Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.

Lees meer
02-10-2018 08:55 - 02-10-2018 08:57 #179480 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.

Arco Ruighaver schreef : Ik heb mijn enkele systeem omgebouwd naar een dubbel *voor/achter" gescheiden systeem. Zo is het vanaf 1967 in de USA origineel geleverd geweest. Hierbij een dubbele hoofdremcilinder met een gescheiden voor/achter systeem.

Klinkt als een goed alternatief voor mijn '65 amazon.
Ik moet toch de remleidingen opnieuw gaan leggen, ivm beschadiging.

Kan je wat foto's maken, hoe dat onder de motorkap eruit ziet? En is jouw emdrukbegrenzer van volvo of een aftermarket onderdeel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-10-2018 13:36 - 02-10-2018 13:45 #179485 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Hierbij een overzicht's foto. En een suggestie voor een niveausensor op je reservoir. Dit reservoir komt van een Saab 9-3/9-5 sloop af.
Ik heb de originele Volvo Remdruk begrenzer (zat al op de auto). Wil je ergens specifiek foto's? van dan maak ik deze even zodra ik bij de auto ben.

1. één leiding loopt vanaf je hoofdremcilinder naar de rembekrachtiger, en vervolgens naar het verdeelblok tegen het schutboard en stuurt daarmee de voorwielen en de remlichten aan.
2. andere leiding welke vanaf het verdeelblok naar achteren liep wordt naar de 2e aansluiting op de hoofdremcilinder gelegd en op het verdeelblok wordt deze aansluiting afgedopt. Deze loopt rechstreeks van de hoofdremcilinder naar de remdrukbegrenzer, om vervolgens met een slang naar de achteras te lopen en gesplits te worden in het linker en rechter wiel.


Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2018 14:38 #179489 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
De meerwaarde van een dubbel systeem is dat bij falen van een systeem je nog een back up hebt. Qua veiligheid is jouw systeem wel leuk... maar als het lampje gaat branden als gevolge van een breuk in de leiding heb je al geen druk en dus geen rem meer....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-10-2018 15:37 #179492 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Dat is niet waar. Het reservoir is verdeeld in 2 segmenten. Als je een leiding breuk hebt of een lekkage dan zakt de vlotter, waardoor je lampje gaat branden. Dit betekend nog dat je remvloeistof in het niet-lekke segement hebt en hiermee nog "normaal" kan remmen. (laagste punt vlotter = hoger dan de scheiding in het reservoir.)

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2018 07:41 #179510 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Eh, snap niet goed wat je bedoeld, je hebt een enkel systeem..... als daar een flinke lek ontstaat loopt de remvloeistof eruit en heb je juist geen back up, ook al heb je een lampje
De situatie welke je beschrijft geldt voor een dubbel systeem.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-10-2018 07:53 - 03-10-2018 08:00 #179511 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.

Arco Ruighaver schreef : Ik heb mijn enkele systeem omgebouwd naar een dubbel *voor/achter" gescheiden systeem. Zo is het vanaf 1967 in de USA origineel geleverd geweest. Hierbij een dubbele hoofdremcilinder met een gescheiden voor/achter systeem.


Ha Ed,

Ik heb geen enkel systeem. Het systeem waar we het hier over hebben betreft het ombouwen van een enkel systeem naar een dubbel systeem volgens 1967 USA Specificaties.
Dat wil zeggen, voor en achter gescheiden met de rembekrachtiger alleen op de voorwielen. Hierdoor is het enkele systeem met alleen het vervangen van de Hoofdremcilinder relatief "eenvoudig" om te bouwen naar een dubbel.

gr Arco


Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2018 13:09 #179810 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Dit voor en achter gescheiden usa systeem heeft achter duidelijk afwijkende onderdelen ! Zie onderdelenboek B18 Amazon groep 5 blz 18 tm 21.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
21-10-2018 11:09 #179828 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Ja dat is zo Niek; toch ben ik amazones tegen gekomen die wel de amerikaanse tandem hoofdremcilinder hebben, die gewoon past op de plek van de enkelvoudige hoofdremcilinder, met een eenvoudig gescheiden remcircuit van de voorremmen met aparte bekrachtiger en de achterremmen apart. Ik ben in mijn herinnering nog nooit een amazone tegengekomen met de remmerij zoals in het onderdelen boek is getekend; maar daar lette ik vroeger ook niet zo op moet ik zeggen.

Hoe dan ook, een simpel gescheiden systeem voor en achter geeft toch wat meer zekerheid dan een enkel systeem. Maar belangrijk is dan ook, elk jaar je hele systeem uitputtend controleren: dat geeft de meeste zekerheid. En bij elke tankbeurt: Olie, koelvloeistof en rem-en koppelingsolie peilen controleren.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2018 21:17 #179842 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Rare jongens die Amerikanen .... Ik heb het remsysteem geleerd van de eerste Amazon die ik had een Amazon 122-S B18D, enkel met rembekrachtiger en vindt de gescheiden systemen van de B20 een prima verbetering. Niet voor niks zijn de systemen op de 144/164 en 1800 met hetzelfde principe gescheiden remsysteem uitgerust.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2018 22:57 #179846 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.


Met deze configuratie rij ik al jaren probleemloos in de amazon.
Wel met kleinere wielremcilinders achter (22 mm) en met de org. remdrukregelaar.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.