Remblokken 145S uit '72 (Ate)

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-08-2010 23:07 #48869 door Ineke Hekman (GAST)
Remblokken 145S uit '72 (Ate) is gemaakt door Ineke Hekman (GAST)
Hallo,... vraagje,..ik krijg mijn nieuwe remblokken met veel moeite tussen remklauw en schijf. Heb de linker er in , maar de rechter zal ik er met de hamer in moeten tikken. Alvorens dit te doen wil ik graag zeker weten, of ik dan het wiel nog wel in beweging krijg. Is het normaal dat ze er zo moeilijk in gaan?? Of zijn de blokken te dik?? (zijn wel de juiste blokken,besteld bij Nordicar) er zit ook een beschermplaatje op de rug van de blokken,die zaten er niet op de oude blokken. Alvast bedankt voor de reactie! Groeten Ineke.

God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2010 23:21 #96109 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
Passen ze niet goed in de hoogte (dus puur tussen de remklauw) of in de breedte (tussen de schijf en de remzuiger)?

In dat laatste geval moet je denk ik je remzuigers (die tegen de blokken aandrukken) voorzichtig met een koevoet of houtje iets terugdrukken. Doordat de oude blokken op gesleten zijn, komen de zuigers steeds iets meer naar binnen.
Let bij/na het terugdrukken wel even op het remvloeistof reservoir onder de motorkap. Doordat je de zuigers terugdrukt, moet de olie ergens heen en dat kan er allen door de dop van de hoofdremcilinder uit. Daar kan dan dus wat remvloeistof uit spuiten (is slecht voor lak!!).
Beschermplaatje zegt me zo niks, maar zou er gewoon bij tussen moeten passen denk ik.

In dat eerste geval is het gewoon een kwestie van erin tikken met een klein hamertje.
Ik had dit ook met de remklauwen voor mijn 1800ES (weliswaar Girling), maar er was iets minder ruimte gekomen door poedercoaten van de revisie klauwen.

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-08-2010 09:30 #96108 door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
Alvorens de remblokkener in te zetten heb ik wel de remzuigers zover mogelijk terug gedrukt, dit door de ontl.nippel wat los te draaien, ik weet dus niet of ze nog iets verder terug gaan als de blokken er één maal in zitten??

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-08-2010 09:42 #96107 door Ineke Hekman (GAST)
En nu antwoord op je vraag ze passen niet of moeilijk tussen cilinder en remschijf. Verder zijn ze exact de afmeting van de oude.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2010 10:21 #96106 door Lars Rengersen
Tja, dan zou het goed moeten zijn. De zuigers gaan later niet nog verder terug.
Door de ontluchtingsnippel los te draaien geef je inderdaad ruimte aan de remvloeistof en voorkom je een fontein onder de motorkap.
Weet je zeker dat de zuigers echt niet verder terug kunnen?
Doordat ze er in de loop van de tijd steeds verder uitgekomen zijn, kan er wat corrosie op zitten waardoor ze lastig terug gaan.

Hoeveel dikker zijn de nieuwe remvoeringen?
Is dat alleen een dikkere voering of ook een dikkere achterplaat?

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-08-2010 11:26 #96105 door Ineke Hekman (GAST)
Ik weet niet zeker of de zuigers niet verder terug kunnen, ik verwacht het eingelijk wel, de remvoeringen zijn helemaal gelijk,....natuurlijk is de remvoering meer dan de helft dikker, maar ja da's ook de bedoeling. de achterplaatjes zijn gelijk . Ik denk dus dat ik de rechtse er maar in tik, alles vast zet en kijk wat er gebeurt! moet ik na deze "actie" behalve de remvloeistof bij vullen,...ook nog ontluchten??

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2010 12:17 #96104 door Lars Rengersen
Tja, dat lijkt dan het beste. Maar als je wiel daarna muurvast zit zou ik toch echt proberen om de zuigers eerst iets verder terug te drukken.
Normaalsgesproken hoef je niet te ontluchten bij het vervangen van remblokken. Er wordt immers gewoon van remvloeistom omhoog terug gedrukt. Doordat je echter de ontluchtingsnippels los hebt gehad zou het kunnen dat er lucht in is gekomen.
Maar als je gezorgd hebt voor overdruk van remvloeistof en ze alleen open had tijdens het terugdrukken van de zuigers zal dat wel meevallen.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2010 13:13 #96103 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
<p>Om de remblokken er met een hamer in te tikken lijkt mij geen goed plan, zo repareer niet een auto, bovendien moet je ze er weer uit tikken want het wiel zit muurvast.</p><p>Ik denk dat er een zuiger vast zit, je moet de zuiger geheel terug kunnen drukken zodat deze gelijk ligt met de remklauw, dit moet vrij gemakkelijk gaan.</p><p>Controleer de oude remblokken of deze gelijk afgesleten zijn, links en rechts van de remschijf, zo niet dan werkt een zuiger niet goed. </p><p> </p>

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-08-2010 12:24 #96102 door Ineke Hekman (GAST)
<p>Kees Vos schreef: Controleer de oude remblokken of deze gelijk afgesleten zijn, links en rechts van de remschijf, zo niet dan werkt een zuiger niet goed.</p><p> Reden van vervangen is dat het rechter remblokje zijn voering er is uit gevallen. linker blokje zat nog 4.5 mm. rechter achterrem had nog 5.5 mm.</p><p>Dit kan ik dus niet controleren. Wel kreeg ik gisteren (na dat de auto een nacht weer op de wielen had gestaan) het blokje er wel vrij makkelijk in. Kan me niet voorstellen dat de zuiger uit zichzelf verder naar binnen is gegaan?? Kan ik verder nog iets uit proberen om te kijken of deze rechter remklauw aan vervanging toe is??</p><p>Het remblokje is er uit gevallen na dat ik hem net had opgehaald van de 2jaarlijkse keuring (wel weer goed gekeurd voor 2 jaar) waarschijnlijk zijn de remmen goed getest?? en heeft dit geresulteerd in het breken van de blokjes?? affin werd me wel verteld dat ze nog wel door de keuring komen maar wel binnen de 2jaar vervangen moesten worden.</p><p>Zo ook het linker voorwiel lager. (is dit ook redelijker wijs) zelf te doen? of heb je daar speciaal gereedschapvoor nodig??</p>

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2010 13:57 #96101 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Remblokken 145S uit '72 (Ate)
<p>Dit laatste verhaal vind ik erg vreemd, remblokken die er spontaan uitvallen dat kan helemaal niet, ze zijn geborgt.</p><p>En een APK goedkeuring met gebroken remblokken heb je ooit zo zout gegeten, ik vraag me af waar je de auto hebt laten keuren?</p><p>Ik begrijp uit je hele verhaal dat je kennis op het gebied auto techniek niet bijster hoog is, dus raad ik je aan ga naar een adres waar ze echt verstand van auto,s hebben en met name oude Volvo,s en laat daar je remmen nakijken en het wiellager vernieuwen. Anders ben ik bang dat er ongelukken gebeuren. </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD