Gereedschap, wat is handig/nodig?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2011 16:10 #631432
door V300 register
Gereedschap, wat is handig/nodig? is gemaakt door V300 register
Naar aanleiding van mijn eerste sleutel-pogingen afgelopen week vraag ik me af welk gereedschap jullie nou een 'must have' vinden voor het sleutelen aan je auto.
Kort gezegd; welk gereedschap heb je bij ?lke keer dat je gaat sleutelen nodig?
(dan weet ik waar ik voor moet gaan sparen
)
Kort gezegd; welk gereedschap heb je bij ?lke keer dat je gaat sleutelen nodig?
(dan weet ik waar ik voor moet gaan sparen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2011 16:26 #884488
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
Wat heb je al?
Ik zelf heb:
2 sets steek/ringsleutels 6-32 mm [Aldi Duitsland]
1 set schroevendraaiers recht
1 set schroevendraaiers kruiskop Philips [0-3]
1 set schroevendraaiers kruiskop Pozidrive [0-3]
diverse tangen waaronder een paar griptangen
1 uitgebreide doppendoos met 1/4" doppen 4,5-13 mm en 1/2" doppen 10-32 mm
Momentsleutel
inbussleutels
torks bits diverse maten
en nog meer verzameld in de voorbije jaren, eigenlijk te veel om op te noemen
Ik zelf heb:
2 sets steek/ringsleutels 6-32 mm [Aldi Duitsland]
1 set schroevendraaiers recht
1 set schroevendraaiers kruiskop Philips [0-3]
1 set schroevendraaiers kruiskop Pozidrive [0-3]
diverse tangen waaronder een paar griptangen
1 uitgebreide doppendoos met 1/4" doppen 4,5-13 mm en 1/2" doppen 10-32 mm
Momentsleutel
inbussleutels
torks bits diverse maten
en nog meer verzameld in de voorbije jaren, eigenlijk te veel om op te noemen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2011 16:38 #884489
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
Als je goedkoop wilt beginnen: verzamel wat bij de Action. Doppenset, steek/ringsleutels, diverse tangen en schroevedraaiers, inbussleutels, hamer, zaagje, mesje, multimeter, garagekrik, etc.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2011 20:59 #884502
door V300 register
Ik had voor mijn verjaardag een gereedschapskoffer gekregen met de hoognodige dingen: schroevendraaiers, tangen, ratel en doppenset, steeksleutels, inbussleutels. Daarmee red je je wel, als je iets nodig hebt dan kun je het alsnog aanschaffen.
En natuurlijk ligt het aan de klus wat je bij je hebt
En natuurlijk ligt het aan de klus wat je bij je hebt
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2011 23:45 #884525
door V300 register
Kort gezegd heb ik op dit moment nog niets. Kleine uitzondering is wat materiaal dat
ik gebruik voor mijn modelhelikopter, zoals schroevedraaiertjes en een multimeter.
Als goed begin heb ik zelf naar deze set zitten kijken:
www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003583&lang=en
En als ik het overzichtje van 2 Fast 4 U zo zie, dan lijkt me deze set van Louis.de een
best goed begin. Wat ik me nog wel af vraag is hoe vaak een momentsleutel van pas
komt. En vooral, welke momenten zijn er nodig bij de 340?
Vandaag heb ik trouwens ook al een leuk speeltje besteld. Is handig voor de auto, maar
vooral ook voor het modelbouwen! Stond al een tijdje op de 'wishlist' en vandaag dus de
knoop doorgehakt..
www2.conrad.nl/goto.php?artikel=830356
ik gebruik voor mijn modelhelikopter, zoals schroevedraaiertjes en een multimeter.
Als goed begin heb ik zelf naar deze set zitten kijken:
www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003583&lang=en
En als ik het overzichtje van 2 Fast 4 U zo zie, dan lijkt me deze set van Louis.de een
best goed begin. Wat ik me nog wel af vraag is hoe vaak een momentsleutel van pas
komt. En vooral, welke momenten zijn er nodig bij de 340?
Vandaag heb ik trouwens ook al een leuk speeltje besteld. Is handig voor de auto, maar
vooral ook voor het modelbouwen! Stond al een tijdje op de 'wishlist' en vandaag dus de
knoop doorgehakt..
www2.conrad.nl/goto.php?artikel=830356
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2011 10:21 #884537
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
De set van Louis ziet er niet slecht uit en redelijk geprijsd, wat de momentsleutel betreft, elk bout[je] en schroef[je] van een auto is met een bepaalde kracht [moment] aangedraaid en ze zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Hier zijn een paar ook bij
Louis
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2011 11:56 #884541
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
Die set wordt onder tientallen namen verkocht, o.a. Mannesmann. Herkenbaar aan de vorm van de doppen. Elk merk heeft een andere kleur koffer, soms met andere lay-out en andere handvatten.
Ik gebruik deze set al 6 jaar en alleen de pennetjes van een van de kniestukken zijn los gekomen.
De kwaliteit is prima, maar de doppen zijn zo gemaakt dat ze ook op Engelse maten passen. Hiervoor zijn de vlakken van de 6-kanten afgerond. Handig voor als je wel eens Engelse maten nodig hebt, maar niet als je veel kracht wilt zetten.
Zorg dat je binnen niet al te lange tijd een setje doppen hebt van een goed merk met goed passende 6-kanten voor de veel gebruikte maten. Als je veel kracht moet zetten draai je vanwege het kleine contactvlak hiermee de 6-kanten van de bouten en moeren rond.
Gebruik de ratel ook niet om echt vast zittende bouten en moeren te lossen, maar alleen om ze versneld los te draaien nadat je ze met het T-stuk hebt gelost.
Ik gebruik deze set al 6 jaar en alleen de pennetjes van een van de kniestukken zijn los gekomen.
De kwaliteit is prima, maar de doppen zijn zo gemaakt dat ze ook op Engelse maten passen. Hiervoor zijn de vlakken van de 6-kanten afgerond. Handig voor als je wel eens Engelse maten nodig hebt, maar niet als je veel kracht wilt zetten.
Zorg dat je binnen niet al te lange tijd een setje doppen hebt van een goed merk met goed passende 6-kanten voor de veel gebruikte maten. Als je veel kracht moet zetten draai je vanwege het kleine contactvlak hiermee de 6-kanten van de bouten en moeren rond.
Gebruik de ratel ook niet om echt vast zittende bouten en moeren te lossen, maar alleen om ze versneld los te draaien nadat je ze met het T-stuk hebt gelost.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2011 15:14 #884626
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gereedschap, wat is handig/nodig?
Koop gelijk iets met zeskantige strakke doppen. En een set goede schroevendraaiers, die lekker in de hand liggen. Als beginnerssetje kan een doos van Sonic een leuke keuze zijn. Ff een verjaardag houden en wat 5jes bij elkaar sprokkelen. Sonic verkopen ze oa. bij Brezan. Wil je iets meer kwaliteit dan kun je Facom voor de doppen pakken. Kraftwerk is prima, behalve de ratels. Schroevendraaiersset van Hazet vind ik weer prima. Ik heb in mijn werkplaats een doppensetje van de Aldi (chroom-vandium) staan en die voldoet ook prima. Voor de meest gebruikte doppen hebben ik strakker passende, zoals van Sonic. Bijvoorbeeld om de startmotor gegarandeerd mee los te krijgen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-09-2011 12:11 #884759
door V300 register
@ Erik; zoiets zou qua doppen beter geschikt zijn dus:
www.sonicshop.nl/?action=detail&id=1420
?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-09-2011 12:20 #884761
door V300 register
Je kan ook een keer bij Neervelta langs gaan. Die hebben merken als Facom en Kraftwerk. Regelmatig aanbiedingen en leuke setjes. Kost ietsje meer, maar dan heb je goed passend spul. Facom schroevedraaierset en steeksleutels zijn echt een goede investering!
Moderators: Mark Smeets