Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 10:27 #137696 door Hansw
Hallo allemaal, van de Amazon zit de li.voorrem vast, althans remt beduidend minder dan rechts voor. Nu wil ik de rem reviseren /in ieder geval de zuiger eruit halen om alles eens goed schoon te maken. De zuiger zit namelijk zo goed als vast. Nu zitten de bouten waarmee de remklauw aan de naaf zit nog veel vaster, goeiemorgen zeg.. :( :(
Daarom de volgende vragen, kan ik de naaf in de buurt van de bouten wat warm stoken zonder het lager /de keerring te beschadigen?
Is er nog een andere tip om de twee bouten los te krijgen?
Of, makkelijkste oplossing, kan ik, als de remblokken eruit zijn, de zuiger uit de cilinder persen, of komt die tegen de remschijf aan?

Hoor graag jullie ideeën!

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2014 10:39 #137697 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!
Hans ik heb een elektrische slagmoersleutel misschien is dat iets om te proberen? Heeft mij vaak geholpen met vastzittende bouten.

Neem ik gelijk de bok mee ;)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 10:46 #137698 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!
Ik zou een dun houten plankje tussen de zuiger en de remschijf doen en dan met de hydraulische druk van je remsysteem de zuiger al een heel eind naar buiten drukken (maar niet helemaal eruit). Dan weet je zeker dat je hem eruit krijgt als je de klauw er eenmaal af hebt.
Warmstoken durf ik je niet over te adviseren (en ben ik wel benieuwd naar de suggesties).
Met een goed passende dop en een hefboom zou hij toch los moeten willen zou ik zeggen.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 12:47 #137707 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!
Die bouten kunnen inderdaad ontzettend vast zitten. Lars' methode (goeie dop en verlengstuk) heeft bij mij altijd gewerkt. De bouten zijn van extra sterke kwaliteit dus ze kunnen een hoop hebben. Warmstoken zou ik niet snel doen (vanwege de lagers inderdaad, maar ook omdat je dan de klauw gaat opwarmen), de boel rondom goed schoonmaken en flink met de WD40 spuiten, misschien een goeie tik met een hamer om de boel te laten schrikken en dan opnieuw proberen. De aanhouder wint.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 19:39 #137724 door Hansw
Bedankt voor de tips en adviezen.
Jeroen, een luchtsleutel heb ik, maar die bleef op zijn gemakje tikken. (met als het goed is 670Nm..) een 12 kantige dop sloeg over de moer heen. vervolgens heb ik Erik's advies opgevolgd, met een mokertje een paar forse klappen erop gegeven. toen een 6 kantige dop opgezocht, die schiet er minder snel overheen, en een steuntje gemaakt zodat de dop er niet af kan schieten. vervolgens een stuk pijp erop, en toen kwamen de bouten los. met een klein plankje tussen de schijf / zuigers de zuigers bijna helemaal naar buiten geperst, daarna kon ik ze er zo uitpakken.

De remzuigers zijn niet top meer. zijn die los te krijgen? maar voor nu wel weer goed gangbaar.
Nu nog goed ontluchten, voor mijn gevoel zit er lucht in de leiding van de HRC naar de bekrachtiger, en dat leidinkje zit bovenin. (en geen ontluchter op de rembekrachtiger..) morgen maar eens verder kijken.

Bijlagen:

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-02-2014 20:25 #137729 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!
Hans,

Als ik de foto's van je remzuigers zie verwacht ik niet dat het lang goed zal gaN. Ik dank dat je toe bent aan gereviseerde, of goede gebruikte klauwen.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 20:31 #137730 door Hansw
Bart, denk ik ook. Maar het was wel vooral veel smurrie en oppervlakte roest.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 21:19 #137732 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!

"Hans Wassink" schreef:
De remzuigers zijn niet top meer. zijn die los te krijgen?

Lijkt me nogal een understatement, zie remzuigers zijn in mijn ogen echt helemaal op.
Ik heb exemplaren met meer chrome weggedaan in ruil voor een gereviseerde klauw.
Die zuigers zijn los te koop, maar kosten al snel 30 a 50 euro per stuk dus dan is een complete klauw goedkoper en sneller.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 23:50 #137737 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!

"Lars Rengersen" schreef:

"Hans Wassink" schreef:
De remzuigers zijn niet top meer. zijn die los te krijgen?

Lijkt me nogal een understatement

:D
Op foto ziet het er vaak erger uit dan in werkelijkheid, maar als ik deze foto's zie kan ik toch niet anders dan me bij de andere commentaren aansluiten. Gangbaar of niet, maar dit zou er bij mijn auto nooit meer terug in komen. Normaal durf ik al wel eens een gokje wagen met onderdelen waar het beste af is, maar dit is vragen om problemen, en mits het om remmen gaat... daar wil je liever geen smering op :lol:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 23:57 #137739 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Remklauw zit vast in het kwadraat.. Advies gevraagd!
Niet gaan sukkellen Hans nieuwe of geviseerde kopen. Dit is einde verhaal.

succes

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD