- Berichten: 2034
Wagner differential brakeline switch probleem
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
01-07-2016 17:53 #161514
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Wagner differential brakeline switch probleem
Hallo Arnold,
ik zou dit zeker eens doorlezen:
FKM (viton)
Voordelen:Geschikt voor vloeistoffen waar NBR en EPDM niet tegen bestand zijn. Het temperatuurbereik is van -10°C tot 130°C. Zeer goede algemene chemische bestendigheid, hoge temperaturen, goede mechanische eigenschappen, geschikt tegen indrukking. Goede bestendigheid tegen olies en oplosmiddelen zoals alifatische, aromatische en gehalogeneerde koolwaterstoffen, zuren, dierlijke en plantaardige oliën.
Nadelen: Slechte weerstand tegen warm water en stoom. Bij hogere temperaturen zet FKM uit. Ongeschikt voor polaire oplosmiddelen, bepaalde esters en ethers, remvloeistof gebaseerd op glycol.
EPDM
Voordelen: EPDM is zeer geschikt voor water, stoom, ketonen, alcohols, remvloeistof, zuren/basen in lichte concentraties. Zeer goede weerstand tegen weersinvloeden en ozon.
Nadelen: Slechte weerstand tegen olie, vet en oplosmiddelen. Ongeschikt voor aromatische koolwaterstoffen.
(bron: magneetventielshop.nl/afdichting.html)
en:
Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen.
(bron: www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2...emvloeistof-10119414)
Dus als je het remsysteem niet op het modernere siliconen gebaseerde DOT 5 gewijzigd hebt, blijkt viton niet het juiste rubbertype voor je remvloeistof te zijn en zou je EPDM moeten gebruiken.
groeten,
Rudi
ik zou dit zeker eens doorlezen:
FKM (viton)
Voordelen:Geschikt voor vloeistoffen waar NBR en EPDM niet tegen bestand zijn. Het temperatuurbereik is van -10°C tot 130°C. Zeer goede algemene chemische bestendigheid, hoge temperaturen, goede mechanische eigenschappen, geschikt tegen indrukking. Goede bestendigheid tegen olies en oplosmiddelen zoals alifatische, aromatische en gehalogeneerde koolwaterstoffen, zuren, dierlijke en plantaardige oliën.
Nadelen: Slechte weerstand tegen warm water en stoom. Bij hogere temperaturen zet FKM uit. Ongeschikt voor polaire oplosmiddelen, bepaalde esters en ethers, remvloeistof gebaseerd op glycol.
EPDM
Voordelen: EPDM is zeer geschikt voor water, stoom, ketonen, alcohols, remvloeistof, zuren/basen in lichte concentraties. Zeer goede weerstand tegen weersinvloeden en ozon.
Nadelen: Slechte weerstand tegen olie, vet en oplosmiddelen. Ongeschikt voor aromatische koolwaterstoffen.
(bron: magneetventielshop.nl/afdichting.html)
en:
Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen.
(bron: www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2...emvloeistof-10119414)
Dus als je het remsysteem niet op het modernere siliconen gebaseerde DOT 5 gewijzigd hebt, blijkt viton niet het juiste rubbertype voor je remvloeistof te zijn en zou je EPDM moeten gebruiken.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Lees meer
- Berichten: 680
01-07-2016 19:19 #161515
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Wagner differential brakeline switch probleem
Ik weet het niet, bij een remrevisie bedrijf werd viton geadviseerd. Naar wat ik altijd heb begrepen is viton chemisch inert. Ik zie verschillende artikelen op het net. Volgens sommigen ongeschikt, volgens sommigen redelijk (5% opzellen) .
Ik zal een ring in de remvloeistof leggen om te kijken wat er gebeurd.
Mvg
Arnold
Ik zal een ring in de remvloeistof leggen om te kijken wat er gebeurd.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Lees meer
- Berichten: 680
02-07-2016 08:51 #161528
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Wagner differential brakeline switch probleem
En technirub heeft in ieder geval ook EPDM o-ringen in de juiste maat.
Dus als de viton toch aangetast wordt kan er ander materiaal in. Alles is nu weer gangbaar. De viton ringen zitten trouwens ook dik in de rempasta.
Dus als de viton toch aangetast wordt kan er ander materiaal in. Alles is nu weer gangbaar. De viton ringen zitten trouwens ook dik in de rempasta.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Lees meer
- Berichten: 680
18-07-2016 16:49 #161901
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Wagner differential brakeline switch probleem
Tussentijdse update over de viton o-ringen; ik heb nu ruim twee weken een viton o-ring in de remvloeistof liggen. Nog geen enkel effect te zien of te meten. Op de Dupont website stond specifiek Wagner remvloeistof vermeld als slechte match. Zou Wagner een andere samenstelling hebben dan Girling?
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.