Remblokken 145S uit '72 (Ate)

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-08-2010 22:42 #96100 door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
<p>Het gaat niet om het hele blokje natuurlijk maar om de voering. Een paar km. gereden en met het remmen hoorde ik een raar schurend geluid,...</p><p>Affin bij de keuring zat die voering er nog gewoon op natuurlijk.</p><p>Als ik alle verhalen lees op het forum zijn er wel meer mensen die geen bijster hoge ervaring hebben van auto techniek en toch de interesse en en ervaring op doen door zelf te gaan sleutelen. Ik zal het zeker nog even controleren.</p><p>Nu de nieuwe blokken er onder zitten kan ik me niet voorstellen dat een garage het anders had kunnen doen dan ik.</p><p>Dit forum is er toch voor om vragen te stellen?? en niet om meteen iedereen naar de garage door te verwijzen??</p>

God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2010 23:04 #96099 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
<p>Hoi Ineke!</p><p>Natuurlijk heeft bijna iedereen hier in de club leren sleutelen door het zelf te doen, en natuurlijk is dit forum er om antwoorden op je vragen te krijgen. Het forum is er natuurlijk &oacute;&oacute;k om je te waarschuwen voor sommige reparaties en hun risico's.</p><p>Ik denk dat Kees vooral bedoelt dat remmen nogal belangrijk zijn en dat je als je eraan sleutelt zeker moet weten dat wat je doet ook goed is. Ik kan me voorstellen dat hij ongerust is door je opmerking van een hamer! Ik kwam een tijd geleden iemand tegen met heel weinig sleutelervaring die de remklauwen van zijn144 "even" ging reviseren. Niet verstandig, en dan zeg ik het h&eacute;&eacute;l voorzichtig!</p><p>Ikzelf heb geleerd hoe de Volvo in elkaar zit doordat een goede kennis van me bij de hand was om me bij te staan en raad te geven. Dat doe ik nu weer bij mijn zoons. Misshien is er een lid bij je in de buurt, die mee wil kijken? Geef eens aan in welke buurt je ongeveer zit?</p><p> </p><p>Ps het plaatje achter de blokken is een anti-piep plaatje en dus niet essentieel. Als je het plaatje niet hebt voldoet een likje kopervet op de achterkant van het blokje ook!</p><p> </p><p>Succes en veel plezier van je 145!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-08-2010 11:40 #96098 door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
<p>Hoi Tom,</p><p>Dank voor je reactie, Ik begrijp de reactie wel maar vond het nog al "kort om de bocht",...Ik heb net een test ritje gemaakt door de mooie binnen weggetjes hier,...en de auto remt optimaal! alles zit nog keurig op de plaats, geen rare bijgeluiden , lekage's etc. heb de wiel moeren nog even nagekeken. Heb inderdaad op de achterkant van de blokjes koppervet gedaan(heb wel eerder blokken vervangen), maar niet bij deze Volvo.</p><p>Een remklauw reviseren zou ik niet aan beginnen, daarvoor is een ruilexemplaar "te goedkoop". Ben al wel een paar keer op sleutel dagen geweest. Zo heb ik het kleppenstellen snel onder de knie gekregen, uitlaat ,radiator,v-snaar,verlichting etc.heb ik ook vervangen. Maar ik ben het met jullie eens, remmen zijn van levens belang, en daar ben ik mij terdege van bewust!</p><p> Ik woon dicht bij Zwolle,....heb een hele grote schuur waar ik droog kan
"sleutelen" jammer genoeg geen brug. Zou het wel erg op prijs stellen als iemand "in de buurt" me hier in zou willen begeleiden bij het wiellager!! nogmaals dank voor jullie reacties !!</p>

God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-08-2010 21:55 #96097 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
<p>Mooi! Dat is hardstikke goed om te horen! </p><p>Het wiellager aan de voorkant is niet zo'n grote truc hoor! Het is een konisch lager dat dus ook nagesteld kan worden. Als het alleen om speling gaat kun je hem nastellen door de splitpen te verwijderen, dan de grote moer aandraaien met 7 kg/m (Of als je in de woestijn staat zonder gereedschap: tot het wiel niet meer draait) en dan 1/3slag terugdraaien.</p><p> </p><p>Bij het vervangen is het vooral uitkijken bij het in de naaf drukken van de loopring. Dat zou op een pers moeten, maar ik heb het al diverse malen met voorzichtig tikken gedaan. De loopring op de as geeft weinig problemen, tenzij hij er te ruim opgaat: hij moet er echt klem op zitten. Dan goed smeren met vet en zorgen dat je de keerring niet beschadigt.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD