Nieuwe rembekrachtiger met nukken!

Lees meer
09-06-2017 21:13 - 09-06-2017 21:17 #169608 door Peter Rumen
Nieuwe rembekrachtiger met nukken! is gemaakt door Peter Rumen
Ik zag er tegen op, maar voor de eerste keer een rembekrachtiger gemonteerd. Na wat inwinnen van informatie en Haynes gelezen aan de klus begonnen.
Na het plaatsen van de nieuwe rembekrachtiging deze met draaiende motor in de garage getest (nog geen meter meegereden). Bij het intrappen van het pedaal wisselt het toerental telkens van 200 naar 800 toeren bij koude motor op de choke. Ook was de pedaaldruk niet hard genoeg. Op de rembekrachtiger (Nordicar) zit ook een gele plaatje achter het vacuüm buisje met de tekst "Warrenty void if check valve to remove". Zie foto's. Even gebeld met Nordicar en de verkoper wist mij alleen te vertellen dat het verwijderen van de klep invloed zou kunnen hebben op de remwerking. Er was geen Nordicar monteur aanwezig voor meer informatie. Ter verduidelijking, ik heb bij de montage dezelfde afstand aangehouden bij de afstelling van de pushrod als in de oude situatie. Naar mijn mening heb ik nu de oude situatie overgenomen, maar wat is zeker?

Wie weet wat deze sticker precies betekend en waar zit de "Valve" en wat moet ik hier verder mee doen. Wie heeft eerder zo'n af ter market rembekrachtiger gemonteerd en heeft nog wat tips wat eventueel fout is gegaan?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-06-2017 22:41 #169617 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Peter,
In verband met de garantie zou ik er niet te veel aan klooien; Nordicar is een goed bedrijf en zal een deugdelijk product moeten leveren. Daar informatie halen en als hij niet goed werkt, terug voor een andere.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2017 23:21 #169621 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Hallo Peter,
zit de hoofdremcylinder goed luchtdicht op de rembekrachtiger gemonteerd? (rubber O-ring om deel hoofdremcylinder dat in rembekrachtiger steekt aanwezig en goed geklemd bij montage)
Anders lekt de rembekrachtiger daar lucht en werkt niet naar behoren.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2017 06:22 - 10-06-2017 06:28 #169623 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Hallo Rudi,
Op de sleuteldag in april heb ik een nieuwe hoofdremcilinder geplaatst met een nieuwe platte O-ring (zie foto). Deze zag er bij de demontage gisteren nog goed uit (2 mnd. oud) en heb ik hergebruikt en voor de montage op de hoofdremcilinder nog licht ingevet met vaseline. Bij de nieuwe rembekrachtiger is een ronde O-ring geleverd maar nog niet gebruikt. De moeren van de hoofdremcilinder heb ik voorzien van een veerring en stevig vast gedraaid omdat de axiale kracht op de rembekrachtiger en hoofdremcilinder best groot zullen zijn. De vacuümslang is in 2016 vernieuwd en zit aan beide uiteinden vast met een slangklem en zou daar dus niet mogen lekken. Kan ik de lekkage bij de aansluitingen op de rembekrachtiger bij draaiende motor testen met remmenreinger?


Als je goed kijkt naar de foto zie de de platte O-ring in de pasrand zitten. Hij steekt ook voldoende uit voor een goede aansluiting op de rembekrachtiger.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2017 09:47 #169625 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Hallo Peter,
Heb je wel in je vacuüm leiding een terugslag klep geplaatst.
Zo niet verklaard dit je verandering in toerental en de slechte werking van de rembekrachtiger.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2017 09:51 - 10-06-2017 12:32 #169626 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Hoi Peter.
bij het remmen wisselt het motortoerental.
Dat betekent dat er motorvacuum weglekt , de text warranty void if check valve to remove , bedoelen ze de terugslagklep in de vacuumslang of,, in dit geval is het mij niet duidelijk of er bij deze aftermaket bekrachtiger
een terugslagklep achter de slangthule in de bekrachtiger zelf zit gemonteerd.
Het lijkt mij dat je het kaartje met deze tekst moet verwijderen ,haal de thule en of terugslagklep eens los en kijk of het werkt en hoe het zit , misschien zit er wel een obstructie/ blokkering om de bekrachtiger te conserveren in het magazijn , in ieder geval is de terugslagklep op zijn werking te controleren door het los te
nemen en door te blazen/ zuigen te kijken of de klep lucht doorlaat danwel blokkeert in 1 richting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2017 12:55 #169643 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Hoi René,
Ik heb gisteren nog een monteur van Nordicar aan de telefoon gehad en deze wist er eigenlijk niet gelijk een sluitend antwoord op te geven. Ze hadden ook geen rembekrachtiger van hetzelfde type meer liggen om mee te kijken, dus dat was wel jammer. Hij wist me wel te vertellen dat het geen Chinese zooi was maar Zweedse makelij, dat gelukkig weer wel. René, ik zal jou voorstel van controle een proberen! Wordt vervolgt.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2017 13:34 - 11-06-2017 13:41 #169644 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Bij stationair draaiende motor heb ik de vacuümslang bij de rembekrachtiger los getrokken en direct sloeg de motor af. Dit betekend dat de rembekrachtiger goed vacuüm trekt....toch!

Antwoord van Jan; heb je een vacuüm terugslagklep in je vacuümleiding geplaatst.......heb ik nooit gehad bij de vorige Gerling bekrachtiger en is dit direct noodzakelijk voor een goede werking bij het remmen of is dit alleen noodzakelijk voor het stationair toerental?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
11-06-2017 18:02 #169651 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!

Peter Rumen schreef : Bij stationair draaiende motor heb ik de vacuümslang bij de rembekrachtiger los getrokken en direct sloeg de motor af. Dit betekend dat de rembekrachtiger goed vacuüm trekt....toch!


Volgens mij zou de motor juist veel sneller moeten gaan draaien als je die slang loshaalt en niet afslaan! Laatst had ik na het kleppen stellen vergeten de vacuum slang weer vast te zetten en na het starten liep hij stationair veel sneller.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2017 18:29 #169652 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Nieuwe rembekrachtiger met nukken!
Dat de motor op lostrekken van de vacuumslang voor de rembekrachtiger (die van de verdeler zal niet bedoeld zijn) zo duidelijk reageert vind ik een goed teken, dan moet die kant normaal luchtdicht genoeg zijn (de nippel op het spruitstuk voor deze slang heeft bewust een kleine opening).
Een extra terugslagklep in de slang heb je normaal niet nodig, het deel in je rembekrachtiger waar je de slang op aansluit is een terugslagklep. Blaas eens in de slang, dan moet de terugslagklep afdichten.
Waar de oorzaak van je probleem ligt weet ik helaas niet
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.