Volvo 1.7 handgeschakeld

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2009 15:23 #629828 door V300 register
Volvo 1.7 handgeschakeld is gemaakt door V300 register
Hoi, overweeg een 340 1.7 aan te kopen bj 1988 met maar 75000km
kan er mij iemand wat tips geven : bv. punten waar je extra op moet letten en is een 1.7 betrouwbaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 15:44 #810709 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
Super auto. Goed koppel, heerlijk rustige motor. Toerental mogelijk vanaf 400 t/pm. Carb. kan wel eens problemen geven, maar is makkelijk te vervangen en dan rijden maar. Verder zijn het de normale dingen die bij iedere auto wel eens gebeuren.

Ik heb er zelf nu eentje voor de deur staan en kan hem iedereen aanraden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2009 16:27 #810712 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
toch als ik zo de berichten over de 1.7 lees, geeft deze motor veel problemen. een paar jaar terug heb ik een 1.4 vario gehad, die soms tijdens het rijden begon te stotteren en of je nu gas bijgaf of niet, hij stotterde tot ie stil viel. na +- 10 min starte hij opnieuw en was er meestal niets meer aan de hand. soms kon je 2 maanden heerlijk rijden zonder problemen, andere malen 2x per week problemen. In de volvo garage hebben ze het nooit gevonden. verder een heerlijke auto om te rijden, vandaar dat ik nu terug een 340 overwoog maar dan een 1.7 om die problemen niet meer te hebben. blijkbaar een Utopie. Momenteel rijd ik een ford escort met rotte kas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 17:06 #810714 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
Volvogarages weten ook niet veel meer van de oudere motoren en al zeker niet in combinatie met een variomatic. Ze denken iets goed af te stellen of te vervangen terwijl dat helemaal niet nodig of zelfs ronduit verkeerd is. (soms met rampzalige gevolgen)
Hier in de club zijn een aantal mensen die de motoren van onze 300's van voor tot achter kennen en die hadden je probleem waarschijnlijk zo gevonden en opgelost.

Vooral de carburateur geeft bij de 1.7 wel eens problemen. Dit is eenvoudig op te lossen door een carburateur van een 440 te plaatsen.
Als je de motor meteen een hele grote beurt geeft en verder goed onderhoud en afstelt is ook de 1.7 een prima motor.
Als je lid wordt van de club kun je op sleuteldagen alleen of onder begeleiding van iemand van onze technische commissie al het sleutelwerk aan je auto zelf doen. Dan kost het je alleen de onderdelen die je nodig hebt en misschien een rondje (fris) voor de technishe commissie als je auto aan het eind van de dag weer 100% in orde is.

De 2.0 motoren die je in de 360's vind staan bekend om de enorme slijtvastheid en betrouwbaarheid, maar zelfs die motoren gaan kuren vertonen als je ze niet goed onderhoud of afstelt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 18:01 #810718 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
Veel problemen komen hier op het forum. Idd. is de carb. het zwakste punt, maar eenvoudig te vervangen. Inmiddels weten we wel waar de clou zit.

Welke problemen ben je nog meer tegengekomen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2009 23:36 #810754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
Aankooptips specifiek voor het 1,7 blok:
-Als je niet weet wanneer de distributieriem vervangen is of als dit te lang geleden is, doe dit dan zsm na aanschaf. Als je weet wat je doet is het een klusje van een middagje buiten in de zon lekker sleutelen, er zijn clubleden (Wouter, ik, waarsch. Anjo en Erik ook wel) die je daarbij kunnen helpen de eerste keer
-Bougies en bougiekabels kan je uit voorzorg ook het beste gelijk vervangen voor nieuw&deugdelijk spul
-Zelfde geldt voor de verdelerkap. Zorg dat je een origineel volvo hebt, of in ieder geval met messing/koper contacten en dus geen aluminium. Dat is echt waardeloos.
-De carburateur is waarschijnlijk prut, of eigenlijk de vlotter die er in zit. Vervang de vlotter en laat de motor opnieuw afstellen, of (makkelijker maar hier kan je mee sukkelen) vervang de carburateur en laat opnieuw afstellen.
Hele gemakkelijke test trouwens of de vlotter inderdaad brak is:
Je motor blijft dan niet of niet lekker stationair lopen voor het stoplicht ("puntje choke laat hem wel lopen...") en met een flinke vaart een rechtse doordraaier in laat de motor enorm inhouden.

Van deze dingen is de distributie het duurst, maar als je het zelf doet blijft de schade beperkt tot een knappe 200 euro. Bougies, kabels en verdelerkap zijn bij elkaar misschien 50 piek, carburateur op de sloop ook zoiets, nieuwe vlotter bij de renault-garage vandaan ook. Als je alles doet moet je dus rekenen op 300 euro extra kosten, maar dan kan je weer een tijdje lekker vooruit.
De 1,7 is een heerlijke motor, hij heeft alleen wat liefde nodig.
Amen. :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2009 09:09 #810763 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 handgeschakeld

den Belg;129255 schreef : toch als ik zo de berichten over de 1.7 lees, geeft deze motor veel problemen. een paar jaar terug heb ik een 1.4 vario gehad, die soms tijdens het rijden begon te stotteren en of je nu gas bijgaf of niet, hij stotterde tot ie stil viel. na +- 10 min starte hij opnieuw en was er meestal niets meer aan de hand. soms kon je 2 maanden heerlijk rijden zonder problemen, andere malen 2x per week problemen. In de volvo garage hebben ze het nooit gevonden. verder een heerlijke auto om te rijden, vandaar dat ik nu terug een 340 overwoog maar dan een 1.7 om die problemen niet meer te hebben. blijkbaar een Utopie. Momenteel rijd ik een ford escort met rotte kas


Succes met je Escort.

Klinkt als een gevalletje: Slecht onderhouden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2010 10:54 #810901 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
oude probleem klinkt als vervuilde of semi-defecte BDP sensor.
daardoor sporadisch geen duidelijk signaal voor de vonk, dus hele rare effecten.

slecht starten wil daar ook wel eens mee te maken hebben.


de 1.7 kan een echte rampenbak zijn als het tegenzit. ?cht 100% soepel lopen doet er bijna geen een. ook als alles in orde is (en hij op zich goed en zuinig loopt) houd je bijna altijd een 'hik' bij de overgang van de 1e naar de 2e gasklep.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2010 11:41 #810904 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
onbetrouwbaar?:wtf2: Met de 1700 heb ik de grootste lol gehad. En natuurlijk goed onderhouden en veel achterstallige zaken van de laatste eigenaar opgeknapt, en nu is het een heerlijke auto die ons met 140km/h naar de Franse zuidkust bracht en ook weer terug in die smorende hitte...

nou geloof me, met een onbetrouwbare wagen zal ik dat nooit doen :hmmz:
... en al helemaal niet aan Erik uitlenen :crazy2: zo raak je wel je vrienden kwijt :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2010 17:03 #810925 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 handgeschakeld
dat het ook goed kan gaan wordt ook nergens ontkend. 1 auto als voorbeeld nemen voor een algemene uitspraak is zowieso niet handig

Overigens heb ik ook niet eens gezegd dat het probleem zit in onbetrouwbaarheid :)
Als je er een hebt die niet goed loopt is dat h??l erg betrouwbaar. Hij zal dan in ieder geval nooit ineens een dag 100% lopen :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD