Rempedaal erg diep - Part II

Lees meer
06-02-2008 23:31 #50596 door Dick Groot Boerle
Rempedaal erg diep - Part II is gemaakt door Dick Groot Boerle
<p>N.a.v. het verhaal van Lars wil ik vragen of iemand mee wil denken met een soortgelijk probleem:</p><p>P1800S-1963-enkel remsysteem- echt alle remdelen nieuw. Rubbers van de nieuwe cylinders vooraf extra schoongemaakt met spiritus, maar niet de rubbers in de nieuwe bekrachtiger en de gereviseerde klauwen. Systeem gevuld met DOT5 siliconen olie . Vanaf het begin geen echt hard pedaal gehad, onze oude 340 die achter ook trommels heeft heeft dat wel en remt aanzienlijk beter. In totaal nu ca. 3000 km gereden, half november op bokken gezet. Bij toeval een week geleden op het rempedaal getrapt: erg diep, veel dieper dan half november. Na &eacute;&eacute;n keer pompen pedaal wel hoog en zakt niet weg bij constante druk. Met volledig aangetrokken handrem ook hoog. Daarom 1e actie: trommels eraf , goed slijtage patroon, volgens remspecialist afdraaien op trommelradius daarom niet nodig, wel lichte verglazing, voeringen gestraald. Remspecialist: kwaliteit van de voering - nieuw van het VOD - zou beter kunnen maar niet nodig als je geen 180 rijdt... Schoenen weer gemonteerd en afgesteld met licht aanlopende schoenen 2e actie: opnieuw goed ontluchten: op diverse manieren geprobeerd, met druk op de hoofdremcylinder, met een slang van een meter 'hoog' aan elk van de vier iets opengedraaide ontluchtingsnippels: geen lucht mee zien komen. Na actie 1 en 2: geen verbetering. Wat nu: DOT 5 er uit? Toch ergens lucht ? </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2008 07:39 #88216 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Rempedaal erg diep - Part II
Nog een paar vragen:
Verlies je olie? Zie je ergens een lek? Zoek ook achter de rubbers van de remklauwen voor. Dot 5 tast sommige rubbers aan. Misschien zit er ergens toch nog een rubbertje dat niet bestendig was. Dit kan ook intern in de bekrachtiger zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2008 08:32 #88215 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Rempedaal erg diep - Part II
Je kan nog een paar dingen proberen tijdens het ontluchten. Zet de achterwielen iets hoger en ontlucht dan. Soms lukt het zo om een opgesloten luchtbel te lossen. Als dat niet lukt ontlucht eens met draaiende motor zodat de bekrachtiger werkt. Wel heel rustig trappen! Bij sommige auto's werk dat beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2008 10:38 #88214 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Rempedaal erg diep - Part II
Vermoedelijk toch een luchtbel. Het beste is om op de vulopening van het remreservoir van een slangaansluiting te voorzien. Vervolgens hierop luchtdruk zetten van 1 bar. Dan langdurig ontluchten. Te beginnen met het wiel welke het verste weg zit. Hou het niveau van de remvloeistof wel in de gaten. Pompen met het rempendaal wil namelijk niet altijd goed gaan. Succes.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2008 11:25 #88213 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Rempedaal erg diep - Part II
<p>Voor het ontluchten heb ik uiteindelijk bij BCCP het EEZIBLEED systeem gekocht. Zie www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d2.html </p><p>Hierbij monteer je een oude hoofdremdop op het eezibleed systeem. Je vult het reservoir van het systeem met remvloeistof en sluit het systeem vervolgens aan op het ventiel van een reservewiel (wel eerst een beetje leeg laten lopen tot circa 1,4 bar). Dan kun je gewoon de ontluchtingsnippels open draaien en in je eentje ontluchten. Werkt perfect!</p><p>Succes,</p><p>Groeten Lars</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2008 18:53 #88212 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic Rempedaal erg diep - Part II
<p>Hartelijk dank voor de tips. N.a.v de reactie van de heer Piek: geen lekkage gezien, het niveau in het extra doorzichtige reservoir op de hoofdremcylinder blijft constant, maar er kan natuurlijk een kleine hoeveelheid weg zijn Ik zal de rubbers rondom de zuigers eens goed bekijken. Binnen in de rembekrachtiger lukt dat natuurlijk niet. , Ik ga op nieuw aan de slag met het ontluchten want het is toch met meest waarschijnlijk dat er ergens een luchtbel zit. groeten, Dick Groot Boerle</p><p> </p><p> </p>

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2008 14:07 #88211 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Rempedaal erg diep - Part II
<p>Bekend probleem bij deze 'oude beestjes'. Ik gebruik ook het druksysteem en dan plaats ik (Amazon '61) een plankje tussen het ingetrapte rempedaal en het stuur.</p><p>Hiermede bereik je dat het systeem onder druk staat, ev lucht kan dan ontsnappen en ev. lekkage wordt zichtbaar.</p><p>Ben ook niet super tevreden over kwaliteit voeringen VOD, verglaast inderdaad gemakkelijk, heb nog een 'oud' originel Volvosetje op de kop getikt en na afstellen en gewoon rijden is het pedaal mooi hard.</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2008 19:53 #88210 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic Rempedaal erg diep - Part II
<p>Ed, dank voor je reactie, is het bij je P1800 net zo gegaan ?</p><p>Ik blijf nog zitten met de vraag waarom er in ruim twee maanden tijd stistand een verslechtering opgetreden is. Het pedaal ging duidelijk dieper, er moet dus in die periode iets gebeurd zijn en het lijkt er op dat er extra lucht is bijgekomen zonder dat er zichtbare lekkage is, maar lekkage is natuurlijk alleen zichtbaar bij leidingkoppelingen en zuigers van klauwen of cylinders. Wat er in de rembekrachtiger gebeurt of in de hoofdremcylinder blijft onduidelijk. De vacuumslang naar het inlaatspruitstuk is schoon, maar ik kan moeilijk het effect van enkele gelekte druppels olie inschatten. Overigens is het remmen voor de winterstop ook nooit echt goed geweest, diverse keren ontlucht, voor speciale en dus dure Mintex remblokken met rally-compound geplaatst -gaf wel een aanzienlijk grotere remkracht - maar een echt hard rempedaal zoals in onze 240 (rondom schijven)en 340 (achter trommels) heb ik nooit kunnen bereiken. Staal-omvlochten remslangen is ook nog een optie, maar dat lijkt me wel erg ver gaan. </p><p>Betere remvoeringen op laten lijmen zal de de remkracht wel iets verder verbeteren, maar lijkt me geen oplossing voor het diepe rempedaal dat dus na &eacute;&eacute;n keer pompen wel hoog zit.. Traag terugkomende remschoenen is elders op het forum ook al eens gesuggereerd, maar dat zou dan uniek zijn voor dit remsysteem en niet gelden voor dat van bijvoorbeeld onze Volvo 340 die zeer goed remt. Bovendien: alle componenten waaronder de veren in de trommel zijn nieuw en alles is goed gangbaar.</p><p>Naast opnieuw ontluchten zijn andere suggesties welkom. </p><p> Dick Groot Boerle</p>

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2008 20:28 #88209 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Rempedaal erg diep - Part II
Mijn ervaring is dat siliconenremvloeistof veel lastiger ontlucht.Gebruik de vloeistof die uit het systeem komt ,ook al is die nog nieuw,de eerste maanden niet nog eens,want deze bevat zeer kleine deeltjes lucht.Ik heb in het verleden ook siliconenvloeistof gebruikt en ontluchtingsproblemen gehad.Als het eenmaal goed ontlucht is,is het geweldig spul.Als je de remblokken er uit neemt,moet je oppassen,dat de zuigers er niet uitschieten,zo soepel blijft alles werken.Ook nog na 15 jaar!!!Als er nergens lekkage is moet het lukken de boel ontlucht te krijgen.Het ligt zeker niet aan de nieuwe voeringen enz.Zit de bekrachtiger wel goed aangesloten in het systeem.Is dit soms een originele gereviseerde bekrachtiger.Probeer eens te ontluchten zonder bekrachtiger.Dan sluit je die mogelijkheid uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2008 21:31 #88208 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic Rempedaal erg diep - Part II
<p>Niek, </p><p>Dank voor je reactie, mijn vertrouwen in de siliconen is weer wat toegenomen! De rembekrachtiger is net nieuw (van het VOD, dus geen Girling)) en net voor de winsterstop geplaatst omdat de geviseerde Girling die ik tijdens de restauratie had geplaatst na de eerste 3000 km olielekkage aan de zijde van het grote membraam te zien gaf. Kort proefgereden met die nieuwe bekrachtiger, remwerking was wat beter dan voorheen, maar nu na ruim twee maanden dus het diepe pedaal en dus blijkbaar toch te veel lucht of uit de olie samengevoegde luchtdeeltjes. </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.