal, maar Audi had inderdaad (in de eerste 80 van 1972) een tweeknoppenarrangement bedacht om stadslicht en/of dimlicht in te schakelen. De 343 in de Autovisie-test lijkt trouwens een prototype door allerlei maffe details, zoals een '1400'-sticker op het kleppendeksel.
Voor de niet-Dafkenners, de lichtschakelaar van een Daf is een oersimpele tuimelschakelaar (uit-stadslicht-dimlicht).
Maar terug naar het algemeen. De Volvo 343 had als een van de eerste (zo niet de eerste) auto's een compleet uit kunststof opgetrokken dashboard waarbij het kunststof ook de dragende functie vervulde. Ook zijn er heel veel zaken in hard, dun kunststof uitgevoerd in plaats van zachter, dikker materiaal of 'bakeliet'. Het moge duidelijk zijn dat er veel te weinig met het materiaal is getest (het scheurt en verkleurt), maar dat geldt voor wel meer componenten van de 343 (neem alleen die B14.0 motor al). De stoelen zijn duidelijk Daf, het zwakke punt is altijd de stof geweest: het verliest zijn elasticiteit en gaat dan flubberen/scheuren.
- V300 register
- Verbannen
-
Tot wat voor discussie de advertentie kan leiden :confused:
Overigens staat het bod nog steeds op 101 euro en heeft het minimumbod nog niet behaald. Ik mag hopen dat ie desalniettemin in heel goede handen komt (al was het maar voor die mooie hoedenplank

- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ed Varioraket;204337 schreef : Tot wat voor discussie de advertentie kan leiden :confused:
leuk toch? Wanneer zie je nou nog zon vroege uitvoering. het is allemaal interactieve geschiedschrijving tot nut van het algemeen.
Nu ik (op het werk ipv thuis achter het modempie) w?l die ebay fotos kan zien, kan ik met zekerheid stellen dat die lichtknop e.o. gewoon standaard fabrieksuitvoering is van my78 (dus na zomer 77), zie ook de vraagbaak. Tussenoplossing tot aan de netjes weggewerkte draaiknop van my79. Ik heb beide uitvoeringen thuis, de 78 in een sloopdash uit Venlo en de 79 in mijn dikke daf, pekelbak van dienst. Uiteraard gaat dat 78er dash een keer in de 79er en eigenlijk zou ik dan ook de ''ellendige drukknoppen'' wel willen monteren voor het historische DAF77 beeld..... wie heeft er een set over, dus inclusief de naastgelegen dummys en het framepje eromheen?
Ach en nou ik het er toch over heb, dat ''stoplichtkapje'' rond de klok midden in de het dash heb ik ook nog niet gevonden. Even lenen is ook goed, ik giet hem wel na mbv siliconenrubbermal en giethars.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
(lijkt wel een ordinaire advertentie! Maar is maar aan 1 persoon gericht...)
- V300 register
- Verbannen
-

Heb net de roje schicht te koop gezet zodat ik alleen die gele nog overhoud. Daar zit al zoveel werk in -het is eigenlijk de sport- dat ik daar sowieso mee verder knutsel. Net zolang tot ie er uitziet als het 1975 P900 protomodel.
- V300 register
- Verbannen
-
Eigenlijk toch wel jammer h? dat we verstandig :halo: geworden zijn?!
En elkaar daarom op het forum gratis therapie verschaffen. Toch leer ik telkens weer bij en da's dan, ondanks alle klaarblijkelijke "verstandigheid", mijzelf incluis, toch mooi meegenomen!
Overigens, de veiling is ten einde, maximale bod was blijkbaar 346 euro en daarmee is het minimum niet bereikt. Hopelijk houdt dat niet een enkeltje sloperij in.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Wil wel met hem ruilen tegen mijn blauwe 340 Winner.