Rem achter links blijft hangen

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
17-05-2016 14:49 #160483 door Arnold de Groot
Rem achter links blijft hangen is gemaakt door Arnold de Groot
Hallo,
Na het controleren van de handrem en het weer opbouwen de linker remklauw weer gemomteerd, deze was vrij van de schijf na het monteren.
Rem een paar keer flink ingetrapt en alles leek te werken. Proefrit gemaakt, remtrommel heet en de remklauw blijkt vast te zitten op de schijf. De buitenste cilinder blijft plakken/ zit vast. Ik wil een gereviseerde klauw kopen. Moet je de rechter achter rem ook vervangen? Deze werkt goed maar zal even oud zijn?
Tips zijn welkom!

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
18-05-2016 14:23 - 18-05-2016 14:25 #160532 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Rem achter links blijft hangen
Remklauw gedemonteerd, stofkappen waren helemaal uitgedroogd en kapot.




Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2016 21:32 #160537 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Rem achter links blijft hangen
Kans groot dat de afstelling van de handremschoenen te krap is geweest = hitte = vastlopen remzuiger.
Of heb je bj de revisie de zuigers er uit gehad? En zo ja, zijn ze gepolijst?

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-05-2016 08:15 #160545 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Rem achter links blijft hangen
Hallo Teun,
Ik heb de zuigers er niet uit gekregen, te vast. De proefrit was kort dus echt heet is de rem niet geworden. Na de rit voor ik de handremmen heb gecontroleerd was de rem linksachter wel heet. Na de eerste keer demonteren ging alles makkelijk los, de remblokken kwamen er gewoon uit. Na de proefrit echter niet meer. De stofkappen waren wel helemaal versleten en kapot. Ik heb een ruil remklauw besteld. Wel een poging gedaan om de oude zuigers eruit te krijgen, ik ben wel nieuwsgierig hoe deze er uit zien. Roest, vuil??

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2016 19:19 #160555 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Rem achter links blijft hangen
Waarschijnlijk roest, ververs je je remolie wel minimaal eens per twee jaar?
Ik doe het elk jaar, blijven je remmen vele jaren goed werkend. Mijn Amazon remt al acht jaar perfect, alle zuigers schuiven soepel heen en weer. Ik kontroleer het ook nog regelmatig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
20-05-2016 08:23 #160563 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Rem achter links blijft hangen
Alfriedel,
Ik heb mijn remvloeistof vorig jaar (laten) vervangen. Ik weet niet wanneer de vorige eigenaar het voor het laatst heeft gedaan, nergens in de documentatie/bonnen terug te vinden. De remolie die uit de klauw kwam zag er erg donker/vuil uit. Er van uitgaande dat de olie ook werkelijk is ververst zou het kunnen dat de nieuwe remolie oud vuil heeft opgelost.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2016 10:39 #160565 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Rem achter links blijft hangen
Arnold,
dan is er de jaren ervoor waarschijnlijk lang niet ververst en was het kwaad al geschiet er komt in de loop der jaren veel water in de olie die zorgt voor roesten van de zuigers en remcilinders. Bij mij komt er elk jaar een iets donkerder gekleurde vloeistof uit zonder vuil of iets dergelijks dus helaas zul je het een en ander moeten (laten) vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2016 22:59 #160586 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Rem achter links blijft hangen
Heren,

Bij een old-timer zijn er twee dingen die het echt ALTIJD moeten doen en dat zijn sturen en remmen.
Vandaag (zie wat heb ik vandaag gedaan) een discussie gehad met een vriend over zijn remproblemen (ander merk, zelfde tijdvak) die ook last had van warmlopende remmen tijdens de Tulpenrallye. Oorzaak: als de remleidingen (meestal de slangen) vol zitten met narigheid dan kan je er wel remolie doorheen persen bij een druk op het rempedaal, maar de druk kan niet goed meer weg omdat de inwendige diameter gewoon te klein geworden is. Het resultaat is dat de remblokken of -schoenen tegen de schijf/trommel blijven zitten waardoor de temperatuur tot avontuurlijke hoogten stijgt en de boel vastloopt of ernstige fading tot gevolg heeft.
Dus............. (en daar gaan we weer) onderhoud is alles. Maak een spaarpotje en doe regelmatig dingen vervangen/nakijken en ga niet in het wilde weg (dure) zaken vervangen. Dikke kans dat met de remklauw niet te veel mis is geweest, maar dat de oorzaak in de leingen/slangen ligt.

Succes en sterkte,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-05-2016 11:46 #160598 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Rem achter links blijft hangen
Teun, je hebt gelijk dat remmen te belangrijk zijn om op te besparen. Ik zit er aan te denken om alle remslangen preventief te vervangen. Ik weet niet hoe oud deze zijn.
De remklauw wordt vervangen, een zuiger zit echt vast, de andere is wel ganbaar. En ik check meteen alle andere remklauwen op werking en staat van de blokken, stofkapjes etc.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, somige zaken krijgen vanzelf meer prioriteit. Het blijft bij onderhoud altijd een afweging van geld en vooral tijd. Ik had dus vorig jaar de remvloeistof laten vervangen, nog maar een keer vervangen voor de zekerheid. Trek ik het vervangen van de remvloeistof een jaar naar voren. Ik heb een onderhouds lijst waarop al deze zaken staan, remvloeistof om de twee jaar.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2016 18:20 #160606 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Rem achter links blijft hangen
Zeker als je niet weet hoe oud de remslangen zijn is vervangen 0een prima idee. Zoals gezegd: de buitenkant kan er nog mee door lijken te gaan, maar je weet niet wat voor bagger de binnenzijde laat zien.
Wat betreft de remzuiger: heb je het al met perslucht geprobeerd? Eerst even wat kruipolie (echte, geen WD40) op het boeltje spuiten en dan een grote tang om het uitstekende deel van de zuiger. Als je 'm iets heen en weer kunt draaien, dan komt ie er ook uit.
De truc is om tussen de zuigers een stuk staal (of een hele grote schroevendraaier) te leggen zodat niet alvast een zuiger er uit komt blazen terwijl de andere nog vast zit.
Bij wanhoop mag je het ding ook naar mij opsturen. Geen doekoe, alleen verzendkosten.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.