Volvo 340 en Ethanol
- V300 register
- Verbannen
-
Bron: www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4833259Als oldtimer maar ook youngtimer bezitter maak ik mij behoorlijk veel zorgen over eind 2013, als alle andere typen benzine verboden worden en E10 de standaard word. Hoe gaat mijn auto's zich houden op die troep....
Ik las dit artikel:
En dit zou heeeeeeeeeel misschien een oplossing kunnen zijn...ik betwijfel het...Zonder voorzorgsmaatregelen kan de nieuwe E10 benzine niet gebruikt worden in oldtimers. Hieronder een aantal tips van de FEHAC waarmee onaangename verrassingen voorkomen worden bij gebruik van deze nieuwe benzinesoort in klassieke voertuigen.
Invoering van de E10 benzine
Benzine E10 bevat 10 volumeprocent ethanol en vervangt in de toekomst de loodvrije 95 benzine met maximaal 5% ethanol (normblad EN 228). De introductiedatum van E10 verschilt per land. In Nederland zijn we nog niet zo ver. Het beste advies is het overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om ethanolvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot eind 2013 beschikbaar blijven. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
? opslag in de benzinetank en het reserve brandstof reservoir
? toegepaste materialen in het systeem
? interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
? interne vervuiling van het systeem op de lange duur
Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
Ethanol (een alcoholsoort) is hygroscopisch d.w.z. het trekt water aan. Door het ?ademen? van de tank bij wisselende temperaturen wordt vochtige lucht aangezogen. Uiteindelijk vormt zich een corrosief water/ethanol mengsel op de bodem van de tank.
Advies 1: Bij langdurig niet-gebruik, het klassieke voertuig wegzetten met een volle tank. Klein reserve brandstof reservoir gebruiken.
Advies 2: Plaats het voertuig in een ruimte met zo constant mogelijke temperatuur.
Advies 3: Bij voorkeur tanken bij een druk bezocht tankstation.
Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering. De eigenschappen blijven wel minimaal zes maanden behouden.
Toegepaste materialen in het brandstofsysteem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp en het membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig zijn: natuurrubber NR, butylrubber IIR. Wel bestendig zijn: Nitrile rubber NBR, Viton en de oplossing is waar mogelijk NBR en Viton toepassen. Voor aluminium delen is een coating is wenselijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer. Het kurk van vlotters van oude carburateurs is niet E10 bestendig. De vlotter van benzinemeter blijkt ook niet altijd E10 bestendig.
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in het brandstofilter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies 1: Filter regelmatiger controleren op vervuiling en vaker reinigen of vervangen .
Advies 2: Doorzichtig leidingfilter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling op de lange duur
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het hele brandstofsysteem kan leiden. Met dit probleem is nog weinig ervaring en er is ook nog niets concreets aan oplossingen in de literatuur gevonden. Bij OldtimerNieuws was eerder al wel een mogelijke oplossing te lezen
Hoe kan men nu een brandstof introduceren die zoveel kan vernielen bij ongeveer de helft (of meer?) van het europese wagenpark? Alles van 2000 en ouder vermoed ik? En als ik het artikel een beetje begrijp. moet een oudere motor ook harder werkend om een beetje hetzelfde vermogen te verkrijgen? Dus minder milieu vriendelijk.........Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. Net als in Frankrijk en Duitsland zal de invoering van E10 echter binnen afzienbare tijd een feit zijn. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.
Mede door de ervaringen in het buitenland is de eerste commerci?le partij al op het probleem ?gedoken? en komt Miller Oils met drie brandstofadditieven naar Nederland, speciaal voor oldtimers. VSPe Power Plus, VSPe en EPS. Sinds 1 april worden ze in Nederland geleverd. Martyn Mann, technisch directeur bij Millers Oils: ?De meeste oldtimers zijn niet gebouwd met het milieu in het achterhoofd. Liefhebbers kunnen enkel kiezen uit de moderne brandstof die bij de pomp wordt aangeboden. Met de huidige hoge benzine prijs en onderhoudskosten is een gecorrodeerd brandstofsysteem het laatste waar de oldtimerliefhebber op zit te wachten?. Na de Britse en Schotse oldtimerliefhebbers kunnen nu ook de Nederlandse oldtimer eigenaren gebruik maken van onze producten?, aldus Mann.
Door de ervaringen in met name Frankrijk, maar ook Duitsland zijn er inmiddels meerdere oplossingen die worden geopperd. Een van de oplossingen die vaker wordt genoemd is het toevoegen van een zeer kleine hoeveelheid 2-taktolie. De voorkeur schijnt uit te gaan naar 2-taktolie voor kettingzagen. De olie zorgt er voor dat de agressieve bio-ethanol wordt geneutraliseerd terwijl er door de geringe hoeveelheid er geen sprake is van een ?blauwe walm?. Mengverhouding die worden genoemd zijn 1:100 tot 1:200. Het klinkt allemaal aannemelijk, maar of het werkt durven we niet te zeggen.
We zijn benieuwd of de geboden oplossingen ook op langere termijn de schadelijke werking van de toegevoegde bio-ethanol effectief oplossen.
Dat 2-takt olie idee is trouwens wel leuk. Als iedereen dat doet blijven we misschien E98 houden omdat het milieu anders te veel te lijden heeft :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
General Custom;192979 schreef : Hoe kan men nu een brandstof introduceren die zoveel kan vernielen bij ongeveer de helft (of meer?) van het Europese wagenpark? Alles van 2000 en ouder vermoed ik? En als ik het artikel een beetje begrijp. moet een oudere motor ook harder werkend om een beetje hetzelfde vermogen te verkrijgen? Dus minder milieu vriendelijk.........
Dit wordt gedaan om Jan met de korte achternaam die geen nieuwe auto kan kopen van de weg te halen.
Jarenlang is er in de euro 95 5% ethanol ingestopt. Ik heb nooit begrepen waarom de auto van de vrouw nooit lekker liep. Nadat E10 kwam werd dit pas bekend, gelijk over gestapt op super plus 98 geen problemen meer gehad.
Zelf rij ik met LPG en heb (voorlopig) geen last van de ethanol, maar het wordt de hobbyist weer moeilijker gemaakt om zijn hobby redelijk betaalbaar te houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;192994 schreef : Zelf rij ik met LPG en heb (voorlopig) geen last van de ethanol, maar het wordt de hobbyist weer moeilijker gemaakt om zijn hobby redelijk betaalbaar te houden.
Dus eigenlijk moedigen ze het belastingvrij op LPG rijden weer aan :crazy2:
Maar als straks de 98 niet meer verkrijgbaar is gooi ik graag een litertje 2-takt olie bij een tank benzine. Zo duur is dat niet, en het geeft toch wel een goed gevoel

Iedereen moet eigenlijk die E10 gewoon niet tanken, net als de Duitsers. Het rekeningrijden is er ook niet gekomen omdat 99,9% van Nederland dat niet moest hebben (die ene andere procent zit Den Haag), dus met E10 moet dat ook lukken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ook al een paar keer beetje 2 takt olie in de tank gegooid, had dat ook gelezen maar geen idee of het helpt.
Ethanol zit ook in bier he mensen, ik ben beetje huiverig van het aantrekken van water, dat wel. En met een carburateur zou ik ook 2x nadenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
flip21;193006 schreef : Mijn 760 rijdt al meer dan een jaar op E85, dus dat is 85% ethanol. En ik heb tot nu toe regelmatig gekeken, maar nog niets vreemds geconstateerd. Motor doet het beter, wel een vers brandstoffilter gemonteerd ja.
Ook al een paar keer beetje 2 takt olie in de tank gegooid, had dat ook gelezen maar geen idee of het helpt.
Ethanol zit ook in bier he mensen, ik ben beetje huiverig van het aantrekken van water, dat wel. En met een carburateur zou ik ook 2x nadenken.
Op wat voor compressie heb je de motor omgebouwd om effici?nt op E85 te rijden, als ik vragen mag? En wat is je verbruik en wat betaal je met liter?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik verbruik ongeveer 12L/100km, Op de snelweg doet ie best wat beter, maar binnendoor en koude start is niet erg goed voor het verbruik.
Soms tank ik in Duitsland voor iets van ?1,08. In NL heb ik ook wel getankt, maar dan voor iets van ?1,32.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar heel rustig in de zomer met wat snelweg haal ik 1 op 9, in de winter met koude start en 10km ritje ooit zelfs 1 op 6,9 gereden... maarja, op benzine zijn dat ook geen goede ritjes.
Modificatie tot nu toe is eigenlijk alleen andere injectoren (640cc/min) en de kenvelden van de injectie een beetje moeten verschalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.