auto brandblusser zinvol?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-01-2009 16:32 #747659
door V300 register
Pa heeft er eentje uit 1976 (!) in de auto liggen. Deze zal het ook wel niet meer doen, dus eigenlijk kan hij wel weg.
Ik heb ook wel eens gezien dat een auto in brand vloog (Ford Escort Mk.3, j???ren geleden). Het begon met een paar vlammetjes die onder de motorkap vandaan kwamen, maar binnen no-time stond de hele auto in brand. Zo'n poederblusser heeft dan echt geen zin meer. Daarbij is een auto al bij een beetje brandschade total-loss verklaard.
Beantwoord door V300 register in topic auto brandblusser zinvol?
v0lv0freak;83771 schreef : Maar die brandblusser is dus net zo oud als de auto (21 jaar) en zal dus niet meer veel doen :+
Pa heeft er eentje uit 1976 (!) in de auto liggen. Deze zal het ook wel niet meer doen, dus eigenlijk kan hij wel weg.
Ik heb ook wel eens gezien dat een auto in brand vloog (Ford Escort Mk.3, j???ren geleden). Het begon met een paar vlammetjes die onder de motorkap vandaan kwamen, maar binnen no-time stond de hele auto in brand. Zo'n poederblusser heeft dan echt geen zin meer. Daarbij is een auto al bij een beetje brandschade total-loss verklaard.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-01-2009 16:57 #747665
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic auto brandblusser zinvol?
Dat was hier ook heel snel. Op de foto zie je onder op de grond grote vlammen, dus dat is olie of benzine.
Onze wagen's zijn ook oud en blijkbaar erg vatbaar geworden, en komen dus voor steeds hetere vuren te staan... des te meer reden dat ik me dit ging afvragen. Blussers van 5 jaar of ouder zou ik acuut bedanken, daar zit geen druk meer in die je nodig hebt. En soms is de poeder een dikke klont geworden.
En die watertank van Erik: moet je toch even je wagen flink inbranden want 200 kilo ijs smelt niet snel in -7
Stel je voor dat het een Millionaire was, of die van Doeke... dat is toch een nachtmerrie??!!
Zelfs dat ouwe ding van mij zou ik vreselijk vinden zo te zien verdwijnen, terwijl ik tegelijk denk: ach, is maar een auto...
Onze wagen's zijn ook oud en blijkbaar erg vatbaar geworden, en komen dus voor steeds hetere vuren te staan... des te meer reden dat ik me dit ging afvragen. Blussers van 5 jaar of ouder zou ik acuut bedanken, daar zit geen druk meer in die je nodig hebt. En soms is de poeder een dikke klont geworden.
En die watertank van Erik: moet je toch even je wagen flink inbranden want 200 kilo ijs smelt niet snel in -7
Stel je voor dat het een Millionaire was, of die van Doeke... dat is toch een nachtmerrie??!!
Zelfs dat ouwe ding van mij zou ik vreselijk vinden zo te zien verdwijnen, terwijl ik tegelijk denk: ach, is maar een auto...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-01-2009 17:13 #747674
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic auto brandblusser zinvol?
Voor je auto zou je idealiter een CO2-blusser willen, die laten namelijk geen schade achter (wat poeder en schuim wel doen). Maarja, die dingen kosten wat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-01-2009 21:54 #747754
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic auto brandblusser zinvol?
Diede Co2 kan alleen bij windstil weer en bij voorkeur in geesloten ruimte.
Krijg bij oefening vuur meestal niet uit met co2 10kg wel met 10l schuim of poeder. Op mijn werk is alle poeder vervangen door schuim.
Schuim is in principe water met afwas middel en eventueel antivries ( nee geen methanol!) en een negatieve katalisator. voor thuis werkt een druk plantenspuit met afwasmiddel ook probeer maar es bij de vuurkorf
Krijg bij oefening vuur meestal niet uit met co2 10kg wel met 10l schuim of poeder. Op mijn werk is alle poeder vervangen door schuim.
Schuim is in principe water met afwas middel en eventueel antivries ( nee geen methanol!) en een negatieve katalisator. voor thuis werkt een druk plantenspuit met afwasmiddel ook probeer maar es bij de vuurkorf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2009 22:51 #747766
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic auto brandblusser zinvol?
Als je een brandblusser in je auto plaatst en hem effectief wil gebruiken is een klein cursusje ook geen overbodige luxe...
Met zulke kleine hoeveelheden blusmiddel komt het nogal nauw hoe en waar je spuit...
Met zulke kleine hoeveelheden blusmiddel komt het nogal nauw hoe en waar je spuit...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2009 15:05 #750450
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic auto brandblusser zinvol?
het is zoals Anjo al zei bij die kleine dingen ook niet echt spuiten, maar meer een "plof" van blusmiddel.
bij brand vanwege kortsluiting (komt vooral bij moderne auto's vaak voor) is het zaak om ??rst de accu los te maken, en daarna met het pufje blusmiddel wat je hebt de vlammen zien uit te krijgen.
Als je eerst gaat blussen blijft de korstsluiting voor nieuwe vlammen zorgen.
bij brand onder de kap (oververhitting e.d.) is het al te laat als je vlammen onder de kap ziet komen. Dan is het vuur al minimaal 30 cm van de bron verspreid.
brandstoflekkage is eigenlijk altijd verleden tijd voor je auto; daarom is het ook belangrijk om de brandstofleidingen etc af en toe te controleren/bij twijfel vervangen.
bij brand vanwege kortsluiting (komt vooral bij moderne auto's vaak voor) is het zaak om ??rst de accu los te maken, en daarna met het pufje blusmiddel wat je hebt de vlammen zien uit te krijgen.
Als je eerst gaat blussen blijft de korstsluiting voor nieuwe vlammen zorgen.
bij brand onder de kap (oververhitting e.d.) is het al te laat als je vlammen onder de kap ziet komen. Dan is het vuur al minimaal 30 cm van de bron verspreid.
brandstoflekkage is eigenlijk altijd verleden tijd voor je auto; daarom is het ook belangrijk om de brandstofleidingen etc af en toe te controleren/bij twijfel vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets