Positie remschoenen

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-10-2013 11:38 #132702 door Marc Schunck
Positie remschoenen is gemaakt door Marc Schunck
Bij het vervangen van de remschoenen achter (volvo amazon 1969) vroeg ik me af of er een onder- en bovenkant bij de remschoenen zit. De remvoering zit nl niet in het midden van de schoen. aan een kant heb je eerst ca. 2 cm staal en dan pas de remvoering terwijl aan de andere kant de remvoering vrijwel gelijk begint met het staal. Bijgaand een foto van hoe t nu zit (links) en hoe t aan de rechterkant zat.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 12021-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-10-2013 11:47 #132703 door 12021-dummy
Beantwoord door 12021-dummy in topic Positie remschoenen
Beste Marc, hier is al vaker over geschreven op dit forum.
De achterste remschoen wordt door de handremkabel aan de bovenkant extra aangetrokken voor die handremfunctie. Daarvoor loopt de achterste remschoen aan de bovenkant verder door.
Dus de korte remvoering hoort aan de bovenkant korter te zijn en aan de voorkant (van de rijrichting) gemonteerd te worden.
Op de eerste foto (oude situatie) zitten de schoenen dus verkeerd. Op de tweede foto zijn ze goed gemonteerd.

PV444 - 1955

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-10-2013 07:03 #132743 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Positie remschoenen
Bedankt Hans, ik dacht al dat er iets niet klopte. In tegenstelling tot wat ik hier op t forum lees hebben deze trommelremmen geen verstelbare nokken onder. Hoe dicht moeten de remschoenen op de trommel staan en is dit idd alleen instelbaar met de handrem?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-10-2013 08:50 #132745 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Positie remschoenen
Hallo Marc,
als je de bijbehorende remtrommels hebt zit er daarin een gat van ongeveer een cm diameter: gemonteerd en goed gepositioneerd kun je daar doorheen met een schroevendraaier het tandwieltje van de afstelling instellen totdat de remmen net niet aanlopen (als je denkt dat ze goed staan de rem eens goed intrappen om de remvoeringen te centreren en dan nastellen). Dit zelfstellende systeem hoort daarna automatisch met gebruik van de handrem na te stellen (maar doet dat niet altijd naar tevredenheid). Remmen stellen trouwens altijd met de handremkabels volledig spanningsvrij, daarna de handrem stellen zodat je met een paar klikken van de handremhandel ze vast kunt zetten.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-10-2013 08:57 #132746 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Positie remschoenen
Als ik de foto's zo zie lijkt het erop alsof het stelmechnisme niet aanwezig is onderin de trommels.. 2 nieuwe er in zetten? Kosten niet de wereld.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-10-2013 13:43 #132755 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Positie remschoenen
Hallo Erik,
bij dit late type zit er onderen geen stelmechanisme (wel ongeveer hetzelfde uitziend blokje, maar dit heeft vastzittende punten), het stelmechanisme zit hier boven, in de in lengte variabele stang tussen de remvoeringen (bij de oudere een starre strip). Dit late type hoort zich zelf te stellen door een stripje staal dat bij het gebruik van de handrem langs het tandwieltje van dit stelmechanisme beweegt.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-10-2013 13:57 #132756 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Positie remschoenen
Ah, nooit geweten! Bedenk me nu inderdaad dat ik de trommels van m'n eigen 'late' Amazon nog nooit open gehad heb.
Sorry voor de verwarring, ik heb weer wat geleerd.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Michiel Eertink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-10-2013 20:29 #132774 door Michiel Eertink (GAST)
Beantwoord door Michiel Eertink (GAST) in topic Positie remschoenen
om even in te haken betreft het (zelf)stelmechanisme, ik heb er alsnog remstelnokken in gezet bij het vervangen van de handremkabel, voering en cilinders. zeer zeker geen spijt van, alles is net iets mooier en strakker af te stellen. mocht je dit gaan doen, even wat kopervet aan de nok...

'66 121 88-91-bx

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-10-2013 16:27 #132794 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Positie remschoenen
Hallo Marc en vrienden.
De onderste nok is een stelnok met een bediening (vierkant) aan de achterkant.
Hans

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2013 19:01 #132799 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Positie remschoenen
Ik zie alleen maar gat waar niets in lijkt te zitten,wat op een stelmechanisme lijkt.Mogelijk zie ik het niet goed.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD