Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.

Lees meer
20-06-2018 19:10 - 20-06-2018 19:18 #177379 door Chris Caenen
Enkel rem systeem vervangen voor dubbel. is gemaakt door Chris Caenen
Ik heb een 67 Amazon Combi wat een van de laatste was met een enkel remsysteem. Ik ben erover aan het nadenken om deze te vervangen voor een dubbel / gescheiden systeem.

Want zijn de voordelen behalve een meer betrouwbaar systeem? Remt een dubbel systeem ook beter?

Zijn er zaken waar je rekening mee moet houden bij het verwisselen naar een dubbel systeem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2018 19:29 #177380 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Een dubbel remsysteem remt niet harder dan een enkel systeem. Het ombouwen is best wat werk. Naast de extra remleidingen en remdrukbegrenzers, heb je o.a. een andere hoofdremcilinder en andere klauwen nodig. De stofplaten zijn ook anders (ander beugeltje met 2 gaten voor de dubbele slangen). Het subframe heeft ook andere aangelaste beugeltjes. De platen die op de naaf zitten, waar de klauw op bevestigd wordt, moet je ook vervangen omdat de 2 montagegaten van de klauwen van een enkel systeem verder uit elkaar zitten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2018 17:02 #177418 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Maar heeft dus twee triangels en is wel veiliger.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2018 10:16 #177471 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Je zou ook kunnen overwegen om enkel voor- en achter te scheiden. Dat is iets minder werk..

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2018 19:08 #177474 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Weet niet wat je bedoeld 'voor en achter scheiden...' maar dat lijkt me geen goed plan.
Er gaat meer druk naar de voorremmen, doordat de remdrukbegrenzers dat voor de achterzijde regelen.
Het hele ding is dat bij een dubbel systeem twee keer beide voorremmen druk krijgen en vanuit ieder systeem de linker en achter rem een enkele.
Dus bij uitval van een systeem houdt je druk li en re voor met een achter en je verklikkerlamp gaat aan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2018 15:21 - 28-06-2018 15:25 #177493 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Ed, ik ken het principe van de dubbele triangel, maar het is best veel werk om het naar die configuratie om te bouwen.

Simpeler en eveneens een verbetering voor de veiligheid, zij het uiteraard minder ideaal en iets minder doeltreffend dan twee triangels is dus een apart circuit maken voor de voor- en eentje voor de achterste remmen. En dat valt best mee, het is al vaker op die manier omgebouwd dan je zelf denkt hoor. Ook op dit forum al gelezen. Dus: heb je minder middelen en wil je toch iets meer veiligheid, dan is dat wel degelijk een optie.

EDIT: o.a. Johan Geers en Reinoud ter Braake hebben dit gedaan.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-06-2018 19:26 #177499 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Ik heb het ook zo gedaan, om nog een beetje controle te houden over de remkracht achter heb ik ipv de standaard remdrukbegrenzers een instelbare begrenzer ingebouwd. Ook omdat ik achter schijfremmen gemaakt heb.

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...mbi-project?start=50

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2018 22:41 #177506 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
De update van Jan hield ook schijfremmen achter in, een hoop werk en nog steeds geen verklikker noch twee triangels...
Maar goed, het kan functioneren.maar ik denk dat hier goedkoop een veel minder safe oplossing is.

Jan, heeft je systeem de APK al doorstaan ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-06-2018 23:03 - 28-06-2018 23:05 #177507 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Nog geen APK, maar in opbouwfase is er toevallig wel een RDW steekproefcontroleur langs geweest. Hij zag geen enkel bezwaar (ook niet ten aanzien van hydraulische handrem en achterste schijfremmen) e.e.a. heeft vooral ook te maken met datum eerste toelating. Hoe ouder, hoe minder er is geregistreerd. En wat niet geregistreerd is valt onder de "kapstokwet"; deugdelijk.
Denk maar niet dat dan alles vogelvrij is, er is sowieso een regeling "permanente eisen" waaraan voldaan moet worden. Ook al kan daar ook een nuance zijn mbt bouwjaar, de remvertraging moet gewoon aan de beschreven waarde voldoen.

Dat is even wat ik mij er in grote lijnen van herinner. Pin mij er dus niet op vast, zijn bezoek is inmiddels ook weer twee jaar geleden dus wie weet wat er inmiddels veranderd is :-(

Overigens had ik verwacht dat die APK- plicht er inmiddels wel eens af zou zijn maar ambtelijke molens......

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-08-2018 22:34 #178123 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Enkel rem systeem vervangen voor dubbel.
Ik heb mijn enkele systeem omgebouwd naar een dubbel *voor/achter" gescheiden systeem. Zo is het vanaf 1967 in de USA origineel geleverd geweest. Hierbij een dubbele hoofdremcilinder met een gescheiden voor/achter systeem. Daarbij een remdrukbegrenzer (zat standaard op mijn auto) tussen het achtersysteem en de Rembekrachtiger enkel op de voorwielen. Los van wat iedereen er over zegt, ik heb meer veiligheid dan met een enkel systeem en het is eenvoudig te installeren. Daarnaast vindt ik het goed remmen (geen verschil met een enkel systeem). Wel heb ik EBC remblokken.

Gr Arco

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.