Repareren rembekrachtiger

Lees meer
14-01-2024 17:52 #1043754 door Stijn v.d. Linde
Repareren rembekrachtiger is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Hoi allemaal,

Mijn remvloeistof verdween elke keer weer langzaam. Zonder sporen van lekkage (nieuwe cilinders, leidingen en slagen), was de rembekrachtiger opnieuw verdacht. Dat bleek te kloppen want het huis met de vacuümpot zat vol remvloeistof.

​​​​​​Het is een originele Girling rembekrachtiger.

Nu zijn er nog reparatiesets te koop en de uitleg in de manual is behoorlijk duidelijk, maar heeft iemand ervaring? Is het ook te doen?

​​​​​​Ik ben benieuwd!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 18:09 #1043756 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Repareren rembekrachtiger
Helaas is de kans op mislukken is zeer groot! Bovendien is rijden met onbetrouwbare onderdelen van het remsysteem levensgevaarlijk ! 

vriendelijke groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 20:42 #1043759 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Repareren rembekrachtiger
Ik heb zelf al een paar keer mijn Girling rembekrachtiger gereviseerd.
Een absolute voorwaarde is dat de cilinder geen putjes of krassen vertoont. 
Is dat wel het geval dan heeft reviseren geen zin. 

met vriendelijke groet,

Rob Funcke
 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 22:15 - 14-01-2024 22:16 #1043761 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Repareren rembekrachtiger
Het probleem is dat de remvloeistof het mechaniek aantast, hieronder zie je het delicate drukmechaniek, met name de plastic ronde dopjes moeten goed afsluiten

 

Probleem is dat die zwarte plastic dopjes op een perfect plat rond vlakje moeten rusten, helaas is dit vaak aangedaan.
Dit is het mechaniek gedemonteerd, ziet er ingineus maar niet heel sterk uit...

   niet door roest aangedaan

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 23:19 #1043764 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Repareren rembekrachtiger
De mechaniek die jij laat zien Ed ziet er bij mij, weliswaar nog in elkaar, als nieuw uit. Hij is ook 2 jaar geleden door iemand al eens van nieuwe pakkingen voorzien, maar daar was ik zelf niet bij dus best kans dat daar iets niet helemaal goed is gegaan. Hij ziet er nog echt fris uit, anders zou ik er minder snel aan beginnen.

Achter de deksel met het buisje die jij laat zien Ed (dat mechanisme), trof ik geen remvloeistof aan dus mogelijk valt het mee. Ik heb het enkel in de 'vaccuümpot' aangetroffen. 

Maar jullie reacties stellen mij gerust. Het is te doen dus ik ga het uit elkaar halen en goed inspecteren op de putjes / krassen waar Rob het over heeft! Als dat er goed uitziet, zal ik daarna de reparatieset bestellen. Geeft alle vrijwilligers voorlopig de rust tijdens de VKO verhuizing  !

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 08:33 #1043767 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Repareren rembekrachtiger
Ja, het zou kunnen dat het vacuüm niet kan worden opgebouwd door een defect rubber. Pas op de veer is best sterk.

 

 





 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 10:32 #1043768 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Repareren rembekrachtiger
Ik heb de mijne iets van 2-3 jaar geleden gereviseerd en ik  heb de door Rob genoemde kleine putjes voorzichtig "gehoond" met heel fijn schuurpapier. Tot nu toe werkt hij prima.
Als de putjes dieper zijn, is hij zonder twijfel niet te redden.
Ik heb sindsdien een Lockheed in reserve liggen, maar die gebruik ik liever niet, hij ziet er niet uit als origineel.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 17:52 #1043773 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Repareren rembekrachtiger
Dank allemaal! Ik kan hiermee wel uit de voeten. Mijn vorige bekrachtiger was een Lockheed (origineel). Die was lek en na vervanging door de bekende imitatie lockheed ben ik daar ook weer snel vanaf gestapt. Angst met remmen was een understatement met die bekrachtiger en dus ging hij onder garantie retour.

DIt is dus de derde in bijna 4 jaar, dus het zou leuk zijn als deze weer tot leven kan komen. Voor nu rijd ik zonder bekrachtiger. Koppie erbij, maar ik heb gelukkig nog jonge benen  .

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 20:24 #1043777 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Repareren rembekrachtiger
Ik heb in mijn eerste Amazon meegemaakt dat hij bij 120 km spontaan zelf ging remmen.
Een keihard pedaal en als je dan hard trapte was het weer even weg. Die kon ik toendertijd nog vervangen door een ander exemplaar, die tijden zijn voorbij!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2024 08:45 #1044096 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Repareren rembekrachtiger
Misschien wat laat antwoord! Maar bij mij hoeft alles (als het enigszins kan qua uitzicht origineel te blijven, +, en dit al zeker voor remmen! Veilig zijn. Maar dat kan wel wat kosten. Ik heb ook het probleem gehad bij de rembekrachtiger van een 123Gt 1967. Ook was daar de kamer inwendig wat geoxideerd, maar niet diep. Deze pot naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht die niets anders doet dan hydraulische cilinders voor kranen, schepen, en grote machines herstellen, maar in hoofdzaak her hardverchromen. ( huidig ook behandelen met andere slijtvaste- weerbestendige materialen, Die hebben mijn servo uitgedraaid, geslepen, daarna voorzien van een dikke laag hardchroom, en terug op maat fijn geslepen. Het pompgedeelte (aluminium) uitgedraaid en voorzien van een bronzen zitting op maat. Uiteindelijk heel wat gekost (ik meen te weten rond de 750 euro) maar rijd nu al 15 jaar duizenden kmters zonder enig probleem, met een perfect werkende en veilige remservo. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.