Total loss?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 00:07 #628570 door V300 register
Total loss? is gemaakt door V300 register
Mijn vrouw heeft afgelopen maandag een aanrijding gehad bij het invoegen op de snelweg. Het was tijdens een file, dus lage snelheid en ogenschijnlijk niet veel schade (flinke deuk achter linker portier, deur beetje beschadigd, maar hangt nog goed en kan ook op slot. Wel heeft ook de deurstijl een dreun gehad). Omdat het om een 8 jaar oude Peugeot 207 gaat met 137.000 km op teller is het toch wellicht total loss.
Ze is all-risk verzekerd bij Reaal.
Mocht de auto niet total loss worden verklaard dan wordt hij gewoon gerepareerd. Wordt hij wel total loss verklaard dan staan we voor de keus:
- geld vangen en een andere kopen
- geld vangen, auto mee terug nemen, provisorisch laten repareren en hem verder afrijden.

Wat zouden jullie doen?
En is iemand bij Reaal verzekerd?
En weet iemand wat artikel 19 inhoudt (iets met de vraag of jehet 'wrak' meekrijgt of niet).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 09:36 #759064 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Total loss?
ik heb het zelfde situatie gehad een 2tal maanden geleden.

was wel bij achmea. maar dat maakt denk ik niet veel uit.

ik heb het geld van de dagwaarde (200euro, auto stond ook nog deels in de primer en zag er niet uit) ontvangen en schade zelf opgelost. bespaar je ook een hele hoop.

ik zou in jou geval:
deur zoeken op de sloop. eventueel zelf even bijspuiten. verschil ga je zien. afhankelijk of je dat wilt of niet.

"wrak" is de auto die total loss is. en dit is afhankelijk of hij technisch of economisch total loss is.

technisch, het schadebedrag om de auto weer rijdend te maken is groter dan de dagwaarde (kans groot dat hij naar de sloop gaat, dus krijg je hem "niet" mee)

economisch, het schade bedrag is groter dan de dagwaarde. dit houd in dat de auto nog wel "gewoon" kan rijden. dus in jou geval "blik" schade. (kans kleiner dat hij naar de sloop gaat, dus kan je je auto mee nemen)

suc6 met je besluit

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 10:29 #759065 door V300 register
Ik denk dat je een Peugeot 206 bedoelt. De 207 werd pas in 2006 leverbaar.

Het scoren van onderdelen op de sloop voor een Peugeot 206 is relatief gezien makkelijker t.o.v. de 207. De eerste 206'en werden in 1998 geproduceerd en zijn dus 11 jaar oud. Ook is de 206 vaker verkocht dan de 207 tot nu toe. De kans om een 206 op de sloop aan te treffen is t.o.v. de 207 een stuk groter.

• VolvoMafia Walter Saris (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 12:10 #759070 door VolvoMafia Walter Saris (GAST)
Beantwoord door VolvoMafia Walter Saris (GAST) in topic Total loss?
er zijn clausules waarbij je in geval van een total loss verklaring geen eigenaar meer bent van de auto. Misschien dat je die bedoelt met artikel 19... En dan is de optie "oplappen" geen optie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 12:15 #759071 door V300 register
Artikel 19 zal wel onderdeel zijn van de polisvoorwaarden. Technisch total loss is einde verhaal (incl. inname kenteken), verzekeringstechnisch is soms incl. behoud van 'wrak' en soms met inname. Dat zal vast in het artikel 19 staan. (wordt dus wel even zoeken naar de voorwaarden)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 13:14 #759072 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Total loss?

VolvoMafia;90670 schreef : er zijn clausules waarbij je in geval van een total loss verklaring geen eigenaar meer bent van de auto. Misschien dat je die bedoelt met artikel 19... En dan is de optie "oplappen" geen optie

Hier zou ik inderdaad ook ernstig rekening mee houden. Geld uitkeren en de auto houden is een beetje dubbelop.

Maar ik hoop voor je dat het t?ch kan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 13:23 #759074 door V300 register
Meestal is het dan geld uitkeren - restwaarde van het wrak (vrij vertaald, war ene opkoper er nog voor geeft) en wagen houden of volledig uitkeren en wagen kwijt. Dit is overigens inclusief radio's e.d. die nog in de wagen zitten, dus hou daar ook rekening mee.

M'n 480 heb ik zelf ontdaan van de nuttige onderdelen voor ie naar de sloop ging, dat scheelde iets. (maar ik was dan ook alleen WA verzekerd en de achterste in een rijtje :( )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2009 01:41 #759152 door V300 register
een b??tje oldtimerverzekering heeft trouwens juist een clausule waarin staat dat je het "wrak" altijd terugkrijgt.

dit probleem speelt dus anders/niet als je een oldtimerverzekering hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2009 09:07 #759153 door V300 register
Inderdaad en bij de pechhulp van de knac speelt dit ook als je gerepatrieerd moet worden. Ouder dan 25 -> altijd terug naar nederland, ongeacht de waarde. (maar het gaat hier om een 8 jaar oude wagen, zelfs nog van deze eeuw... ieks, jong)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2009 16:40 #759193 door V300 register
Heb net even geinformeerd bij Reaal. We krijgen, als de auto economisch total loss wordt verklaard (van technisch total loss is gelukkig geen sprake) het 'wrak' mee terug. De Peugeot-garage spreekt dit tegen, maar ik ben in dit geval geneigd de verzekeringsmaatschappij te geloven. Die moeten het per slot van rekening gaan betalen.
Het gaat inderdaad om een 206 en niet om een 207. Mijn modellen-kennis gaat niet veel verder dan de 340;)
Ik hoop al met al dat de auto total loss wordt verklaard. Mijn vrouw rijdt plm 20.000 km per jaar en geeft helemaal niets om het uiterlijk van een auto.
Dus nog een jaar of 2 met een gedeukte peugeot rondrijden hoeft geen probleem te zijn!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC