trap door de rem heen..
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2014 14:53 #143657
door Hansw
trap door de rem heen.. is gemaakt door Hansw
Hallo allemaal,
van mijn '63-er met rondom trommels heb ik de remmen gangbaar, voerring zonodig vervangen en de hoofdremcilinder voorzien van nieuwe cupjes enz. de cilinderwand was nog prima.
echter, na de remmen netjes gesteld en ontlucht te hebben moest ik een aantal keren pompen voordat ik de remmen op druk had. dan wel een mooi hard pedaal, dus geen lucht meer in het systeem.
als je binnen een minuut weer remde, was het pedaal even hard en zat ook even hoog. wachtte je wat langer, dan moest ik weer een keer of 4-5 pompen.
gisteren echter na een soort van drukproef, trap ik door het pedaal heen, en zakt hij langzaam weg. maar ook na 6-7 keer dit gedaan te hebben is er geen lekkage naar buiten, en daalt ook niet het nivo in de hoofdremcilinderreservoir. dus ik verdenk de HRC. maar wat kan daar mis zitten? iemand een idee?
van mijn '63-er met rondom trommels heb ik de remmen gangbaar, voerring zonodig vervangen en de hoofdremcilinder voorzien van nieuwe cupjes enz. de cilinderwand was nog prima.
echter, na de remmen netjes gesteld en ontlucht te hebben moest ik een aantal keren pompen voordat ik de remmen op druk had. dan wel een mooi hard pedaal, dus geen lucht meer in het systeem.
als je binnen een minuut weer remde, was het pedaal even hard en zat ook even hoog. wachtte je wat langer, dan moest ik weer een keer of 4-5 pompen.
gisteren echter na een soort van drukproef, trap ik door het pedaal heen, en zakt hij langzaam weg. maar ook na 6-7 keer dit gedaan te hebben is er geen lekkage naar buiten, en daalt ook niet het nivo in de hoofdremcilinderreservoir. dus ik verdenk de HRC. maar wat kan daar mis zitten? iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-09-2014 15:39 #143659
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic trap door de rem heen..
Heb je de cupjes goed gemonteerd ?. Kijk in Haynes.
Als je eerst een paar keer moet pompen, dan zijn de schoenen wellicht niet goed gesteld, er is te veel ruimte tussen de voering en de trommel.
Je zegt voering zo 'nodig' vervangen, ze moeten beide vervangen worden. Als er een nieuw is en de ander al dunner, zijn ze niet te stellen, misschien is dit wel je probleem.
Als je eerst een paar keer moet pompen, dan zijn de schoenen wellicht niet goed gesteld, er is te veel ruimte tussen de voering en de trommel.
Je zegt voering zo 'nodig' vervangen, ze moeten beide vervangen worden. Als er een nieuw is en de ander al dunner, zijn ze niet te stellen, misschien is dit wel je probleem.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2014 16:14 #143660
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic trap door de rem heen..
Ha Ed, voerring achter vervangen, voor waren ze prima. het meerdere keren pompen deed mij ook denken aan verkeerd gesteld, maar dat was het niet. en eenmaal op druk had ik een goed hard, niet wegzakkend pedaal.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2014 17:54 #143665
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic trap door de rem heen..
Hoofdremcilinder kan inwendig lekken, heb ik ook eens gehad HRC leek nieuw maar eenmaal open mooie inkeping op het rubber waardoor de remvloeistof mede terrug werd gepompt in het reservoir.
Maar dit kunnen ook slecht gestelde remmen zijn.
Ik neem aan dat je nergens lekkage hebt.
Maar dit kunnen ook slecht gestelde remmen zijn.
Ik neem aan dat je nergens lekkage hebt.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2014 17:56 #143667
door Hansw
Kevin, ik heb idd. nergens lekkage. ik denk dat ik de HRC maar loshaal, en hem nogmaals goed bekijk.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2014 18:03 #143669
door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic trap door de rem heen..
oeps dacht even gelezen te hebben dat je nieuw cupjes in je wielremcilinders had gedaan, trek daar eens het rubbertje vanaf als er vloeistof achter zit weet je genoeg.
Bedenk me nog iets, hoe oud zijn de remslangen die kunnen inwendig ook lekken dat kan je gewoon zien tijdens het remmen die zwellen dan op als een ballon.
Bedenk me nog iets, hoe oud zijn de remslangen die kunnen inwendig ook lekken dat kan je gewoon zien tijdens het remmen die zwellen dan op als een ballon.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
21-09-2014 20:38 #143673
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic trap door de rem heen..
Er is misschien nóg een mogelijkheid; heb je een hoofdremcilinder met bodemklep?
Ik denk namelijk dat je een enkelvoudig / éénkringssysteem hebt.
Die hoofremcilinders zijn dan voorzien van een bodemklep, als die niet goed afdicht door defect of verkeerde montage kan je dezelfde verschijnselen krijgen volgens mij.
Omdat een plaatje meer zegt dan een lap tekst ben ik even voor je gaan googlen en vond een prachtige uitleg;
www.rrsilvershadow.com/ETechn/Hydr/Compmstr.htm
Natuurlijk kan een RR niet in de schaduw staan van een Amazon maar het zou mij niets verbazen als de cilinders van dezelfde fabriek komen.Verschil is alleen dat de RR hoofdremcilinder gevoed wordt met remolie door een extern reservoir en de Volvo hoofdremcilinder het reservoir geïntegreerd heeft.
Misschien heb je er iets aan bij je zoektocht, groet Jan
Ik denk namelijk dat je een enkelvoudig / éénkringssysteem hebt.
Die hoofremcilinders zijn dan voorzien van een bodemklep, als die niet goed afdicht door defect of verkeerde montage kan je dezelfde verschijnselen krijgen volgens mij.
Omdat een plaatje meer zegt dan een lap tekst ben ik even voor je gaan googlen en vond een prachtige uitleg;
www.rrsilvershadow.com/ETechn/Hydr/Compmstr.htm
Natuurlijk kan een RR niet in de schaduw staan van een Amazon maar het zou mij niets verbazen als de cilinders van dezelfde fabriek komen.Verschil is alleen dat de RR hoofdremcilinder gevoed wordt met remolie door een extern reservoir en de Volvo hoofdremcilinder het reservoir geïntegreerd heeft.
Misschien heb je er iets aan bij je zoektocht, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2014 23:56 #143692
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic trap door de rem heen..
Hallo Hans,
Grote kans dat de HRC de boosdoener is. Heb je bij de revisie het ding ook gehoond? Anders toch maar spaarvarken openen en een nieuwe. Van oude cylinders kan de binnenzijde zo onregelmatig geworden zijn dat honen niet meer helpt. Had ik ooit met de koppelingscylinder.
In ieder geval succes,
Teun
(Zie ik je zaterdag?)
Grote kans dat de HRC de boosdoener is. Heb je bij de revisie het ding ook gehoond? Anders toch maar spaarvarken openen en een nieuwe. Van oude cylinders kan de binnenzijde zo onregelmatig geworden zijn dat honen niet meer helpt. Had ik ooit met de koppelingscylinder.
In ieder geval succes,
Teun
(Zie ik je zaterdag?)
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
22-09-2014 17:52 #143714
door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic trap door de rem heen..
In geval van lekkage langs de cup door wat voor oorzaak ook zou je remoliepeil moeten zakken en er remolie aan pedaalzijde in de harmonicahoes moeten staan.
Altijd de moeite waard om even de hoes opzij te trekken natuurlijk.
groet, Jan
Altijd de moeite waard om even de hoes opzij te trekken natuurlijk.
groet, Jan

- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-09-2014 14:04 #143948
door Hansw
Hoofdremcilinder lekt niet.. Dus nogmaals met mijn zoon trappend op het pedaal onder de auto gelegen. Nergens lekken, en toch zakt het pedaal weg.
Wat blijkt, de remleiding naar het rechter voorwiel loopt niet via de kortste weg vanaf het verdeelblokje horizontaal naar het subframe/ de draagarm.. Net voorbij het kachelhuis loopt hij omhoog, strak langs het kachelhuis. Daarna strak tegen de paravan (onderkant) helemaal achter de accu en het motorkapscharnier langs naar de hoek. Dan naar voren, op de naad waar het spatbord geschroefd zit op het binnenscherm. Vervolgens langs de spanningsregelaar en het ruitensproeiertankje naar beneden, en vervolgens naar de aansluiting met de rubberen remslang die naar het fuse loopt.
Precies boven in de hoek, achter het motorkapscharnier lekt hij. Door zit een soort "lucht" gaatje (gewoon een gat in gerot zeg maar..) naar binnen. De remolie die weglekt sijpelt dus zo naar binnen, zo het isolatie materiaal in. Scheelt lekkage op de vloer, maar ik ben blij dat ik het gevonden heb. Nu kan ik verder met de remmen klaarmaken....
Hans
Wat blijkt, de remleiding naar het rechter voorwiel loopt niet via de kortste weg vanaf het verdeelblokje horizontaal naar het subframe/ de draagarm.. Net voorbij het kachelhuis loopt hij omhoog, strak langs het kachelhuis. Daarna strak tegen de paravan (onderkant) helemaal achter de accu en het motorkapscharnier langs naar de hoek. Dan naar voren, op de naad waar het spatbord geschroefd zit op het binnenscherm. Vervolgens langs de spanningsregelaar en het ruitensproeiertankje naar beneden, en vervolgens naar de aansluiting met de rubberen remslang die naar het fuse loopt.
Precies boven in de hoek, achter het motorkapscharnier lekt hij. Door zit een soort "lucht" gaatje (gewoon een gat in gerot zeg maar..) naar binnen. De remolie die weglekt sijpelt dus zo naar binnen, zo het isolatie materiaal in. Scheelt lekkage op de vloer, maar ik ben blij dat ik het gevonden heb. Nu kan ik verder met de remmen klaarmaken....
Hans