Wegvallende remdruk

  • Elmar Heemskerk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-12-2008 10:47 #50035 door Elmar Heemskerk (GAST)
Wegvallende remdruk is gemaakt door Elmar Heemskerk (GAST)
<p>Hallo,</p><p>ben net nieuw op dit forum.</p><p>Ik heb onlangs een Volvo Amazon Combi uit 1969 gekocht. Uiteraard op LPG :-) De Volvo heeft een gescheiden remsysteem met schijven voor en trommels achter.</p><p>Nu blijkt dat de remdruk af en toe wegvalt en wel in de volgende situatie; </p><p>Als ik bij een verkeerslicht aan kom rijden en het rempedaal intrap en het rolt nog rustig door, heb je wel eens dat je een beetje bij moet remmen, dan weer iets los moet laten en vervolgens weer bij moet remmen etc. Hierbij hou je over het algemeen wel constant je voet en dus ook druk op het pedaal. Als ik dit een paar keer achter elkaar doe valt opeens de remdruk weg en kan ik het rempedaal tot het schutbord intrappen. Hij remt dan nog wel iets, maar niet veel.</p><p>Ik heb al de remvloeistof (DOT4) vervangen, behalve van het linker achterwiel. Kreeg de nippel niet los. Er zal dus (bijna) geen lucht meer in het systeem kunnen zitten. Verder kan ik zeggen dat hij wel goed remt. Als je de rem namelijk met 1 klap intrapt is er niets aan de hand en krijg ik de wielen zelfs tot blokkeren. De voorwielen blokkeren dan als eerst. De remblokken voor zijn goed (bijna als nieuw). De remschoenen achter heb ik nog niet bekeken.</p><p>Iemand een idee?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2008 11:27 #90574 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Wegvallende remdruk
<p>Als eerste de vraag of je remolie verliest? Controleer ook de trommels achter. Die moeten er dan wel af.</p><p>Verder zit er bijna zeker lucht in het systeem. Ook de laatste nippel zal er dus afmoeten.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Elmar Heemskerk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-12-2008 11:55 #90573 door Elmar Heemskerk (GAST)
Beantwoord door Elmar Heemskerk (GAST) in topic Wegvallende remdruk
<p>Hoi Bernard,</p><p>ik verlies geen remvloeistof. Althans ik heb geen lekkende leidingen gezien toen de auto op de brug stond. Trommels achter moet ik inderdaad zeker controleren. Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat er lucht in het systeem moet zitten? De laatste nippel zit namelijk echt vast, zou 2 nieuwe remcilinders achter betekenen :-(.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2008 15:16 #90572 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Wegvallende remdruk
Als je die nippel niet loskrijgt is dat wel een teken aan de wand wat er verder ook niet goed kan zijn...

Ik heb met mijn combi van '67 (enkel remsysteem) pas ook zo iets gehad: na een reparatie aan de rechtervoorrem remde hij pas als ik twee keer tot de bodem ingetrapt had. De eerste keer niks, de tweede keer redelijk, pas bij de derde keer trappen goed. Da's eng rijden, als je het onderweg pas ontdekt! Begon een beetje en werd langzaam erger, tot het hierboven beschreven resultaat.

Ik verloor ook geem remolie, reservoir bleef tot aan zijn strot gevuld. Nog geen druppel verdween er.

Was overigens niet gerelateerd aan die reparatie rechtsvoor, na vervangen van de hoofdremcylinder was het weg. Lag ook voor de hand: overal elders waar het lekt moet er remolie verdwijnen.

Als ik jou was, zou ik me ook op de hoofdremcylinder concentreren als mogelijke oorzaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2008 15:23 #90571 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Wegvallende remdruk
Als de wagen onder 'normale' omstandigheden wel goed remt, denk ik niet dat lucht in het systeem de boosdoener is. Wat je omschrijft, doet mij denken aan het te snel leeg (op) raken van het vacuum in de bekrachtiger, mogelijk zit er ergens een lek. Het beeld is in ieder geval herkenbaar. Hetzelfde gebeurt nl. als je aan komt rijden bij een openstaande brug en voortijdig de motor uit zet. Dan kan er nog een paar keer bekrachtigd geremd worden todat er onvoldoende vacuum over is en moet je een stuk dieper en harder trappen om het zelfde rem-effect te bereiken als met lopende motor. Dat is normaal, en niet VOLVO-afhankelijk. Lukt het ook niet om met hard trappen voldoende remvertraging te verkrijgen, dan is er toch meer aan de hand.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2008 16:34 #90570 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Wegvallende remdruk
<p>Hallo Elmar, Probeer eens het volgende; Gewoon met stilstaande motor voelen of de remdruk hoog genoeg is. Wanneer dit goed is, dus het pedaal is niet te ver in te trappen, is er geen lucht in het systeem. Er van uit gaande dat het pedaal ook hard aanvoelt. Wanneer dat goed is het volgende; Laat je voet met zeer geringe druk op het pedaal rusten en kijk of het pedaal nu langzaam wegzakt. Is dit het geval, dan kun je er van uit gaan dat de hoofdcylinder of sterk vervuild is en er dus drab in de hoofdcylinder zit waardoor het rubber manchet niet meer dicht is, of de manchet is beschadigd waardoor deze niet meer dicht is. De hoofdcylinder dan revideren of vernieuwen is de enige optie. Succes, Herman v. Roekel</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2008 17:21 #90569 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wegvallende remdruk
<p><em>"...ik verlies geen remvloeistof. Althans ik heb geen lekkende leidingen
gezien..."</em></p><p>
als de hoofdcylinder lekt, dan zie je dit uiteraard niet aan de leidingen,
maar onderaan de hoofdcylinder aan de kant vd chauffeur. Als er op die
plaats nog een mat of iets anders beschermends zit, dan moet je die zaken
eerst weg doen. Men verschiet soms van hoe smerig het op die plaats is,
vooral als geen enkele leiding lekt, en als men toch af en toe wat remolie
moet bijvullen, dan is het lek enkel daar te zoeken of in de rembekrachtiger.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2008 19:14 #90568 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Wegvallende remdruk
<p>Dag Elmar,</p><p>Al je op dit forum zoekt bij : volgorde ontluchten gescheiden remsysteem, zie je dat je linksachter moet beginnen met ontluchten. Een remcylinder kost geen kapitalen. Je kan proberen met een hamertje flink te tikken op de nippel en hem dan met een goede tang te draaien. Een goede kans dat dit lukt. Jouw probleem was herkenbaar voor mij. Bij mij was het de hoofdremcylinder (100 euro) die vervolgens de rubber afdichting had aangetast van mijn rembekrachtiger (300 euro) Pas toen die hoofdremcylinder echt hard begon te lekken had ik het probleem door. Bij een gescheiden remsysteem zit de hoofdremcylinder achter de rembekrachtiger en vind je niets onder je pedaal (Willy)
groet, Ronald</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Elmar Heemskerk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-12-2008 20:56 #90567 door Elmar Heemskerk (GAST)
Beantwoord door Elmar Heemskerk (GAST) in topic Wegvallende remdruk
<p>Allereerst iedereen enorm bedankt voor het meedenken! Ik was bij Nordicar en daar heeft iemand e.e.a. getest. Hij gaf aan dat het niet de rembekrachtiger was, omdat toen hij de slang van de bekrachtiger trok het hoorbaar was dat de bekrachtiger vacuum gezogen was (gesis). Hij trapte wat op het pedaal en concludeerde dat het ook de hoofdremcylinder niet kon zijn. Ik denk alleen dat ik de hoofdremcylinder toch eens ga opsporen en kijken of die lekt. Ik begrijp dat de olie die daaruit komt niet uit het reservoir afkomstig is? Die blijft namelijk op peil! Als die niet lek is ga ik de trommels eens open maken achter. Ik heb ergen gelezen dat als de afstand tussen de schoenen en de wand te groot is er een te grote slag gemaakt moet worden. Kan daarcoor de druk ook wegvallen?</p><p>@Herman van Roekel; ik heb eens goed op de rem gestaan, maar die is redelijk hard. Alleen niet zo hard als bij een moderne auto. Heb wel het idee dat als je de rem ingetrapt houdt, het pedaal heel langzaam zakt. In 1 klap wegzakken doet het pedaal als je zoals gezegd remt, beetje omhoog laat komen en weer intrapt. Dan is ie in 1 klap weg en remt dan alleen beperkt als je vol tot de bodem trapt.</p><p>Hoe kun je de rembekrachtiger goed nakijken / testen?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2008 00:08 #90566 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Wegvallende remdruk
<p>"Ik heb ergen gelezen dat als de afstand tussen de schoenen en de wand te groot is er een te grote slag gemaakt moet worden. Kan daarcoor de druk ook wegvallen?"</p><p>Wat je gelezen hebt slaat waarschijnlijk op een auto met remtrommels rondom ,dan heb je de eerste keer trappen geen druk en de 2e keer trappen wel (precies anderom als jij beschrijft)</p><p>Wat jij beschrijft lijkt me een probeem met de hoofdremcilinder (niet de bekrachtiger) en dat je de eerste keer trappen nog met 2 systemen remt en de tweede keer tappen nog maar met 1 systeem. Vermoed dus een bijna versleten rubbertje in je hoofdrem cilinder. . Probeer eens (stilstaand,met draaiende motor) te remmen met het vuldopje van het remvloeistofreservoir er af en kijk eens wat de vloeisof in het reservoir doet.</p><p>Nu het zelfde herhalen ,maar dan met jou omschrijving ,1 keer tappen opkomen en weer trappen.Denk dat je dan de vloestof meer ziet bewegen/stromen. </p><p>nadeel je moet dit wel met z'n 2e doen ;-)</p><p>Is dat niet het geval ga ik voor de vacuum verklaring "<em>Henry van Leusden schreef op 04-12-2008 15:23</em> " ,helaas ook al een mee gemaakt met een volkswagen transporter ,was ook een vacuum lek. </p><p>P.S. zit er in je vacuum leiding van je bekrachtiger een terugslagklep?</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.