- Berichten: 681
Rem achter links blijft hangen
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Na het controleren van de handrem en het weer opbouwen de linker remklauw weer gemomteerd, deze was vrij van de schijf na het monteren.
Rem een paar keer flink ingetrapt en alles leek te werken. Proefrit gemaakt, remtrommel heet en de remklauw blijkt vast te zitten op de schijf. De buitenste cilinder blijft plakken/ zit vast. Ik wil een gereviseerde klauw kopen. Moet je de rechter achter rem ook vervangen? Deze werkt goed maar zal even oud zijn?
Tips zijn welkom!
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 912
Of heb je bj de revisie de zuigers er uit gehad? En zo ja, zijn ze gepolijst?
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Ik heb de zuigers er niet uit gekregen, te vast. De proefrit was kort dus echt heet is de rem niet geworden. Na de rit voor ik de handremmen heb gecontroleerd was de rem linksachter wel heet. Na de eerste keer demonteren ging alles makkelijk los, de remblokken kwamen er gewoon uit. Na de proefrit echter niet meer. De stofkappen waren wel helemaal versleten en kapot. Ik heb een ruil remklauw besteld. Wel een poging gedaan om de oude zuigers eruit te krijgen, ik ben wel nieuwsgierig hoe deze er uit zien. Roest, vuil??
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
Ik doe het elk jaar, blijven je remmen vele jaren goed werkend. Mijn Amazon remt al acht jaar perfect, alle zuigers schuiven soepel heen en weer. Ik kontroleer het ook nog regelmatig.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Ik heb mijn remvloeistof vorig jaar (laten) vervangen. Ik weet niet wanneer de vorige eigenaar het voor het laatst heeft gedaan, nergens in de documentatie/bonnen terug te vinden. De remolie die uit de klauw kwam zag er erg donker/vuil uit. Er van uitgaande dat de olie ook werkelijk is ververst zou het kunnen dat de nieuwe remolie oud vuil heeft opgelost.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
dan is er de jaren ervoor waarschijnlijk lang niet ververst en was het kwaad al geschiet er komt in de loop der jaren veel water in de olie die zorgt voor roesten van de zuigers en remcilinders. Bij mij komt er elk jaar een iets donkerder gekleurde vloeistof uit zonder vuil of iets dergelijks dus helaas zul je het een en ander moeten (laten) vervangen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 912
Bij een old-timer zijn er twee dingen die het echt ALTIJD moeten doen en dat zijn sturen en remmen.
Vandaag (zie wat heb ik vandaag gedaan) een discussie gehad met een vriend over zijn remproblemen (ander merk, zelfde tijdvak) die ook last had van warmlopende remmen tijdens de Tulpenrallye. Oorzaak: als de remleidingen (meestal de slangen) vol zitten met narigheid dan kan je er wel remolie doorheen persen bij een druk op het rempedaal, maar de druk kan niet goed meer weg omdat de inwendige diameter gewoon te klein geworden is. Het resultaat is dat de remblokken of -schoenen tegen de schijf/trommel blijven zitten waardoor de temperatuur tot avontuurlijke hoogten stijgt en de boel vastloopt of ernstige fading tot gevolg heeft.
Dus............. (en daar gaan we weer) onderhoud is alles. Maak een spaarpotje en doe regelmatig dingen vervangen/nakijken en ga niet in het wilde weg (dure) zaken vervangen. Dikke kans dat met de remklauw niet te veel mis is geweest, maar dat de oorzaak in de leingen/slangen ligt.
Succes en sterkte,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
De remklauw wordt vervangen, een zuiger zit echt vast, de andere is wel ganbaar. En ik check meteen alle andere remklauwen op werking en staat van de blokken, stofkapjes etc.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, somige zaken krijgen vanzelf meer prioriteit. Het blijft bij onderhoud altijd een afweging van geld en vooral tijd. Ik had dus vorig jaar de remvloeistof laten vervangen, nog maar een keer vervangen voor de zekerheid. Trek ik het vervangen van de remvloeistof een jaar naar voren. Ik heb een onderhouds lijst waarop al deze zaken staan, remvloeistof om de twee jaar.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 912
Wat betreft de remzuiger: heb je het al met perslucht geprobeerd? Eerst even wat kruipolie (echte, geen WD40) op het boeltje spuiten en dan een grote tang om het uitstekende deel van de zuiger. Als je 'm iets heen en weer kunt draaien, dan komt ie er ook uit.
De truc is om tussen de zuigers een stuk staal (of een hele grote schroevendraaier) te leggen zodat niet alvast een zuiger er uit komt blazen terwijl de andere nog vast zit.
Bij wanhoop mag je het ding ook naar mij opsturen. Geen doekoe, alleen verzendkosten.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.