Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2014 11:04 #949031 door V300 register
Met het benzine-idee doelde ik zelf ook inderdaad op grenstankers, dat ben ik zelf immers ook... De laatste keer in Nederland kan goed een jaar geleden zijn :D

Moeten de 90% camperbusjes die gebruikt worden zoals bedoeld maar het slachtoffer worden van de 10% die dagelijks ingezet word? Dus dan vind je het waarschijnlijk ook terecht dat alle oldtimers voltarief belasting moeten betalen? Dat komt immers redelijk op het zelfde neer...

De brommers vind ik een discussie apart, 4-takt komt meer en meer, en ik vind dat dat aangemoedigd moet worden t.o.v. de auto. In stedelijk gebied heeft zo'n apparaat dat 1/40 rijdt en een kwart parkeerplaats inneemt van een auto, een forse meerwaarde vind ik. 2-takt vervuilt inderdaad, maar dat is een kwestie van tijd. Eerst was het de standaard, nu begint het meer en meer uitzondering te worden.

Ik snap de touringcar van 13 ton w?l. Als deze naar gewicht belasting moet gaan betalen zoals personenauto's, dan moet dat geld ergens vandaan komen. Dat wil zeggen dat deze doorberekend wordt aan de klant, waardoor een bus huren duurder wordt.
Aangezien nu de vervoersector al op zijn achterste benen staat o.w.v. oneerlijke concurrentie, zal dat nog erger worden. Belgische touringcars zijn al goedkoper dan de Nederlandse, dus het verschil wordt groter. Op de vrachtwagen zal het probleem met Oost-Europese chauffeurs nog groter worden dan het al is, en nog versterkt worden door concurrentie van Belgische en Duitse transportbedrijven in het grensgebied.

Kilometerheffing is een hele mooie, maar als het niet op locatie gericht is wel zeer fraudegevoelig. Je hoeft bijvoorbeeld maar een tandwieltje van je teller los te halen en af en toe de stand een paar 100km te verhogen, en je rijdt bijna gratis! Mensen zijn heel creatief als het om belastinggeld gaat...
Als je het fraude-aspect buiten beschouwing zou laten, zou het inderdaad wel de beste manier zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
01-07-2014 11:56 #949037 door BartJu
Eigenlijk zijn we het helemaal eens Bart.
Punt is dat voor de argumentatie voor de afschaffing oldtimervrijstelling erg is rondgeshopt qua argumenten:
- beter voor milieu; maar de 2taktjes mogen nog gewoon.
- iedereen moet gewoon betalen; maar een ZZP-er rijdt dieselbusjes voor minder dan een 340 op E95. (wel weer bijtelling voor privegebruik)
- alle oldtimers van 25-40 jaar moeten ineesn weer betalen; maar campers mogen allemaal op kwarttarief, ook diesels en LPG.
Daar zit dus de feitelijk pijn en moeilijkheid van de discussie: de complexiteit van het systeem, met al die categorien etc.

Een versimpeling zou het mooiste zijn.
Gewoon kwarttarief voor bijzondere categorien, zoals oldtimers (ongeacht leeftijd of brandstof), campers, bestelwagen, touringcars etc.
En voor bedrijfsmatig gebruik: waarom niet de hoge(re) MRB verrekenen met bv omzetbelasting? dan betaald iedereen evenveel, en wordt geborgd dat er ook echt bedrijfsmatig mee gereden wordt...

Anyway, wellicht dwalen we af...

Zijn dus vooral benieuwd wat VrijstellingOldtimer hier gaat bereiken (of berijken?)

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2014 21:07 #949063 door Erick Janssen (GAST)
Motoren hebben ook een ander tarief als er gelijk voor een jaar MRB betaald wordt ik meen ook het kwart tarief.

Wat de campers betreft die vallen zover ik weet allemaal onder het kwart tarief.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2014 21:14 #949064 door Floris Schropp

BartJu;230312 schreef : Eigenlijk zijn we het helemaal eens Bart.
Punt is dat voor de argumentatie voor de afschaffing oldtimervrijstelling erg is rondgeshopt qua argumenten:
- beter voor milieu; maar de 2taktjes mogen nog gewoon.

dit vind ik ook raar. 2-takt maar ook 4-takt scooters en brommers zijn gigantisch vuil. daar zou een keuring en limiet op moeten zitten.

BartJu;230312 schreef : - iedereen moet gewoon betalen; maar een ZZP-er rijdt dieselbusjes voor minder dan een 340 op E95. (wel weer bijtelling voor privegebruik)

exact. bijtelling voor privegebruik. de auto is bedoeld voor de zaak. je mag je nieuwe bureau en pakje nietjes immers ook aftrekken.

BartJu;230312 schreef : - alle oldtimers van 25-40 jaar moeten ineesn weer betalen; maar campers mogen allemaal op kwarttarief, ook diesels en LPG.

dat was al zo. dat zit hem in het beperkte gebruik. wat daar oneerlijk aan is is dat mijn oma die de 1000km/jaar nog niet haalt wel het volle pond betaalt. een kilometerprijs zou het eerlijkst zijn. idealiter in de literprijs en dan de vaste MRB tarieven dus afgeschaft.. maar men is bang voor 'grens-tankers'. de vraag is dan wel waarom in Duitsland zowel de MRB als de benzine zoveel goedkoper kan zijn?

BartJu;230312 schreef : Anyway, wellicht dwalen we af...

Zijn dus vooral benieuwd wat VrijstellingOldtimer hier gaat bereiken (of berijken?)

ja. :D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2014 21:37 #949065 door 16673-dummy
nou Floris, rijd je wel eens in Duitsland..? ook binnenwegen?

zo ja, dan moet je wel heeeeeeel ongevoelig zijn wil je niet merken dat de Duitse wegen bizar slecht onderhouden zijn.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2014 21:39 #949066 door Floris Schropp
Nee, dat wist ik niet. Thnx :)

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
01-07-2014 21:49 #949067 door BartJu
Over Duitse wegen gesproken, daar gaan ze straks ook een snelwegvignet invoeren. Voor Duitse auto's 100euro/jaar (wordt dan wel weer in mindering gebracht op MRB) en voor buitenlandse auto's vignetten per week of maand of zo. Net als in CH of A dus.

Zouden we hier ook moet invoeren voor alle niet NL kentekens....

Lang leven het verenigd Europa!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
02-07-2014 07:50 #949071 door Mark Smeets
En Belgi? ook..
Naja dan maar via het veer gaan tanken, jerrycans mee en hoppa :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2014 08:21 #949072 door V300 register
Misschien maar een halfjaarlijkse ''Volvo 300 met aanhangwagen vol jerrycans-toertocht'' naar Luxemburg houden dan? :humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2014 15:23 #949573 door V300 register
auto in december overschrijven?

Ik heb dit topic niet zo gevolgd dus misschien is deze vraag al eerder gesteld... Mijn 340 valt dit jaar onder de overgangsregeling. In de maand december moet ik de auto dus een maandje stallen. Nou zat ik me af te vragen, als ik eind november de auto nou op naam van mijn vrouw zet. Dan kan ik er in ieder geval mee rijden. Vanaf 2015 ga ik overigens weer gewoon betalen.
Heeft iemand dit idee eerder overwogen? Zie ik iets over het hoofd?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC