Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES

Lees meer
23-08-2010 17:12 #48831 door Lars Rengersen
De remmen van mijn 1800ES voelen nog een beetje raar.
Het rempedaal zit erg diep en hij voelt een beetje zacht.
Vrijwel alles is nieuw, remklauwen, remslangen, remleidingen en hoofdremcilinder (de tweede nieuwe al).
Allen de remdrukvertragers zijn niet vervangen, maar daar zaten al nieuwere (instelbare) vertragers.
Ik heb het systeem al volledig ontlucht. Zowel met een eezibleed setje als met iemand die pompt. In totaal heb ik er ruim een liter remvloeistof doorheen gespoeld. Zou in mijn ogen goed moeten gaan dus.

De auto remt goed en heeft ook voldoende remdruk. Hij werd alleen afgekeurd op een te laag pedaal.
Het voelt een beetje alsof je bij een auto met trommelremmen de remvoeringen te ver van de trommel af hebt staan waardoor je een extra slag moet maken. Een 1800ES heeft echter rondom schijven.
Heel soms gaat ook nog het remdruklampje branden als je zo diep trapt, maar hij remt dan wel prima.

Oh ja, de tweede nieuwe hoofdremcilinder zit erop omdat bij de eerste er vloeistof door de dop lekte bij hard trappen.
De rembekrachtiger lijkt goed. Het pedaal zakt heel iets als je op de rem trapt en dan de auto start.

Zijn er nog suggesties waar het aan kan liggen?

Kun je bij een auto met scheiden remsysteem het pedaal nog mechanisch om hoog stellen?
(Zoals kan hij een Amazon met enkel systeem).
Zo op het eerste gezicht leek dat niet te kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2010 18:40 #96310 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Het kan voorkomen dat er nog een luchtbel blijft zitten in de remdrukbegrenzers. Oplossing is dan om de kont van de ES hoger te zetten en dan zo nogmaals ontluchten. Of dat luchtbel verhaal ook opgaat voor een nieuw type begrenzer weet ik natuurlijk niet. Anders zou het nog de bekrachtiger kunnen zijn, wat ik niet hoop voor je. De vacuumslang en eenwegklep in de slang zijn neem ik aan in orde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 18:46 #96309 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Hallo,

heb je bij het ontluchten eraan gedacht het schakelaartje op het verdeelblokje (dat bij een lek van 1 helft van het systeem een waarschuwingslampje schakelt) te demonteren? Anders ontlucht je maar 1 helft en blijft er lucht in het systeem met resultaat zoals je omschrijft. Het blokje is trouwens demonteerbaar, meestal zitten de kleine zuigertjes erin vast en moeten weer gangbaar gemaakt worden. Als je het schakelaartje vergeten bent zal ondertussen het plastic pinnetje afgebroken zijn en een nieuw schakelaartje nodig zijn. De stang tussen het pedaal en de rembekrachtiger is trouwens in lengte instelbaar (schroefdraad in stangdeel dat zit in de hals die tussen rembekrachtiger en carrosserie zit), maar als je hier niets aan veranderd hebt verwacht ik niet dat hier de oplossing zit en het zachte los je hier zeker niet mee op.

Succes, Ruud

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 20:04 #96308 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Bedankt voor de reacties!
Nog vergeten te vermelden inderdaad, maar ik heb eraan gedacht om de sensor eruit te halen.
Tevens heb ik conform de volgorde van Haynes ontlucht. Ik vermoed dat de zuigertjes gewoon los zitten, want beide systemen ontluchten prima (hij verbruikt uit beide kanten remvloeistof).

Ik zal de auto eens met z'n achterkant omhoog zetten tijdens het ontluchten. Tot nu toe stond hij in verband met demonteren voorwielen voor omhoog.

Heeft een B20 wel zo'n terugslagklep? Volgens mij zit die niet in de slang namelijk (zo uit m'n hoofd), zal eens checken.

Mocht het pedaal uiteindelijk goed hard zijn, ga ik denk ik toch die stang tussen pedaal en bekrachtiger stellen. Ik heb niet met de auto gereden in de oude situatie, dus ik weet niet hoe het toen was.
Wellicht dat een vroegere keurmeester alleen naar remdruk gekeken heeft en niet naar de hoogte van het pedaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2010 22:15 #96307 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
<p>Er zit wel een terugslagklep in de slang, maar misschien zit er bij jou een andere rembekrachtiger op en zit de klep op de bekrachtiger zelf? En ontluchten hoort op een vlakke ondergrond te gebeuren, als de auto scheef staat heb je dikke kans dat er luchtbellen blijven hangen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2010 21:22 #96306 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
De terugslagklep zit er inderdaad gewoon in.
Uiteindelijk heb ik de bekrachtiger gedemonteerd en de stang tussen het pedaal en de bekrachtiger ietsjes langer gesteld.
Gevolg pedaal iets hoger, probleem opgelost!
Vandaag is hij uiteindelijk goedgekeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2014 12:45 #146439 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Dit is al een oud topic maar ik wil er toch graag nog even op reageren.

Mijn 144 is nu voor de 2 keer afgekeurd op de remmen en ik heb het probleem dat Lars omschrijft. Van de garagist heb ik vernomen dat er te weinig remdruk is. Vooral op de achterremmen. Hij heeft geen lucht in het systeem gevonden en gaf na een dag aan hij het probleem niet kan verhelpen. Wel vertelde hij me dat de rembekrachtiger en waarschijnlijk ook de hoofdremcilinder stuk zijn.

Om bij het begin te beginnen moet ik vermelden dat ik net als Lars alle 4 de remklauwen en blokken heb vervangen. Het remsysteem is leeg geweest en is grondig ontlucht. Na het ontluchten viel me op dat ik het rempedaal een stuk dieper moest indrukken voor ik remdruk kreeg. De rem voelde echter niet sponzig, de rem was goed te doseren en de wagen remde ook met geblokkeerde wielen kaarsrecht. Bij het ontluchten stond de remvloeistof ook op beide achterwielen goed op druk en de klauwen kwamen goed los. Dit was bij de voorwielen ook trouwens.

Het lijkt me sterk dat nu plotseling de rembekrachtiger en hoofdremcilinder kapot zijn. Het pedaal wordt na starten van de motor zachter en komt goed terug in de oude positie. De hoofdremcilinder lekt niet (is trouwens 2 jaar en nog geen 5000km terug vervangen). Een afwijking in de scheiding van het systeem lijkt me ook onwaarschijnlijk want de wagen remt, als omschreven, kaarsrecht.

Vandaar dat ik nu twijfel of ik na het vervangen van de complete remmerij het pedaal niet moet afstellen. Komt dat vaker voor na een klus als deze? (Ik heb het forum doorgespit maar vind alleen dit ene topic van Lars.) En kan ik het rempedaal zomaar een stuk hoger afstellen of zijn er zaken waar ik goed rekening mee moet houden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2014 13:17 #146440 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Niet toevallig de remklauwen op de kop gemonteerd ontluchtingsnippel boven!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2014 13:20 #146441 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Ik bedoel de nippel boven en leiding onder het staat er een beetje ongelukig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2014 13:36 #146442 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Ik snap wat je bedoeld maar nee, die nippels zitten boven. Anders kun je niet ontluchten hè.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.