Gereedschap, wat is handig/nodig?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2011 14:20 #884774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
Grappig, die doos heb ik voor mijn slagen/verjaardag gekregen! 'Enige' dat mist is een 3/8" ratel...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2011 15:26 #884780 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?

hubris;183632 schreef : @ Erik; zoiets zou qua doppen beter geschikt zijn dus: www.sonicshop.nl/?action=detail&id=1420 ?

punkazz;183648 schreef : Grappig, die doos heb ik voor mijn slagen/verjaardag gekregen! 'Enige' dat mist is een 3/8" ratel...

...en dat is ?xact de doos die ik heb, maar dan zonder SONIC opdruk. E?n van de merken die dat setje dus ook opgestempeld krijgt... :+
Deze heeft precies dezelfde afgeronde zeskanten...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2011 15:44 #884781 door V300 register
Lidl heeft ook hele nette koffers gereedschap.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2011 17:09 #884792 door V300 register

hubris;183632 schreef : @ Erik; zoiets zou qua doppen beter geschikt zijn dus: www.sonicshop.nl/?action=detail&id=1420 ?

OEPS!
Was net even bij de Brezan (kwam toch langs) en daar was deze set nu in de aanbieding. Schijnt normaal gesproken 185 incl btw te zijn daar en mocht nu mee naar huis voor net onder de 100 euro.
Dat wordt ruzie straks als mijn vriendin thuis komt... *duikt vast weg*

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2011 17:49 #884795 door V300 register
Zelf heb ik al mijn gereedschap van Action en vergelijkbare low-budget merken. Het nadeel van dit gereedschap is (zoals te verwachten) dat het vrij vlug kapot gaat t.o.v. duurdere merken. Als dat gebeurt vervang ik dat weer door nieuw gereedschap, maar dan van goede kwaliteit. Op deze manier heb je niet zo'n dure rekening in een keer, maar krijg je op een gegeven moment steeds meer goed gereedschap.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2011 20:52 #884807 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
Gamma heeft tegenwoordig een eigen gereedschapslijn voor 3 verschillende gebruikers, hobby, tussen hobby en professioneel en professioneel. Veel is in sets te kopen maar ook los en alles tegen een redelijke prijs.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2011 21:08 #884813 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
heb er toevallig een paar weken geleden even in gesnuffeld, toch is wat Gamma als proffesioneel gereedschap ziet nog steeds v?r onder niveau van een goede gereedschapshandel. goede vergelijking is bijv Bosch elektrisch gereedschap, Bosch groen is voor amateur tot hobbyist; Bosch blauw is voor de proffesional, die gereedschap nodig heeft dat het ?ltijd doet in alle omstandigheden. Bosch blauw is niet verkrijgbaar bij de Gamma.

vind het altijd wat moeilijk om hier concreet op te reageren want zonder goed gereedschap kan ik absoluut niet sleutelen, sleutels die verbuigen als ik wat los probeer te halen; eerst met een wringijzer wat lossen voor je de ratel kunt gebruiken, schroefbitjes die je kapot draait na 2 schroeven los te draaien etc. allemaal niet echt aan mij besteed; zijn allemaal reden waarom ik bij elke sleuteldag met een eigen gereedschapskist sta te slepen:D

wat je bij een 300 aan basisgereedschap nodig hebt voor de meeste klussen:
steek-ring sleutels 6-24
3/8 lage doppenset 8-22 + kort en halflang verlengstuk
philips schroevendraaierset
set voelermaatjes
kruissleutel + deugdelijke garagekrik + assteunen
kunststof hamer (500/750gr)
open remleidingsleutels 7, 10-11

met bovenstaande kun je nagenoeg alle klussen doen

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2011 23:23 #884833 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?

AvdAkker;183687 schreef : ........toch is wat Gamma als proffesioneel gereedschap ziet nog steeds v?r onder niveau van een goede gereedschapshandel..........

Toch moet ik zeggen dat het professioneel handgereedschap van Gamma 5 tot 10 jaar garantie heeft, dit zullen ze zeker niet doen als hun gereedschap niet de minimale gestelde professioneel kwaliteit zal halen.
Zelf heb ik doppen en ratels van de Gamma dat vind ik qua stevigheid niet onderdoen van dure merk handgereedschap, ook de ratelringsleutels van de Gamma vind ik goed stevig. Ook de professioneel schroevendraaiers kunnen qua vormgeving en kwaliteit best concurreren met de gevestigde merken.
Maar zoals je zegt: "v?r onder niveau van een goede gereedschapshandel" vind ik wat overdreven, het zal best qua kwaliteit wat minder zijn, maar de verhouding prijs / kwaliteit zit toch vrij hoog.
Het is wel zo dat voor de echte professioneel sleutelaar het handgereedschap toch andere eisen heeft dan voor de gevorderde hobbyist.

Mijn advies koop een set handgereedschap, niet te duur, en koop daarna wat je nog nodig heb als je het nodig heb en vervang het niet te duur gereedschap als het versleten is met een kwalitatief beter merk.

AvdAkker;183687 schreef : 3/8 lage doppenset 8-22

Voor de moer van de stuur heb je een dop van 24 nodig, vanaf 13 mm is het beter om 1/2" te gebruiken even ter aanvulling.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2011 23:30 #884835 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?

2 Fast 4 U;183708 schreef : Het is wel zo dat voor de echte professioneel sleutelaar het handgereedschap toch andere eisen heeft dan voor de gevorderde hobbyist.

precies! en met een job als engineer/monteur/assemblagemonteur die in de vrije tijd ook vrijwel altijd met sleutelen in de weer is zal ik persoonlijk ook altijd andere en hogere eisen stellen aan gereedschap als menig ander sleutelaar.

overigens, de garantieafdeling van Snap-On (levenslang:D) is bij mij toch wel de enige no-nonsense fabrikant gebleken, meestal is de garantie op gereedschap betrokken bijv een evt chroomlaag over de sleutels heen (als de bekken verbogen zijn ben je dan volgens de fabrikant te lomp geweest),

2 Fast 4 U;183708 schreef : Voor de moer van de stuur heb je een dop van 24 nodig, vanaf 13 mm is het beter om 1/2" te gebruiken even ter aanvulling.

zeker niet, vanaf S17 (M10) pas 1/2 gereedschap gebruiken, anders trek je veel te makkelijk over het aanhaalmoment van dunnere maten heen.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2011 13:58 #884849 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?

Dat is echt een mooi setje. Let idd. op aanbiedingen. Die bitjes van Sonic zijn ook van goede kwaliteit. Voor het grotere werk heb je half inch doppen nodig en een ratel. Neem gelijk een connector (hoe heet dat ook alweer; wringijzer??) met staaf er aan, zodat je hier weer een pijp op kunt zetten. De goedkopere staven zijn zo krom.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC