Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 00:34 #147571 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Beste Ivo, ik heb het toen gedaan omdat ik op een ochtend toen ik in mijn amazone stapte geen remdruk meer had.
Ik heb de gewoonte om eerst altijd het rempendaal te bedienen voor dat ik ga rijden.
Daarbij een rembekrachtiger van een 140 heeft een groot membraam dus je hebt minder pendaaldruk nodig om te remmen en toen der tijd reed mijn ex vrouw ook wel eens met de auto.
Nu rijd ik met een 66er amazone zonder rembekrachtiger en dat gaat voor mij ook goed.
Door het inbouwen van een hoofdremcilinder van een 140 heb je altijd iets in plaats van niets

Onderhoud is alles zowel aan een gescheiden als enkel systeem.
Ik moet bij mij nu ook remolie wissellen ga ik van de week of volgende week doen als de rubbers van mijn achteras binnen zijn.
Zijn de wielen er af kuun je makkelijker bij de ontluchting nippels.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 23:06 #147596 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Een dubbel systeem heeft ook nadelen bij wegvallende druk, remmen met een voorwiel en een achterwiel weet je ook echt niet waar je eindigt ;)
Ik heb voor een enkel systeem gekozen, opgesplitst in voor en achter en aangevuld met een rembekrachtiger uit een audi A4
Ook de drukverschil schakelaar voor/achter zit er ook weer in en samen met een verklikkerledje op het reservoir niveau.
De remdruk reduceer voor de trommelremmen achter was rot, en is vervangen voor een nieuwe.
klauwen gereviseerd, achterwiel remcilindertjes nieuw, leidingwerk slangen nieuw.

Heb nog niet kunnen testen, maar heb hier wel vertrouwen in.

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2015 10:16 #147601 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Met het dubbele remsysteem van Volvo rem je altijd met twee voorwielen en een achterwiel. als er een circuit uitvalt.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2015 17:44 #147611 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Ik kan best snappen dat je een dubbel systeem wilt.

Iedereen maakt ook een back-up van zijn computerbestanden. Dus ik kan snappen dat je ook een back up systeem wilt op je remmen.

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-01-2015 18:31 #147614 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Ik denk dat ik toch voor een enkel systeem ga. Ik kan mij wel vinden in wat Rene Brandt zegt, het enkele systeem werkt prima, mits het in goede staat gehouden wordt. En dat is ook precies de bedoeling. Aangezien ik de auto aan het restaureren ben, komt zo'n beetje alles er nieuw op. Plus dat ik het toch ook wel leuk vind om de auto zo origineel mogelijk te houden.

Wat wel een beetje verwarrend is, is dat er aardig wat verschillen zijn tussen de systemen. Enkel- en gescheiden systeem, wel of niet een rembekrachtiger, vacuumtank, dubbele rembekrachtiger en remcilinder voor een enkel en gescheiden systeem.

Ik heb in de green books wel een schematische tekening kunnen vinden van een vroeg enkel systeem, heeft er iemand misschien nog meer schema's van de jongere systemen?

1800S '67

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2015 18:57 #147616 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Kees heeft gelijk:
<Met het dubbele remsysteem van Volvo rem je altijd met twee voorwielen en een achterwiel. als er een circuit uitvalt>

Zij het wel dat je wel aanmerkelijk harder moet trappen, de voorste wielremcilinders werken maar voor de helft+ 1 achterwiel
Het heeft idd voordelen, iets is beter dan niets.

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2015 20:25 #147622 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem

"Reinoud ter Braake" schreef:
Kees heeft gelijk:
<Met het dubbele remsysteem van Volvo rem je altijd met twee voorwielen en een achterwiel. als er een circuit uitvalt>

Zij het wel dat je wel aanmerkelijk harder moet trappen, de voorste wielremcilinders werken maar voor de helft+ 1 achterwiel
Het heeft idd voordelen, iets is beter dan niets.

Klopt als een bus, heb mij natuurlijk vergist in mijn vorige post (en nu aangepast :) ). Het is één achterwiel en niet één voorwiel, in elk circuit.

• Laurens Zondag
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-01-2015 19:35 #147795 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
ik spreek uit ervaring (240 heeft een dubbel remsysteem) en er is niks beangisters als dat dat lampje aangaat met BRAKE FAILURE terwijl je net de wagen een oprit van snelweg op kachelt..... en dan ben je heel erg blij dat je harder moet trappen en dan tot stilstaan komt....

het is wat Ronald aangaf een backup op je remsysteem en het blijft een goede upgrade

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2015 20:00 #147799 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Ben ik blij dat ik geen lampje BRAKE FAILURE heb ;)
Zonder dollen. Een enkelvoudig systeem vraagt optimaal onderhoud.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• J. Hartog
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-09-2015 16:01 #154413 door J. Hartog
Beantwoord door J. Hartog in topic Ombouwen enkel naar gescheiden remsysteem
Beste techneuten,

Ik denk er ook over om een gescheiden remsysteem te maken.
Ik heb het idee om dit alleen op de voorremmen te doen.
2 nieuwe remklauwen
1 hoofdremcilinder
de leidingen naar de voorkant.
Als ik nu iets krijg met mijn remmen heb ik alleen de handrem, dan heb ik de voorrem nog en eventueel als ik het op tijd door heb de handrem.
Wat vinden jullie?

m.vr.gr

jaap Hartog

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD