Ik heb op E85 gereden met verschillende B230F 740s, een B234 740, een Daihatsu Charade en mijn huidige 360.
In geen enkel geval de compressie verhoogt, wel de ontsteking aangepast.
Verbruik: Als de afstelling goed is +- 20% slechter dan bij euro 95.
Met goede afstelling van de injectie (zonder andere modificaties als ontsteking of verhoogde compressie) win je veel koppel.
Hoeveel koppel je wint merk je met name als je weer overstapt naar normale benzine. Vooral vanaf 1500 toeren pakt een E85 motor veel beter op.
Topvermogen verschilt misschien maar 5% (butt dyno) maar koppel lijkt wel 15% toe te nemen.
Ik betaal 1,05 - 1,09 voor 1L E85. Als ik ga tanken dan is het meestal 100L per keer. Tanken kan dichtbij maar niet letterlijk om de hoek (nog niet).
Rijd nu op E10 (ivm slechte koude start met E85 in de winter) het verbruik is nu 1:11. E85=1:9. (weinig afstanden langer dan 40km)
E85 is soms net een beetje als het opvoeren van een auto. De auto verbruikt niet perse meer/heel veel meer als de rijstijl gelijk blijft. Het (mogelijke) extra vermogen en koppel zorgt er voor dat je het wat regelmatiger aanspreekt. Dat zie je heel snel aan de tankmeter als je op E85 rijdt.
Bij de 360 is behalve een setje andere injectoren niets aangepast, ontsteking nog standaard. Wat dat betreft is er nog wel wat vermogen en een beter verbruik te behalen.
De benzine kost hier 1.66-1.71 per liter. E85 is altijd wel iets goedkoper, als de benzineprijs omhoog gaat wordt E85 steeds interessanter.
E10 kost net over de grens (ik woon 300m van de grens) 1.53.
Het grootste nadeel aan E85 is naar mijn mening niet het meerverbruik.
Vervelend is dat als je goedkoop E85 wilt tanken je de grens over moet. Voor de mensen hier in mijn buurt geen probleem, voor de overige 15mln Nederlanders wel.
NL is niet bepaald groen en er zijn nog maar heel weinig E85 pompen. Daarnaast is de prijs in NL erg hoog. Dat zorgt er dan ook voor dat E85 hier in NL (nog) geen alternatief is voor normale benzine/diesel/lpg. Als ik weer een oldtimer had, reed ik op LPG.
Als je niet in de grensstreek woont, moet het al om het vermogen gaan of je doet het als hobby/om groen te rijden. Voor mij draait het enerzijds om de lagere kosten, het extra vermogen en het groen rijden.
Als je auto op E85 rijdt, heb je tenminste iets te vertellen op feestjes;)
Als je net overschakelt naar E85 is het wel verstandig na een tank of 2-3 de brandstoffilters te vervangen.
Flip heeft geen dumpvalve, daar zal het dus niet aan liggen;)