Corrosie op trommelremmen

Lees meer
18-08-2023 18:12 #204286 door Roy Oosterom
Corrosie op trommelremmen is gemaakt door Roy Oosterom
Iemand een tip om corrosie op trommelremmen (voorwielen) van een PV 444 te voorkomen, de auto staat af en toe ook 's nachts in de openlucht al of niet onder een degelijke hoes. 
Maar soms komt er toch corrosie op , ook in de zomer. De remmen slaan bij het minste geringste direct vast bij het aanraken van het rempedaal Dan haal ik de trommels eraf schuur de schoenen en trommels wat op en maak ze schoon luchtslang en remmenreiniger; probleem opgelost. Maar voorkomen is beter dan genezen Iemand een tip ? Mijn  vrouw opperde al wielen inpakken in een fleece deken of zo :) 

Groeten Roy Oosterom 
06-5053579

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2023 19:45 - 18-08-2023 21:32 #204287 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Corrosie op trommelremmen
Mijn P1200 had ook problemen als ik er een tijdje niet mee had gereden, bij eerste keer gedoseerd remmen trok hij naar links, de tweede keer naar rechts en dan was het goed. De meeste mensen zijn het niet meer gewend om een wagen met trommelremmen voor te rijden, is dat niet wat jij vastslaan noemt ?. Probeer eens gedoseerd te remmen, ik denk niet dat door de remmen af te sluiten met iets dat dit zal helpen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2023 22:37 #204292 door Roy Oosterom
Beantwoord door Roy Oosterom in topic Corrosie op trommelremmen
Beste heer van de Zee,

Met 'vastslaan' bedoel ik dat de remmen direct volledig aangrijpen , net alsof je noodstop maakt gedoseerd remmen lukt niet . De remschoenen zijn al wat afgevlakt door Nordicar, maar het probleem blijft Soms is het alleen in d eochtend , in de loop van de dag is probleem vanzelf 'opgelost" raadselachtig.... 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2023 08:51 - 19-08-2023 11:22 #204294 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Corrosie op trommelremmen
Dag Roy, dit verschijnsel heb ik ook met mijn 444, ik ga eerst een paar keer voorzichtig remmen, net wat Ed zegt, na een paar honderd meter is het weg en heb ik er geen last meer van, ook de volgende dag niet, maar staat de wagen weer een aantal dagen stil is het verschijnsel weer terug. Ik heb er geen problemen mee als je het maar weet, het hoort bij de wagen.
Het komt door de luchtvochtigheid, of de wagen nu buiten staat of in de een garagebox maakt niets, het verschijnsel blijft.
Wat ik ook wel eens doe is de rem een klein stukje indrukken zodat de remschoen iets aanlopen, en dan een blokje om rijden.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2023 11:25 #204297 door Roy Oosterom
Beantwoord door Roy Oosterom in topic Corrosie op trommelremmen
Beste Kees , het probleem is dat de auto in mijn geval niet gedoseerd remt , maar direct blokkeert. Dat is niet veilig als je de straat uit moet rijden met een flink aantal bochten.

Is het probleem ook verholpen als je wel een paar 100 meter rijdt en niet remt? gewoon stapvoets en in het geval je toch moet remmen de handrem gebruikt. Het verdient geen schoonheidsprijs natuurlijk. Maar als het helpt kan het wel.  Ik zat ook denken om de remmen wat minder strak af te stellen , middels de twee stelbouten aan de binnenzijde van het wiel. 

Groet Roy Oosterom 
06-50535789

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2023 13:05 #204298 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Corrosie op trommelremmen
Dag Roy, het probleem van het blokkeren van de trommelremmen ontstaat na een tijdelijke stilstand. Door de zwaartekracht hangen de remschoenen onder in de trommel. Na het wegrijden als de remschoenen zich nog niet gezet hebben komt het voor, bij voor het eerst remmen dat de zelfbekrachtigde voorlopende remschoenen blokkeren. Deze remschoenen hebben meestal ook minder voering oppervlak. De enigste oplossing is nieuwe strakkere veren te monteren. Maar of de aangeboden setjes van tegenwoordig ook de kwaliteit hebben van vroeger dat weet ik niet. Gr. Albert

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2023 19:41 #204303 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Corrosie op trommelremmen
Albert, het betreft hier een 444, deze heeft geen zelfbekrachtigde voorlopende remschoen en hebben ook niet minder remvoering op de voorste remschoen. ik denk dat in war ben met een 544, die hebben dat wel. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
19-08-2023 19:53 - 19-08-2023 19:54 #204304 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Corrosie op trommelremmen
Zonder de trommelremmen van een 444 te kennen deed het me denken aan een discussie die ik op het oude V3C forum las (340 heeft achter trommelremmen).
Hierbij was meen ik de concluise dat de remmen niet geheel symmetrisch zijn, en ook andersom gemonteerd kunnen worden. Hierbij wordt het krachtenspel zo benut dat het zich zelf bekrachtigd. Helaas is V3C forum nog niet/niet meer operationeel. Even googelen leverde wel dit verhaal op, dat ik herken uit die discussie. Het gaat over Citroens, maar wel TA, ongeveer uit dezelfde tijd als 444. Vooral onderste alinea ligt het een beetje toe.

Kortom: zit binnenwerk wellicht verkeerd georienteerd?

De link:  www.kulsdom.be/werking_remschoenen.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2023 20:22 #204306 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Corrosie op trommelremmen
Dag Kees, ik heb nog nooit aan de Volvo 444 gewerkt, wel aan de blokkerende trommelremmen van de 544, 210 en Amazon. Dus ik dacht dat de remmen van de 444 constructief hetzelfde zijn. Gr. Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2023 12:45 #204311 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Corrosie op trommelremmen
Dag Kees, volgens mijn werkplaats handboek van de Volvo 444 hebben de trommelremmen dezelfde constructie als van de PV544, ze zijn zelfs moderner met een zelfinstellend systeem. De zelfbekrachtigende voorlopende remschoen(niet verwarren met voorste remschoen) heeft minder voering. Het probleem van de blokkerende remmen zijn te slappe remschoen bevestiging veren.
​​​Gr. Albert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.