invloed choke op verbruik
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
je krijgt idd minder lucht toevoer, waardoor je ook minder vermogen hebt.
het mensel is dan te rijk in de brandstof en kan volgens mij dan niet goed verbranden.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
lucluc;35375 schreef : Als je bij een 340 het luchtfilter verwijdert, dan zie je de chokeklep zitten. Volgens mij sluit je daarmee voor een deel de luchttoevoer af, waardoor het mengsel rijker wordt. Nou hoor ik wel eens dat de choke ervoor zorgt dat je extreem veel benzine verbruikt, dus mijn vraag is of dat ook echt zo is. Ik denk van niet. Het mengsel wordt wel rijker, maar niet omdat er meer brandstof wordt toegevoegd, maar doordat er minder lucht bij komt.
hoi Luc,
je moet het zien alsof de carburateur in zijn geheel, een 'stop' is op het vaccuum wat de motor trekt in het inlaatspruitstuk.
Bij geheel geopende chokeklep is de 'stop' werking, volledig afhankelijk van de gasklep. Boven de gasklep is druk van de buitenlucht, eronder het motorvacuum.
Door de gasklep te openen komt een luchtstroming tot stand, waardoor een kleine onderdruk ontstaat in de venturi, waardoor deze brandstof aanzuigt via de sproeiers. Deze zuigt de brandstof dus NIET door het motorvacuum aan! Zelfs als je de gasklep volledig open zet, is het vacuum wat boven de gasklep aanwezig is enkel de onderdruk die door de stroming in de venturi veroorzaakt wordt.
nu komt de chokeklep in beeld.
deze zit Boven de venturi, en dus ook boven de sproeiers.
als deze klep dicht gaat, wordt de 'stop' werking van de gasklep aangevuld door de choke klep. Er kan namelijk geen ongeremde buitenlucht meer in de venturi stromen. Als je nu de gasklep gaat openen, zal het eerstvolgende wat de lucht remt, dus de chokeklep zijn. De motor kan nu alleen w?l het stukje venturi met sproeiers onder vacuum zuigen!
Dus; zodra de gasklep open gaat komt de venturi onder vacuum te staan.
Dit wil dus zeggen dat bij gebruik van de choke de benzine wel degelijk veel harder uit de sproeiers gezogen wordt door de motor, en het bijbehorende verbruik is inderdaad bizar hoog

ik dank u voor de aandacht :humor:
Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

(srry heb net mars attack gezien)
- V300 register
- Verbannen
-
Frans;35396 schreef : Dat zei ik laatst ook al.
ja,maar dan net het tegenovergestelde toch :nono:
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;35413 schreef : ja,maar dan net het tegenovergestelde toch :nono:
Maakt niet uit, antwoord is leuk!
Maar ik geef het je mee, je bent uitzonderlijk in de kennis van veel zaken.
- V300 register
- Verbannen
-
Frans;35435 schreef : Maakt niet uit, antwoord is leuk!
Maar ik geef het je mee, je bent uitzonderlijk in de kennis van veel zaken.
Je hebt gelijk, maar zeg dat nou niet... zometeen gaat ie nog naast z'n schoenen lopen, en dat g??ft me een lucht :no_comment:
Geintjuh Wouter