Trekhaak op kenteken
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2010 15:56 #630567
door E. van Oostveen
Trekhaak op kenteken is gemaakt door E. van Oostveen
Soms staat de trekhaak op het kentekenbewijs vermeld. Mag iemand een auto verkopen zonder de trekhaak als deze wel op het kentekenbewijs staat vermeld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2010 16:05 #848833
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak op kenteken
In Belgie staat het volgens mij op het keuringsbewijs vermeld dat je een trekhaak hebt... je betaalt daar ook jaarlijks 15 euro voor om deze te laten keuren.
Op ons kentekenbewijs staat het in ieder geval niet voor zover ik weet, omdat weinig tot geen auto's fabrieksaf geleverd worden met trekhaak en zelfs al is dat zo, dan is het zo dat deze nog speciaal naar de keuring moet alvorens hem te mogen gebruiken.
Dus om op je vraag te antwoorden, ik denk wel dat het mag (in belgie toch zeker), de vraag is alleen of deze conform met de eisen van de fabrikant geplaatst is, maar daar zou eigenlijk de APK over moeten gaan.
Op ons kentekenbewijs staat het in ieder geval niet voor zover ik weet, omdat weinig tot geen auto's fabrieksaf geleverd worden met trekhaak en zelfs al is dat zo, dan is het zo dat deze nog speciaal naar de keuring moet alvorens hem te mogen gebruiken.
Dus om op je vraag te antwoorden, ik denk wel dat het mag (in belgie toch zeker), de vraag is alleen of deze conform met de eisen van de fabrikant geplaatst is, maar daar zou eigenlijk de APK over moeten gaan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2010 17:26 #848837
door V300 register
Volgens mij is, naast deugdelijke bevestiging, de enige APK eis in Nederland de diameter van de knop.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2010 17:39 #848838
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Trekhaak op kenteken
Tegenwoordig staat er standaard het trekhaakgewicht op het kentekenbewijs vermeld, al heb je geen trekhaak.
Erik, als ik jou vraag zo lees mag niemand meer een auto verkopen voordat er een trekhaak onder zit.
Erik, als ik jou vraag zo lees mag niemand meer een auto verkopen voordat er een trekhaak onder zit.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2010 18:40 #848845
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Trekhaak op kenteken
Soms heb je een toevoegsel van de trekhaak. Dat is een officieel document, soms heb je dat niet. Als je we dit document overdraagt maar niet de trekhaak ben je dan ook eigenaar van de trekhaak geworden?
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2010 19:36 #848851
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaak op kenteken
Dat is een opzoek vraag voor de RDW volgens mij

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2010 20:09 #848856
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Trekhaak op kenteken
Trekgewicht wettelijk verplicht
Als u met uw voertuig (personenauto of lichte bedrijfsauto) een ongeremde of geremde caravan/aanhangwagen gaat trekken, is het wettelijk verplicht dat u een vermelding van de trekgegevens (trekgewichten) op uw Voertuigbewijs of aanvullingsblad heeft staan.
Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.
Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.
Aanvullingsblad
Voordat de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs werden vemeld, gaf de RDW een aanvullingsblad/inlegvel bij het kentekenbewijs af, waarop de trekgegevens van de trekhaak staan vermeld. Het is daarom mogelijk dat er geen trekgegevens op uw Voertuigbewijs staan, maar dat u wel een aanvullingsblad bij uw kentekenbewijs heeft. Het aanvullingsblad is in dit geval nog steeds geldig.
Trekhaak verwijderen
Als u een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden.
Uit bovenstaande concludeer ik dat, zoals Laurens al bedoelde, dat de trekhaak niet aanwezig hoeft te zijn.
Bij auto's waar geen trekhaak onder mag (golf 1 cabrio) zal er wel geen gegeven over de trekhaak op het voertuigbewijs staan.
Als u met uw voertuig (personenauto of lichte bedrijfsauto) een ongeremde of geremde caravan/aanhangwagen gaat trekken, is het wettelijk verplicht dat u een vermelding van de trekgegevens (trekgewichten) op uw Voertuigbewijs of aanvullingsblad heeft staan.
Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.
Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.
Aanvullingsblad
Voordat de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs werden vemeld, gaf de RDW een aanvullingsblad/inlegvel bij het kentekenbewijs af, waarop de trekgegevens van de trekhaak staan vermeld. Het is daarom mogelijk dat er geen trekgegevens op uw Voertuigbewijs staan, maar dat u wel een aanvullingsblad bij uw kentekenbewijs heeft. Het aanvullingsblad is in dit geval nog steeds geldig.
Trekhaak verwijderen
Als u een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden.
Uit bovenstaande concludeer ik dat, zoals Laurens al bedoelde, dat de trekhaak niet aanwezig hoeft te zijn.
Bij auto's waar geen trekhaak onder mag (golf 1 cabrio) zal er wel geen gegeven over de trekhaak op het voertuigbewijs staan.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2010 22:38 #848872
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trekhaak op kenteken
Enige voorwaarde voor het gebruiken van een trekhaak is dat de maximum te trekken massa op het kentekenbewijs vermeld moet staan. Andersom geldt dit niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2010 23:50 #848885
door V300 register
yep, dat is een belangrijk verschil joost; de enigen die ooit een probleem kunnen hebben in een specifieke situatie:
- de eigenaar van de auto bij APK, indien ondeugdelijk bevestigd (montagepunten doorgerot?) of de kogeldiameter niet goed meer
- de bestuurder van de auto, als hij iets aan de trekhaak hangt terwijl maximaal toelaatbaar aanhangergewicht niet vermeld is op kenteken of toevoegsel.
een twinnyload of soortgelijke fietsklemmen zitten wel aan de trekhaak maar vallen buiten de definitie van aanhanger. Dus je kunt een trekhaak legaal voor zo iets gebruiken zonder dat er een max gewicht in de papieren staat.
- de eigenaar van de auto bij APK, indien ondeugdelijk bevestigd (montagepunten doorgerot?) of de kogeldiameter niet goed meer
- de bestuurder van de auto, als hij iets aan de trekhaak hangt terwijl maximaal toelaatbaar aanhangergewicht niet vermeld is op kenteken of toevoegsel.
een twinnyload of soortgelijke fietsklemmen zitten wel aan de trekhaak maar vallen buiten de definitie van aanhanger. Dus je kunt een trekhaak legaal voor zo iets gebruiken zonder dat er een max gewicht in de papieren staat.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2010 09:58 #848890
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaak op kenteken
Ik weet niet hoe het met de datums is die Erik heeft genoemd maar ik heb van een 340 uit '89 een aanvullingsblad voor een trekhaak afgegeven in '93. Informatie op het aanvullingsblad bestaat uit het kenteken van de auto, merk en type trekhaak, maximale last op de kogel en maximale massa van de aanhanger met en zonder oplooprem
Moderators: Mark Smeets