- Berichten: 4
Volvo 340 diesel
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik denk dat de riemen erg te lijden hebben onder het koppel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Volgens de Autoweek Carbase (niet 100% betrouwbaar, maarja..) hebben we het over 54 pk (4800 rpm) en 100 Nm (2250 rpm) voor de diesel. De 1400 benzine heeft (afhankelijk van het type) ongeveer 70 pk (5400 rpm) en 106 Nm (4000 rpm). De koppelkromme van de diesel zal iets eerder pieken en iets vlakker zijn dan de benzineversie (?), maar het maximale koppel is wel wat lager.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
er zijn drie dieselmotoren toch? D16, D17 en D19?
Maar even denken, een GL uit 1989, vijfdeurs, dan gok ik op een D16. Die heeft iets van 55 pk en een koppel van 100 (?) Nm.
Hm.
*ratel*
Da's nog minder dan een benzine.
*ratel*
Conclusie: het ligt niet aan het koppel.
*ratel*
Mischien omdat hij het koppel al heel vroeg heeft (tussen 2000 en 2500 toeren ofzo).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;52396 schreef : Volvo heeft nooit een CVT geleverd icm een dieselmotor, dus daarom lijkt mij dat er nogal wat haken en ogen aanzitten.
geleverd niet, wel mee ge-experimenteerd. ze hebber er welgeteld 1 gebouwd.
helaas haalde dat ding de 100 niet.... koppel loopt teveel terug bij de hogere toerentallen die bij een CVT gangbaar zijn.
als ze de overbrengingsverhouding nog verder omhoog geschroefd hadden, was de koppeling het grote probleem geweest (hoog koppel bij laag toerental, dat gaat niet met een centrifugaalkoppeling)
De CVT bak zou juist wel geschikt zijn om te gebruiken bij een kleine gepepte motor met bovenliggende nokkenas, die lekker draait bij toerentallen tussen 3000 en 5000 rpm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.