Afgeschreven of toch weer repareren (iemand interesse?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2011 19:01 #630968 door V300 register
Niet direct een verkoop plug maar wel een verkapte.

Ik was al bezig voor mijn stiefzoon welke lekker met de Volvo 340 1.4 reed de afgelopen jaren (ik post niet veel maar sleutel wel leuk) een Renault op te knappen omdat zijn meisie ook haar rijbewijs aan het halen is.

Renault klaar, Volvo Stuk... :flame:

Eerst maar vertellen dat zoonlief een aardige gozer is maar geen technisch gevoel in zijn donder heeft.
Een paar weken geleden de radiator stuk en hij belt dat er olie uit de auto loopt. ANWB erbij, pil erin (thermostaat gesloopt door de wegenwacht!?!) en flessen water mee om bij te vullen, dat terzijde) en nu de kwam er weer rook uit.

Een deel makkelijk gevonden: De rotot van de ontsteking zo goed als doorgesmolten... Nieuw rotor en de motor liep weer als van ouds...
Maar rijden DAT NIET,:uh-uhh:

Op de brug, en blijkt dat de handrem hevel aan een kant vast zit (terwijl 1.5 maand geleden dit voor de APK verholpen is! Door ons eigen handwerk maar weer vast. Iemand daar ideen over?)

Omdat de auto niet vooruit wilde heeft hij door (te) veel gas te geven de auto door de remmen getrokken en nu zijn EN de riemen weggebrand EN de stelbout van de vario is GEBROKEN!!!:grr3:

Hoe krijg je het voor elkaar... 100 meter rijden wist ik het dat dit niet van 1 dag kwam. Maar genoeg.

VRAAG:

Is het nog de moeite om DEZE

van nieuwe riemen en andere zaken te voorzien of ga ik iemand zoeken die er een goed huisje (of onderdelen ervan voor anderen) kan vinden...

Denk even met me mee...

Ik hoor het graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2011 19:08 #865373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgeschreven of toch weer repareren (iemand interesse?)
Een complete nieuwe variomatic er onder is zeer weinig werk en ook nog eens best goedkoop als je de juiste lijntjes kent binnen de club. Ik denk dat als je clublid wordt dat er genoeg mensen zijn die je willen helpen hiermee. Een andere auto terugkopen gaat je nooit lukken voor het geld dat het kost om deze weer aan de gang te krijgen dus dan zou ik het wel weten :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2011 21:21 #865382 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgeschreven of toch weer repareren (iemand interesse?)
Die mechanische zaken zijn van ondergeschikt belang als de koets nog
gaaf is. En zo te zien is ie dat.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2011 21:56 #865383 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Afgeschreven of toch weer repareren (iemand interesse?)
Prachtige auto. Zeker behouden. Ben het met bovenstaande reacties eens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2011 23:32 #865398 door V300 register
ik ben niet op de hoogte van de kosten maar ik vind.
deze niet prachting, lak lijkt me bijzonder vaal incl het kunstof wat grijs is.
lijkt me niet dat deze belasting vrij is. dus de vraag is wat brengt zo'n auto nog op?
als je het als een hobby ziet en voor een 500 euro kunt maken zou ik het wellicht doen. maar als tweede handsje is tie met een dergelijke schade economisch gezien total loss.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2011 00:03 #865402 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Afgeschreven of toch weer repareren (iemand interesse?)
De kosten voor onderhoud moet je loskoppelen van de aanschafwaarde.

De kleur kan weer prima worden met een professionele poetsbeurt.

Grijs kunststof is vrij eenvoudig (via verschillende methoden) zwart te krijgen.

Deze kleur zie ik nog maar weinig.

Belastingvrij worden van een auto: Ach, ik heb een GLT uit 1988 en die is ook vaal en moet flink gelast worden: but I love the car. Bovendien zijn de onderhoudskosten aan een 340 meestal niet hoog. Als het 500 of 700 euro is kun je daar weer een goed rijdende auto voor terug krijgen. En afschrijven hoef je niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2011 07:27 #865405 door V300 register
Toch maar even onder de auto gekropen om eens beter te bekijken wat er nu mis is...

Remhevels voor de handrem idd weer vast aan beide kanten, toch wel apart.
20 Jaar OK en nu binnen 2 maanden weer vast, speciaal zout deze winter ?

De Stelbout van de VARIO is gebroken :S

De riemen zijn daardoor aan snot gereden (of misschien wel anders om...)

Rest ziet er nog niet zo slecht uit.

Wat is de beste manier om een V340 set riemen te scoren... ???

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2011 07:59 #865406 door V300 register

Frankyfire;168499 schreef : ik ben niet op de hoogte van de kosten maar ik vind.
deze niet prachting, lak lijkt me bijzonder vaal incl het kunstof wat grijs is.
lijkt me niet dat deze belasting vrij is. dus de vraag is wat brengt zo'n auto nog op?
als je het als een hobby ziet en voor een 500 euro kunt maken zou ik het wellicht doen. maar als tweede handsje is tie met een dergelijke schade economisch gezien total loss.

De auto is relatief roestvrij zo te zien, en dat is belangrijker dan of de lak al dan niet een poetsbeurtje heeft gehad.
Wat er al gezegd is: Mechanische problemen zoals hier beschreven zijn relatief eenvoudig op te lossen. Voor vario vervangen is enige hulp en een brug handig; <schaamteloze plug> twee dingen die op sleuteldagen aanwezig zijn. Even lid worden dus ;-) </schaamteloze plug>
Riemen zijn nog nieuw te krijgen; de adressen mogen anderen geven (ik roer liever in mijn bakyeehaa!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2011 09:05 #865409 door V300 register
Dafhobby heeft ze liggen en als je snel betaald, liggen ze enkele dagen later al bij je op de stoep!

Kosten rond de 180 euro als ik mij niet vergis! Vario'tje wisselen lijkt mij idd het simpelste, een paar uurtjes werk en ook best te doen zonder brug en een beetje handigheid...

Lekker oplappen deze auto!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2011 10:18 #865412 door V300 register
Die riem ziet eruit als 'gewoon einde levensduur'. Stelbout gebroken is wel een beetje raar.

Ik zou persoonlijk alleen de riemen en de stelbout vervangen, en kijken of het dan opgelost is.

De riemen zijn her te gebruiken op een vervangings vario, de stelbout kost je de kop niet. dus ook als het ding ook intern kapot blijkt te zijn, geen verkeerde investering.

De hevel van de handrem ziet er droog roestig uit. Dan is het niet gek dat deze meteen weer terug vast roest. Je moet deze verbinding 300.000 keer op en neer bewegen tijdens het toevoegen van af en toe een spuitje WD40.
Je ziet het bruine schuim er dan gewoon af druipen.

als de hendel 100% vrij scharniert en je geen gruis meer voelt schuren tussen de 2 delen kun je hem nog een keer afspoelen met remmenreiniger, laten drogen en er dan een stevige dot wiellagervet in kneden. Dan pas heb je hem definitief gangbaar gemaakt. Check ook de pal van het automatische verstelsysteem aan de andere kant van deze beugel. Indien nodig dezelfde behandeling toepassen.

Controleer ook of het rubbertje waar de bedieningshendel doorheen naar buiten steekt in goede conditie is. Als dit kiert of gescheurd is loopt het baggerwater zo langs de hefboom de trommelrem in. Je kunt evt. een beetje siliconen pakking bij dat rubber er tussen frutten om de afdichting te verbeteren.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC