Nauwelijks remdruk!

  • Bart Theelen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-12-2023 10:53 #1043409 door Bart Theelen
Nauwelijks remdruk! is gemaakt door Bart Theelen
Net een wat 'spannende' rit achter de rug in mijn 145 Express: er was nauwelijks remsdruk meer. Pompen hielp een beetje, maar niet veel. Wel weer veilig terug thuisgekomen. Er blijkt geen vloeistof te zijn gelekt.
Systeem is eerder ontlucht geweest en toen deden de remmen het eigenlijk prima en was er prima druk. Wel vond ik dat ik het pedaal redelijk diep moest intrappen voordat er wat gebeurde, maar ik kan niet beoordelen of dat misschien zo hoort.

Wat zou het kunnen zijn? Hoofdremcylinder intern versleten of zo iets dacht ik zelf aan. Maar misschien zijn er andere suggesties. Ik hoor het graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
22-12-2023 12:35 #1043410 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nauwelijks remdruk!
Een 145 heeft een dubbel remsysteem, dus is het inderdaad waarschijnlijk dat de hoofdremcylinder versleten is, zelf zou ik voor een nieuwe gaan maar bij de club zijn ook revisiesetjes te koop.

gr Cor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Theelen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-12-2023 14:02 - 22-12-2023 14:24 #1043412 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Nauwelijks remdruk!
Ik heb egenlijk het idee dat de hoofdremcylinder nieuw is, zie foto. Nu net nog even wat getest zonder iets aan te passen en nu geeft hij soms wel goede druk en soms niet. Lijkt me toch dat die hoofdremcylinder niet goed is.

Heb er een besteld, dus hopelijk binnenkort in bouwen
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22-12-2023 14:24 door Bart Theelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2023 14:57 #1043413 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nauwelijks remdruk!
Als er geen zichtbaar remolie verlies is kan het in de rembekrachtiger terecht zijn gekomen, daar zou ik goed naar kijken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2023 23:23 #1043415 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nauwelijks remdruk!
Als test de twee uitgangen van de hoofdremcilinder afdichten en proberen (pendaal indrukken), mag je geen drukverlies hebben.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2023 10:18 - 23-12-2023 10:24 #1043416 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Nauwelijks remdruk!
Wellicht een overbodige opmerking,maar ik zou er zo voorlopig maar niet meer mee rijden op de openbare weg. Wat Ed zegt zou op zich wel juist kunnen zijn,maar dan zou het niveau in het reservoir toch gedaald moeten zijn.

groet, Niek de Boer.

 
Laatst bewerkt 23-12-2023 10:24 door Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi Dortangs
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2023 23:55 - 23-12-2023 23:55 #1043427 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Nauwelijks remdruk!
Hallo Bart,
remvloeistof in de rembekrachtiger zou ook mijn eerste idee bij een enkel systeem zijn, maar een 145 heeft een gescheiden systeem en daar verwacht ik bij het beschrevene eerder een probleem met de hoofdremcylinder.
Hoe werd er ontlucht? Als men dat met een oude hoofdremcylinder gedaan heeft door steeds het rempedaal tot helemaal onder te drukken ipv met een onluchtingsapparaat is vrijwel zeker daardoor de hoofdremcylinder inwendig lek geworden daar de rubbers op de zuigers erin dan over delen van de cylinderwand geschraapt hebben die niet meer glad waren. Voor het onluchten moet trouwens de remdrukverschilwaarschuwingsschakelaar uit het verdeelblokje geschroefd worden, en het ontluchten in de juiste volgorde doen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 23-12-2023 23:55 door Rudi Dortangs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Theelen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-12-2023 16:09 #1043557 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Nauwelijks remdruk!
Nieuwe hoofdrem cylinder zit er in. Ontluchten zonder de remdrukverschilschakelaar (leuk scrabble woord ) lukte niet want die schakelaar zat onmogelijk vast en ik wilde niet riskeren dat er iets afbrak (incl. mijn spatbord). Remdruk is nu weer vergelijkbaar als eerst, en dus ook weer met een redelijke stuk pedaalslag totdat er iets gebeurd. Maar het remt nu weer veilig

Op naar de volgende klus: ontsteking en carburateur reviseren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Theelen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-01-2024 13:01 #1043573 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Nauwelijks remdruk!
Helaas helaas, te vroeg gejuigd: zelfde probleem is weer terug
Dan maar eens kijken of ik dat verdeelblokje met die drukschakelaar kan vervangen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Theelen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-05-2024 18:46 #1045106 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Nauwelijks remdruk!
Van de regen in de drup

Dan toch maar 150 Euro besteed aan een nieuw remdrukverdeler blokje. Dat vandaag willen monteren, maar wat gebeurd er:
  1. Moer waarmee de bout voor het remdrukverdeler blokje vastzit aan het spatbord breekt van de carrossie af - Ok, dat is te overzien en makkelijk anders op te lossen
  2. Een wartel/nippel wil niet los en dan moet de griptang eraan te pas komen - Niet ideaal zolang hij maar weer vast wil gaan
  3. Nieuw blokje erin, alles gaat goed tot die laatste leiding vast zetten: draad van de aansluiting in het nieuwe blokje kapot gedraaid - Dat nieuwe materiaal is beduidend zachter dan het originele blokje. 150 euro in de vuilbak 
  4. Die wartel/nippel vervangen dan, leiding afsnijden met juiste gereedschap lukt met enige moeite, maar het lukt met geen mogelijkheid om het flens gereedschap in de buurt te krijgen voor het maken van een nieuwe flens - Ok, iets verder inkorten bij een wat langer recht stuk en er een kort verlengstuk er tussen zetten (daar heb ik toevallig het nodige materiaal voor). Helaas, nog steed onmogelijk om het flens gereedschap in te zetten - Hele leiding zal eraf moeten
En dan haal ik die remdrukverdeler blokjes eens uit elkaar om de onderdelen te verwisselen. Cylindertjes zijn wel uitwissenbaar, schakelaar werkt anders en is niet uitwisselbaar. Of te wel, ik zal de oude moeten hergebruiken. 150 euro in de vuilbak En nu ik dan snap hoe dat remdrukverdeler blokje intern werkt kan ik verder tevens concluderen dat dit nooit niet de oorzaak kan zijn van m'n eigenijke probleem. 150 Euro in de vuilbak

Dus nu maar eens heel hard gaan sparen en gewoon de hele boel van voor tot achter vervangen inclusief alle leidingen. Ik zie alleen dat die wartels/nippels wel heel erg duur zijn! Echt hoge prijzen die Volvo onderdelen in vergelijking tot de onderdelen voor mijn andere bolides.
 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD