- Berichten: 1725
Afdraaien vliegwiel
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum lid
Nu nog de AC dynamo binnen krijgen en kan er weer gereden worden (En dan dromen van een DCOE45 )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Verbannen
- Berichten: 831
"Arno Pfennings" schreef:
Nou Jeroen…..de moeite heb ik moeten doen….bij het demonteren en monteren….dat ging niet echt volgens het boekje
Nu nog de AC dynamo binnen krijgen en kan er weer gereden worden (En dan dromen van een DCOE45 )
Hahaaa ik bedoel met gierende banden optrekken Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Flok Boer
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Helaas kan ik geen foto plakken. Graag een mail naar fbdtuning@gmail.com
met vriendelijke groet, Flok Boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Flok Boer
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Ik pas het alleen toe als ik motoren opvoer. Een los geleverd vliegwiel wordt statisch gebalanceerd. Doorgaans maak ik het vliegwiel niet lichter dan 7.5 kg. Dit gewicht gaat van de buitenkant af. Daar heeft het het meeste effect. Een afbeelding kan ik helaas niet op dit scherm getoverd krijgen. Belangrijk is ook dat de vliegwielbouten nog helemaal 100% zijn. Bij het opvoeren van een motor gebruik ik altijd nieuwe bouten. Bij oude bouten weet je nooit of ze door een voorganger te vast gezet zijn. De "rek"is dan uit de bout. Gevaar breken van de bout met alle gevolgen van dien. Opvoeren boven de 140PK dan worden er doorgaans ook 3 paspennen tussen de 6 bouten gemonteerd ( vroege B20 en alle B18 mot.). Dit om boutbreuk te voorkomen.( De paspennen zorgen ervoor dat er geen speling in het radiale vlak komt). Aluminium vliegwielen monteer ik alleen op racemotoren. Aluminium vliegwielen wegen ong. 3,5 kg. De koppeling wordt dan vervangen door een 185 mm race koppeling. Deze motoren toeren zeer snel op tot wel 8500 rpm. Met vriendelijke groet, Flok Boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 2144
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 490
Ik vind wel dat er weinig 'vlees' over blijft rond te boutgaatjes voor de drukgroep, nog geen probleem mee gehad maar ik zou het zo niet meer doen.
Beter is dieper te gaan tussen de boutgaatjes en hoger te laten boven de gaatjes, maar dat kan je niet draaien, moet met frees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dustin Swann
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
Ik heb pas een verlicht vliegwiel gekocht van 5,1 kg. Samen met versterkte vliegwielbouten. Iemand ervaringen met een vliegwiel van 5,1 kg of daar in de buurt? Ik heb een b20a blok met een tt3 nokkenas, verlaagde cilinderkop (ong. B20b) en SU carburateurs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.