auto brandblusser zinvol?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 11:47 #628399 door V300 register
auto brandblusser zinvol? is gemaakt door V300 register
In mijn straat is een 340 spontaan verbrand afgelopen week (zie 'gespot'topic). Als je de foto's ziet dan ligt er vele liters aan schuim van de brandweer. Dat zal dus wel nodig zijn neem ik aan.
Nou vroeg ik me af: wie heeft ervaring met die kleine blussertjes zo groot als een cola fles? Is dat wel voldoende? Bedoel, geeft dat niet valse hoop?
Als ik een kortsluiting of benzine brand heb hoop ik wel mijn auto te kunnen redden met een mobiele blusser.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2009 11:59 #747615 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic auto brandblusser zinvol?
Als je er op tijd bij bent heb je een redelijke kans dat het genoeg is, lijkt me.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2009 12:02 #747618 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic auto brandblusser zinvol?
Ooit zag ik eens een Peugeot 206 in de fik vliegen (de motor). Begon met een klein brandje. De eigenaar pakte direct zijn schuimblusser uit de auto en begon te blussen. Er was geen houden aan, de auto is ? la minute totaal afgebrand.

Echter, als je een klein interieurbrandje o.i.d. hebt, biedt zo'n blussertje uitkomst (al zou ik als de brand dichtbij de tank zit zo hard mogelijk wegrennen).

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2009 12:18 #747623 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic auto brandblusser zinvol?
als het een schuimblusser/poederblusser is met minstens 2,5 kg inhoud dan heeft het pas zin. alle kleinere brandblussers laten een kleine schuim-scheet richting het vuur waarop je auto vrolijk verder affikt.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-01-2009 12:27 #747627 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic auto brandblusser zinvol?
Een brandblusser schijnt in Belgi? ook verplicht te zijn..
Ik heb er eentje in mijn auto, aangezien mijn auto als poullewagen is begonnen bij Nedcar (wagen waarmee medewerkers naar een cursus ed rijden). Maar die brandblusser is dus net zo oud als de auto (21 jaar) en zal dus niet meer veel doen :+
Die zit er dus gewoon nog in voor als ik ooit in Belgi? kom

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 12:48 #747633 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic auto brandblusser zinvol?
In belgie is het idd verplicht, daar kijken ze zelfs naar op de keuring en geloof mij, geen geldige brandblusser (bv die vervallen is ofzo) en dan heb je al afkeur vlaggen!

Kleine motorbrandjes schijn je er wel mee uit te krijgen, alleen mag je niet de fout maken om bij het blussen de motorkap open te zetten! Je moet hem ongeveel 5 cm openen en dan er gewoon blind ondermikken! Dan krijgt het vuur geen zuurstof als je het deksel open doet en krijg je dus niet nog meer vlammen!!

Die kleintjes zijn trouwens poederblussers, stikken gewoon de vlamhaard door hem te bedekken met poeder!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 12:48 #747634 door V300 register
Een brandblusser om je wagen te redden... kansloos als je niet vele liters bij je hebt. Een blusser om een paar minuten te winnen, zodat je er mensen uit kan krijgen (en evt wat belangrijke spullen), ja, misschien.

Oh, neem een poederblusser en je kan alle electronica in de buurt afschrijven. In een schuur/garage kan je een klein brandje blussen, maar de rest kan je weggooien wegens de gevolgschade. (we hebben ook 2 schuimblussers in huis om die reden)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2009 13:22 #747638 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic auto brandblusser zinvol?
Ik adviseer een permanente watertank van 200 ltr. bovenop elke auto en een sprinklerinstallatie met brandalarm in de auto. Dat lijkt mij de beste oplossing.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 13:36 #747639 door V300 register
Niet tegen de belastingdienst zeggen, 200 kilo is best wel een extra investering, wegenbelastingtechnisch. :humor:

Ik zie het al voor me... helemaal bij rokers. :lol:

Pssst, wel stil houden, voor je het weet wordt het verplicht...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 14:00 #747644 door V300 register
Ik heb altijd een brandblussertje bij. Gewoon zo'n klein ding van 1kg.

't is in ieder geval beter dan niets. Stel je voor dat je vast zit in je wagen, dan kun je in ieder geval de brand even afhouden. Daarnaast kun je veel beginnende brandjes blussen met zo'n apparaat. Ok, als je benzineleiding vrolijk benzine staat te spuiten dan is het zo voorbij..........dan heb je aan 25kg onderhand nog niet genoeg.......

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC