Rem bekrachtiger is het veiliger?

Lees meer
02-02-2020 21:55 #186898 door Jacob van Zwet
Rem bekrachtiger is het veiliger? is gemaakt door Jacob van Zwet
Om mijn P220 Combi wat veiliger te maken ben ik op zoek naar dubbel systeem.
Nu heb ik een enkel systeem met rembekrachtiging.

Ik wil graag naar het " Amerikaanse" systeem overstappen dus een dubbele hoofd rem cilinder met 1 groep naar voren en 1 naar achteren.
Ik zou dus de enkele hoofdrem cilinder kunnen vervangen door een dubbele (dit type 672825).
Dan zou ik nog de voorste groep door de rembekrachtiging kunnen laten lopen en achter niet. Hier word het voor mij wat vaag waar je goed aan doet. Wel of geen rem drukbegrenzer, welke maat rem cilinders in de trommel remmen wel of niet werken?
Andere oplossing is naar een externe rembekrachtiger overstappen met een dubbel systeem en dan zou de Audi rembekrachtiger een goede optie kunnen zijn.(Lucas 4D0612105)

Ik heb al jaren gereden met een P120 met geen rembekrachtiger dit remde gewoon goed.

Nu dus de hoofd vraag is een rembekrachtiger veiliger of niet?
Een 1.5 jaar geleden zelf een noodstop moeten maken het gevolg was blokkerende wielen en ik gleed gewoon door tot een botsing.
Je trapt bij een noodstop altijd vol de rem in nu doet de rembekrachtiger er een schepje boven op en je wielen blokkeren gelijk en je gaat glijden.
Zou er een beter resultaat geweest zijn zonder rembekrachtiging je stapt vol je rem in maar je moet harder trappen druk word minder snel op gebouwd je remt langer maar je wielen blokkeren mogelijk minder snel?
Dit was met een snelheid van 50 wat gebeurt er met een snelheid van 100?
Een vraag die hier ook bij hoort geeft een niet bekrachtig systeem betere feedback ben je meer in controle?

Ben erg benieuwd wat jullie ervaring hier mee is en een mogelijk advies om welk systeem toe te passen maar weet dat er hier ook al een hoop over geschreven staat.

Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 00:07 #186902 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?
Beste Jacob, misschien is ABS er op bouwen verstandiger www.lowrider.com/how-to-tech/chassis-sus...abs-power-brake-inc/


succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 07:16 #186904 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?
Nee lijkt me niet verstandiger;)
Maar een rembekrachtiger in combinatie met ABS werkt natuurlijk wel heel goed geen blokkerende wielen.

De meeste van onze auto's zijn ontworpen om zonder gewoon goed te stoppen het geeft een stuk gemak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 10:41 #186905 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?
Het zijn uiteindelijk de banden op de weg die de remweg bepalen. Maar aangenomen dat je genoeg grip hebt, kan een rembekrachtiger wel een verschil maken.
Maar puur in hoe hard je moet trappen om tot een bepaalde vertraging te komen.
Bij gelijkblijvende grip neemt de vertraging door een rembekrachtiger niet toe mits je voldoende hard kunt trappen.
Ik heb daar redelijk wat aan gerekend en gemeten.
Zie www.oudevolvo.nl/blog/2019/01/22/testen-...ter-rembekrachtiger/
Hierbij heb ik met 500N pedaalkracht gekeken naar de vertraging.
Zonder bekrachtiging = 5 m/s2
Met bekrachtiging = 9,8 m/s2
Dat was echter voordat ik de remmen helemaal goed voor elkaar had, maar het geeft wel een indicatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 10:45 #186906 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?

Johan Geers schreef : Beste Jacob, misschien is ABS er op bouwen verstandiger www.lowrider.com/how-to-tech/chassis-sus...abs-power-brake-inc/

Dat bedrijf heet wel ABS Power Brake, maar in dat artikel gaat het over het installeren van een bekrachtigd remsysteem met een elektrische rembekrachtigingspomp, niet over ABS. Aftermarket ABS is een heel ander niveau (heb ik wel naar gekeken, maar is niet echt (betaalbaar) haalbaar).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 11:44 #186908 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?

Jacob van Zwet schreef : Nu heb ik een enkel systeem met rembekrachtiging.


Als ik het goed begrijp heb je nu het enkelvoudige systeem met rondom trommelremmen.
Als dat zo is dan zou ik je willen aanbevelen om een upgrade te doen en aan de voorkant de trommelremmen te vervangen door schijfremmen. Is goed te doen en scheelt wel een slok op een borrel. Ik heb het zelf ook gedaan en dacht gelijk: waarom heb ik dat niet eerder gedaan. Uiteraard heb ik ook een bekrachtiger in het enkelvoudige systeem zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 11:56 - 03-02-2020 11:57 #186909 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?
Sinds ik een rem-bekrachtiger heb geïnstalleerd heb ik al wat aanrijdingen voorkomen. Het is makkelijker te doseren doordat je minder kracht hoeft te zetten. Ik heb ook een enkel systeem in een 65-er
Trommelremmen voor is een oudje van voor "63 als ik het goed heb.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 13:35 #186911 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?

Lars Rengersen schreef : Het zijn uiteindelijk de banden op de weg die de remweg bepalen. Maar aangenomen dat je genoeg grip hebt, kan een rembekrachtiger wel een verschil maken.
Maar puur in hoe hard je moet trappen om tot een bepaalde vertraging te komen.
Bij gelijkblijvende grip neemt de vertraging door een rembekrachtiger niet toe mits je voldoende hard kunt trappen.
Ik heb daar redelijk wat aan gerekend en gemeten.
Zie www.oudevolvo.nl/blog/2019/01/22/testen-...ter-rembekrachtiger/
Hierbij heb ik met 500N pedaalkracht gekeken naar de vertraging.
Zonder bekrachtiging = 5 m/s2
Met bekrachtiging = 9,8 m/s2
Dat was echter voordat ik de remmen helemaal goed voor elkaar had, maar het geeft wel een indicatie.


Dank Lars dat is duidelijk. In je stuk kom je bij het Tesla remsysteem tegen dat de trommels te ver terug kunnen is dit bij de Audi rem-bekrachtiger geen probleem?

De auto heeft schijfremmen voor trommels achter. Ik weet de historie van de huidige hoofd rem cilinder niet. Als het geheel een upgrade krijgt dan is een iets veiligere upgrade mooi mee genomen.
Nu heb ik nul verlies op het remsysteem dus alles is nog goed en werk naar behoren. Nu lijkt de Audi oplossing de betrouwbaarste en kwa prijs ook het aangenaamst (wel voor een gebruikt exemplaar).

Maar het doseren in normale omstandigheden is zeker een verbetering met een rem-bekrachtiger nu vroeg ik mij af of het bij extreme omstandigheden nog een verbetering is. Maar als je iets 1000 keer kunt voorkomen met dan is het een verbetering.
De auto word ook gebruikt voor vakantie's dus vol bepakt is de extra rem druk ook aangenaam.


Nu vraag ik me nog wel af hoe het systeem werkt met alleen bekrachtiging op de voor kant dan mis je tog een hoop rem druk op de achterkant? of werd dit gecompenseerd door grotere rem cilinders in de trommels te plaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 13:38 #186912 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?

Jacob van Zwet schreef : Dank Lars dat is duidelijk. In je stuk kom je bij het Tesla remsysteem tegen dat de trommels te ver terug kunnen is dit bij de Audi rem-bekrachtiger geen probleem?

Restdrukventiel lijkt me in alle gevallen nodig waarbij er een hoofdremcilinder wordt gemonteerd afkomstig uit een auto met rondom schijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
03-02-2020 19:50 #186919 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Rem bekrachtiger is het veiliger?
Jacques schrijft:
""Nu dus de hoofd vraag is een rembekrachtiger veiliger of niet?
Een 1.5 jaar geleden zelf een noodstop moeten maken het gevolg was blokkerende wielen en ik gleed gewoon door tot een botsing.
Je trapt bij een noodstop altijd vol de rem in nu doet de rembekrachtiger er een schepje boven op en je wielen blokkeren gelijk en je gaat glijden.
Zou er een beter resultaat geweest zijn zonder rembekrachtiging je stapt vol je rem in maar je moet harder trappen druk word minder snel op gebouwd je remt langer maar je wielen blokkeren mogelijk minder snel?
Dit was met een snelheid van 50 wat gebeurt er met een snelheid van 100?
Een vraag die hier ook bij hoort geeft een niet bekrachtig systeem betere feedback ben je meer in controle?""

Jaques, het is echt aan te leren om bij een noodstop gedoseerd zonder blokkerende wielen te remmen; als je daar bang voor bent, raad ik je echt een rem-slipcursus aan, oa gegeven bij de ANWB.

""Welke ANWB Slipcursus heb je nodig?
Auto Slipcursus Basis
Kort en voordelig kennismaken met veilig remmen en slippen, of voor wie geen hele dag gemist kan worden. De training duurt 3 uur.

Auto Slipcursus Dagdeel
Leer in theorie en praktijk de basisvaardigheden van veilig remmen en slippen in gevaarlijke situaties. De training duurt 4 uur en wordt 's ochtends en 's middags gegeven.

Auto Slipcursus Dag
Ervaar alle grip- en slip vaardigheden in theorie en praktijk en werk zo aan uitgebreide voertuigbeheersing""

Ik kan je zeggen dat ik zowel prive als in werksituaties veel profijt heb gehad van de slip-en remcursus. Verder is het bij elk remsysteem erg belangrijk elk jaar goed onderhoud te plegen en bij de geringste twijfel of slijtage de spullen te vernieuwen. Dan is ook een enkel systeem betrouwbaar. Vergeet niet dat bij een aanrijdinging een technisch gebrek zeer zelden de oorzaak is maar bijna altijd de bestuurder een fout maakte.

Succes met je keus,

gr. Cor.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.