- Berichten: 2144
Afdraaien vliegwiel
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
Ik had eerst het idee om een deel van de buitenste rand te verwijderen, immers overtollig. Alleen na enig leeswerk is het toch wel riskant als je beide benen wilt behouden.
Ik heb ooit berekend dat als ik 1cm van de diameter wegdraai, en 2 centimeter in de hoogte richting de starterskrans, ik 1,4kg weghaal. Op een totaal van 9,5kg.
Dus mijn vraag; zijn er mensen met ervaringen qua afgedraaide vliegwielen? Balanceren lijkt me geen overbodige luxe. Of is het verstandiger over te stappen op een ander metaal (aluminium?)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Je benen zal hij met rust laten, maar je stuurstang en remleidingen zal hij vrolijk meenemen.
Over het technisch gedeelte
Je motor zal sneller accelereren want hij hoeft immers minder moment te overwinnen. Verder zal hij zenuwachtiger worden omdat hij het momentum van het vliegwiel zal missen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees-Peter Geluk (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Heb een hoop goede ervaringen gelezen over lichtere vliegwielen voor B20's. Een B20 voelt van zichzelf vrij lomp, dat kun je hiermee verminderen. Snellere gasrespons, vlotter in toeren klimmen.
Het laten balanceren van het complete roterende gedeelte van de motor is dan wel een must.
Merk op: het gaat niet alleen om het aantal kilo's dat je weghaalt, maar ook waar je dat doet. Hoe verder aan de rand, hoe meer verschil het maakt. De werking van een vliegwiel komt niet door zijn massa maar door zijn traagheidsmoment .
Overigens zul je op de testbank geen vermogensverschil meten aangezien het toerental dan per definitie constant is. In de praktijk wil je het verschil echter tijdens acceleratie merken, en dan maakt vliegwiel-gewicht wel degelijk uit.
Nog wat relevant leesvoer .
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Je moet eigenlijk kijken naar de roterende massa, en dat zijn flink wat kg's.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Ik heb er geen ervaring mee, maar het zou het mij niet verbazen dat je daarmee niet meer 'normaal' kunt rijden (maw uitsluitend race gebruik). De vraag is of dat is wat je zoekt .....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Had je reactie nog niet gezien. Daarom was ik ook van plan de buitenste rand te bewerken. Alleen ik ben nogal bang voor onbalans en dat wil ik niet met 6000+ toeren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees-Peter Geluk (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Maar zeker iets om i.s.m. een specialist te doen. Ik denk dat Ben Flierman hier wel wat vanaf weet. Anders denk ik dat iedere specialist in de klassieker-rally-preparatie hier wel ervaring mee heeft (of een adresje weet).
Zo even uit mijn hoofd meen ik dat +-7 kg voor een B20 een merkbaar verschil oplevert, en voor straatgebruik nog goed te doen is (van 'horen zeggen').
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 210
Komt toch vaak op neer om even snel weg te rijden. Topsnelheid is van minder belang.
Maar de auto moet wel "normaal" blijven. De hoofdzaak van de Amazon is om van a naar b te komen. Als de motor onrustig van wordt laat ik het liever zitten.
Maar misschien is een vliegwiel van 7 kg wel wat.
Boele bij de jongeren is er ook intresse in deze grappen. Misschien moeten we Ben Flierman een keer vragen voor een technische dag.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.