met geschorste auto naar APK?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-09-2011 22:50 #631429
door V300 register
met geschorste auto naar APK? is gemaakt door V300 register
Weet iemand of je met een geschorste auto naar de APK-keuring mag rijden? Of heb je daar een autoambulance voor nodig?
En als de auto niet geschorst is maar de APK is wel verlopen, hoe zit het dan?
En als de auto niet geschorst is maar de APK is wel verlopen, hoe zit het dan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2011 22:53 #884432
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic met geschorste auto naar APK?
mag, mits de apk bij het dichtstbijzijnde apk-station gedaan wordt.
Zorg wel dat je het telefoonnummer van de bewuste garage bij de hand hebt want je moet de afspraak kunnen aantonen als de politie daarom vraagt
Edit: in alle gevallen moet de auto wel verzekerd zijn!!
rijden/gesleept worden op openbare weg = verzekeren
Zorg wel dat je het telefoonnummer van de bewuste garage bij de hand hebt want je moet de afspraak kunnen aantonen als de politie daarom vraagt
Edit: in alle gevallen moet de auto wel verzekerd zijn!!
rijden/gesleept worden op openbare weg = verzekeren
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
02-09-2011 22:53 #884433
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic met geschorste auto naar APK?
Je mag naar de APK rijden, maar geen meter verder. Je moet dus, als ze je aanhouden, kunnen aantonen dat je een APK afspraak hebt en daarheen op weg bent.
EDIT: wat Joost zegt
EDIT: wat Joost zegt

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-09-2011 22:55 #884434
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic met geschorste auto naar APK?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2011 09:10 #884439
door V300 register
Volgens mij is de regel de korste route naar het apk station. Dus lijkt me als dat station 5 km ver weg is het ook nog mag, ook al is er eentje die op 3km afstand is..
Overigens als je 30 km gaat rijden zal het wel niet meer opgaan...
Verzekeren moet idd altijd...
Overigens als je 30 km gaat rijden zal het wel niet meer opgaan...
Verzekeren moet idd altijd...
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2011 13:09 #884450
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic met geschorste auto naar APK?
ik heb dit zeer recent gedaan en heb daar ook voor naar het RDW, de Technische dienst van het RDW en de KLPD gebeld want ik kon namelijk niet vinden of er een limiet aan de afstand zit. Bij mij in de buurt vertrouw ik namelijk geen enkele garage meer, en ik wou er zelf aan sleutelen indien nodig.
nog een tip: Doe niet eerst ontschorsen en dan naar het keuringsstation. Als de auto namelijk geen geldige APK meer heeft en je ontschorst hem, krijg je direct een prent in de bus voor een auto op de weg met verlopen APK.
to the point: een samenvatting van mijn research:
- niemand kan zeggen of er een limiet aan zit, maar het wordt natuurlijk sterk afgeraden ver te rijden. Wat "ver" is, is dus niet vastgesteld.
- de auto moet verzekerd zijn.
- je mag alleen naar het keuringsstation rijden, niet even onderweg een boodschapje doen
- je moet een afspraak maken en een bewijs van de afspraak meenemen.
- in het geval dat hij belastingplichtig is moet je met het RDW mailen/bellen/schrijven om een dag ontheffing te krijgen
en het belangrijkste
- bij afkeur mag je niet terugrijden en bij goedkeur alleen met geldige papieren!
meer leesvoer Schorsen en APK , Schorsing , Overheid.nl | Producten en diensten - Producten , www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Over%...20het%20kenteken.pdf , Infopolitie: Vraag en Antwoord ? Toon onderwerp - geschorst & apk , APK geschorste auto?
ik heb uiteindelijk +/- 45 KM gereden naar de garage zonder problemen, en in 1 dag gekeurd gekregen.
Vervolgens was de auto natuurlijk nog wel geschorst! Zelf had ik direct na keuring online ontschorst, maar dat was een slechte keus! Dat betekende namelijk dat ik pas na 3 tot 5 werkdagen mijn nieuwe papieren in de bus had liggen. Mijn terugweg was illegaal, maar heb gewoon de gok genomen omdat er in de database een goedgekeurde, niet geschorste auto opgenomen was en ik mijn papieren 'thuis had liggen'
Het beste kun je dus na de keuring naar een postkantoor rijden/fietsen en dan de auto laten ontschorsen zodat je gelijk geldige papieren in je handen hebt.
nog een tip: Doe niet eerst ontschorsen en dan naar het keuringsstation. Als de auto namelijk geen geldige APK meer heeft en je ontschorst hem, krijg je direct een prent in de bus voor een auto op de weg met verlopen APK.
to the point: een samenvatting van mijn research:
- niemand kan zeggen of er een limiet aan zit, maar het wordt natuurlijk sterk afgeraden ver te rijden. Wat "ver" is, is dus niet vastgesteld.
- de auto moet verzekerd zijn.
- je mag alleen naar het keuringsstation rijden, niet even onderweg een boodschapje doen
- je moet een afspraak maken en een bewijs van de afspraak meenemen.
- in het geval dat hij belastingplichtig is moet je met het RDW mailen/bellen/schrijven om een dag ontheffing te krijgen
en het belangrijkste
- bij afkeur mag je niet terugrijden en bij goedkeur alleen met geldige papieren!
meer leesvoer Schorsen en APK , Schorsing , Overheid.nl | Producten en diensten - Producten , www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Over%...20het%20kenteken.pdf , Infopolitie: Vraag en Antwoord ? Toon onderwerp - geschorst & apk , APK geschorste auto?
ik heb uiteindelijk +/- 45 KM gereden naar de garage zonder problemen, en in 1 dag gekeurd gekregen.
Vervolgens was de auto natuurlijk nog wel geschorst! Zelf had ik direct na keuring online ontschorst, maar dat was een slechte keus! Dat betekende namelijk dat ik pas na 3 tot 5 werkdagen mijn nieuwe papieren in de bus had liggen. Mijn terugweg was illegaal, maar heb gewoon de gok genomen omdat er in de database een goedgekeurde, niet geschorste auto opgenomen was en ik mijn papieren 'thuis had liggen'

Het beste kun je dus na de keuring naar een postkantoor rijden/fietsen en dan de auto laten ontschorsen zodat je gelijk geldige papieren in je handen hebt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2011 18:28 #884457
door V300 register
Met een auto zonder APK mag je geen meter meer rijden. Hij mag nog wel 2 maanden geparkeerd staan op openbare weg.
Als je binnen die 2 maanden geen nieuwe APK hebt geregeld en je hebt hem niet geschorst, dan is de kans op een boete zeer groot (weet ik uit eigen ervaring).
Desondanks wordt het vaak door de politie wel gedoogd indien je zonder APK rondrijdt. Die gasten weten namelijk ook donders goed dat een auto heus niet ineens levensgevaarlijk wordt van de ??n op andere dag wanneer de APK is verlopen. Het is dan ook wel raadzaam om ervoor te zorgen dat je iig bewijs hebt dat je dan ook daadwerkelijk op dat moment naar een garage rijdt. Dan is namelijk de kans op een boete het kleinst.
Heb je je auto geschorst en wil je er APK op hebben voordat je de schorsing opheft. Dan kun je het beste een auto-ambulance regelen.
Het belangrijkste punt is dat je verzekering heel moeilijk kan gaan doen wanneer de APK is verlopen. De politie ziet dat heel zwart/wit en ziet dat dus zo dat de auto niet verzekerd is.
Hoe je het ook wend of keert; je bent gewoon heel fout bezig als je met een auto zonder APK op de openbare weg komt.
.........helaas ben ik hiervan ook al heel vaak schuldig geweest :+
Als je binnen die 2 maanden geen nieuwe APK hebt geregeld en je hebt hem niet geschorst, dan is de kans op een boete zeer groot (weet ik uit eigen ervaring).
Desondanks wordt het vaak door de politie wel gedoogd indien je zonder APK rondrijdt. Die gasten weten namelijk ook donders goed dat een auto heus niet ineens levensgevaarlijk wordt van de ??n op andere dag wanneer de APK is verlopen. Het is dan ook wel raadzaam om ervoor te zorgen dat je iig bewijs hebt dat je dan ook daadwerkelijk op dat moment naar een garage rijdt. Dan is namelijk de kans op een boete het kleinst.
Heb je je auto geschorst en wil je er APK op hebben voordat je de schorsing opheft. Dan kun je het beste een auto-ambulance regelen.
Het belangrijkste punt is dat je verzekering heel moeilijk kan gaan doen wanneer de APK is verlopen. De politie ziet dat heel zwart/wit en ziet dat dus zo dat de auto niet verzekerd is.
Hoe je het ook wend of keert; je bent gewoon heel fout bezig als je met een auto zonder APK op de openbare weg komt.
.........helaas ben ik hiervan ook al heel vaak schuldig geweest :+
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2011 21:05 #884460
door V300 register
Ik denk dat ze het wel moeten gedogen als de rdw zegt dat het mag, dan lijkt het me haast niet anders dan dat het een wet is aangezien het een overheidsorgaan is. Ze bepalen tegenwoordig al de grote van de refelctors op de trappers van een fiets in een wet, dus ik denk niet dat het een kwestie van gedogen is maar dat het wettelijk is toegestaan om de korste route naar het apk station te rijden, gezien dat bij de rdw op de site staat...
Maar idd, afkeur heb je dus een sirieus probleem. Over terug rijden is niets geregeld, dat kan gedoogd worden maar als men dat zwaar gaat bekeuren maak je voor een rechter weinig kans. Overigens die boete die je krijgt na twee maanden, gaat automatisch. En tegenwoordig kijken ze ook minimaal of je auto verzekerd is eens per jaar. Dat kost nog veel meer dan de 90 euro boete voor apk dat is schandalig duur.
Wat ik wel raar vind, sommige verzekeringsmaatschappijen kunnen moeilijk doen als een auto niet gekeurd is... Maar daar heeft de wetgever niet bij nagedacht///
Maar idd, afkeur heb je dus een sirieus probleem. Over terug rijden is niets geregeld, dat kan gedoogd worden maar als men dat zwaar gaat bekeuren maak je voor een rechter weinig kans. Overigens die boete die je krijgt na twee maanden, gaat automatisch. En tegenwoordig kijken ze ook minimaal of je auto verzekerd is eens per jaar. Dat kost nog veel meer dan de 90 euro boete voor apk dat is schandalig duur.
Wat ik wel raar vind, sommige verzekeringsmaatschappijen kunnen moeilijk doen als een auto niet gekeurd is... Maar daar heeft de wetgever niet bij nagedacht///
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2011 17:10 #884494
door V300 register
De RDW (of eigenlijk het incassobureau) is er trouwens als de kippen bij als je vergeet een schorsing te verlengen (en dus weer APK-plicht hebt). Ik heb een boete gekregen. Tijdens mijn vakantie of vlak ervoor verviel de schorsingsdatum. Dus het is inmiddels wel minder dan twee maanden respijt... (volgens mij is de boete zelfs op dezelfde dag als einde schorsing de deur uitgegaan) Geen waarschuwingsbrief gekregen van tevoren ofzo. Mooi KAK dit.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2011 17:28 #884495
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic met geschorste auto naar APK?
dat zeg ik: niet eerst ontschorsen met verlopen APK want je krijgt DIRECT een boete.
ik heb niet voor niks met al die instanties gebeld.. wat ik eerder zeg is waar. als het onduidelijk is wil ik graag proberen te verduidelijken..
ik heb niet voor niks met al die instanties gebeld.. wat ik eerder zeg is waar. als het onduidelijk is wil ik graag proberen te verduidelijken..
Moderators: Mark Smeets