Volvo 1.7 handgeschakeld
- V300 register
- Verbannen
-
kan er mij iemand wat tips geven : bv. punten waar je extra op moet letten en is een 1.7 betrouwbaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Ik heb er zelf nu eentje voor de deur staan en kan hem iedereen aanraden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Hier in de club zijn een aantal mensen die de motoren van onze 300's van voor tot achter kennen en die hadden je probleem waarschijnlijk zo gevonden en opgelost.
Vooral de carburateur geeft bij de 1.7 wel eens problemen. Dit is eenvoudig op te lossen door een carburateur van een 440 te plaatsen.
Als je de motor meteen een hele grote beurt geeft en verder goed onderhoud en afstelt is ook de 1.7 een prima motor.
Als je lid wordt van de club kun je op sleuteldagen alleen of onder begeleiding van iemand van onze technische commissie al het sleutelwerk aan je auto zelf doen. Dan kost het je alleen de onderdelen die je nodig hebt en misschien een rondje (fris) voor de technishe commissie als je auto aan het eind van de dag weer 100% in orde is.
De 2.0 motoren die je in de 360's vind staan bekend om de enorme slijtvastheid en betrouwbaarheid, maar zelfs die motoren gaan kuren vertonen als je ze niet goed onderhoud of afstelt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Welke problemen ben je nog meer tegengekomen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
-Als je niet weet wanneer de distributieriem vervangen is of als dit te lang geleden is, doe dit dan zsm na aanschaf. Als je weet wat je doet is het een klusje van een middagje buiten in de zon lekker sleutelen, er zijn clubleden (Wouter, ik, waarsch. Anjo en Erik ook wel) die je daarbij kunnen helpen de eerste keer
-Bougies en bougiekabels kan je uit voorzorg ook het beste gelijk vervangen voor nieuw&deugdelijk spul
-Zelfde geldt voor de verdelerkap. Zorg dat je een origineel volvo hebt, of in ieder geval met messing/koper contacten en dus geen aluminium. Dat is echt waardeloos.
-De carburateur is waarschijnlijk prut, of eigenlijk de vlotter die er in zit. Vervang de vlotter en laat de motor opnieuw afstellen, of (makkelijker maar hier kan je mee sukkelen) vervang de carburateur en laat opnieuw afstellen.
Hele gemakkelijke test trouwens of de vlotter inderdaad brak is:
Je motor blijft dan niet of niet lekker stationair lopen voor het stoplicht ("puntje choke laat hem wel lopen...") en met een flinke vaart een rechtse doordraaier in laat de motor enorm inhouden.
Van deze dingen is de distributie het duurst, maar als je het zelf doet blijft de schade beperkt tot een knappe 200 euro. Bougies, kabels en verdelerkap zijn bij elkaar misschien 50 piek, carburateur op de sloop ook zoiets, nieuwe vlotter bij de renault-garage vandaan ook. Als je alles doet moet je dus rekenen op 300 euro extra kosten, maar dan kan je weer een tijdje lekker vooruit.
De 1,7 is een heerlijke motor, hij heeft alleen wat liefde nodig.
Amen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
den Belg;129255 schreef : toch als ik zo de berichten over de 1.7 lees, geeft deze motor veel problemen. een paar jaar terug heb ik een 1.4 vario gehad, die soms tijdens het rijden begon te stotteren en of je nu gas bijgaf of niet, hij stotterde tot ie stil viel. na +- 10 min starte hij opnieuw en was er meestal niets meer aan de hand. soms kon je 2 maanden heerlijk rijden zonder problemen, andere malen 2x per week problemen. In de volvo garage hebben ze het nooit gevonden. verder een heerlijke auto om te rijden, vandaar dat ik nu terug een 340 overwoog maar dan een 1.7 om die problemen niet meer te hebben. blijkbaar een Utopie. Momenteel rijd ik een ford escort met rotte kas
Succes met je Escort.
Klinkt als een gevalletje: Slecht onderhouden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
daardoor sporadisch geen duidelijk signaal voor de vonk, dus hele rare effecten.
slecht starten wil daar ook wel eens mee te maken hebben.
de 1.7 kan een echte rampenbak zijn als het tegenzit. ?cht 100% soepel lopen doet er bijna geen een. ook als alles in orde is (en hij op zich goed en zuinig loopt) houd je bijna altijd een 'hik' bij de overgang van de 1e naar de 2e gasklep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
nou geloof me, met een onbetrouwbare wagen zal ik dat nooit doen :hmmz:
... en al helemaal niet aan Erik uitlenen :crazy2: zo raak je wel je vrienden kwijt :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens heb ik ook niet eens gezegd dat het probleem zit in onbetrouwbaarheid

Als je er een hebt die niet goed loopt is dat h??l erg betrouwbaar. Hij zal dan in ieder geval nooit ineens een dag 100% lopen :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.