PV 544 bij remmen trekt de auto naar links

Lees meer
22-07-2018 15:45 #177864 door Nico Morsch (GAST)
PV 544 bij remmen trekt de auto naar links is gemaakt door Nico Morsch (GAST)
Beste clubleden,
Ik heb een PV 544 bj 1964 gekocht. Nu blijkt dat na ca honderd km te hebben gereden de auto bij het remmen naar links trekt en dit is best hevig !
Wie kan mij meenemen in de de ervaringen met de 544? Is dit een bekent gedrag van dit model?

Groet
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 16:33 #177865 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic PV 544 bij remmen trekt de auto naar links
Daar hebben heel wat 544-bezitters last van Nico. Zoek maar eens op dit forum, o.a.
www.volvokv.nl/forum/remmen/27172-naar-l...-remmen?limitstart=0
Mijn 544 trekt naar rechts en je moet flink wat remmen om dat effect kleiner te maken. Want als ze warm zijn gaat het een stuk beter.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 17:42 #177871 door Nico Morsch (GAST)
Beantwoord door Nico Morsch (GAST) in topic PV 544 bij remmen trekt de auto naar links
Leo, thnx
Ik heb de andere berichten ook al gelezen en inderdaad ik ben niet de enige....maar bij mij doet het probleem zich voor als ik een tijdje heb gereden.....de drie andere remmen worden minder warm...
Maar ik heb het bericht van afstellen gelezen en zal dat als eerste gaan controleren....
Ik zou wel willen weten " waarom " deze klacht zich voordoet....productiefout ???
Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2018 11:34 #177890 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic PV 544 bij remmen trekt de auto naar links
Helaas is dit geen productiefout maar een karakteristiek van trommelremmen die vaak verschillend aangrijpen. Met zorgvuldig stellen kun je ze recht laten remmen, maar zoals gezegd maak het verschil of ze warm of koud zijn en ook luchtvochtigheid (regen, mist) kan een rol spelen. Ook heeft leeftijd/slijtage van trommels en remschoenen invloed.

Dat gezegd zijnde kunnen goed onderhouden trommelremmen wel degelijk goed remmen, maar er zijn steeds minder monteurs bedreven in het goed stellen van remmen, dat bovendien tijdrovend is
Op de achteras is het effect van verschil in aangrijpen veel minder belangrijk.

Niet voor niets zijn trommels op de vooras volstrekt verdreven door schijfremmen die veel gelijkmatiger remmen en niet hoeven te worden gesteld. Je kunt overwegen de kattenrug naar (Amazon)schijven om te bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2018 22:21 #177911 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic PV 544 bij remmen trekt de auto naar links
Nico, als je alle post gelezen hebt over dit onderwerp, ben je die van mij ook tegengekomen. Het is toch een kwestie van afstellen. Toen ik de wagen aan het opknappen was, heb ik alles vernieuwd. Daarna de remmen zorgvuldig afgesteld. En jaren geen problemen gehad. Totdat er vorig jaar langzamerhand weer verschil in sloop. Nu remt hij weer goed en durf ik ook van hoge snelheid, hard mee te remmen. Wat natuurlijk ook moet kunnen.
Ik zou eerst de remmen uit elkaar halen en alles goed schoonmaken. Remcilinders controleren op roest en slijtage. Versleten delen vernieuwen en dan opnieuw afstellen. Als je dit zorgvuldig doet, moet het goedkomen. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.