Wel of geen rembekrachtiger

Lees meer
22-08-2013 11:23 #131243 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wel of geen rembekrachtiger
ja, toch (?) :roll:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 11:30 #131244 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Wel of geen rembekrachtiger
Zou best kunnen, weet ik niet. Dus "gewoon" een dubbele hoofdremcylinder en hier de twee "overkruisparen" per aansluiting aan hangen....not?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 11:58 #131245 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wel of geen rembekrachtiger
Lijkt me wel ja, theoretisch dan.

NB: Of het in de praktijk ook daadwerkelijk goed, betrouwbaar en functioneel is durf ik hier niet hard te beweren!
Origineel heeft Volvo voor "onze" auto's de genoemde 2 systemen bedacht, en waar we nu mee bezig zijn is een combinatie te maken van deze 2 systemen. Ik vroeg me een aantal posts geleden alleen af of -als je deze combi dan gaat maken- het niet beter is om kruislings te scheiden ipv voor/achter.
Wellicht dat iemand het al eens heeft uitgeprobeerd en z'n ervaringen op 't forum kan ventileren?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 13:08 #131246 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Wel of geen rembekrachtiger
Ik niet - en ik zou dit ook niet durven : remmen zijn niet iets om uit te proberen ;)

De schijfrem voor geeft aanzienlijk meer remvertraging dan de trommelrem achter (wel afhankelijk van belading/gewichtsverdeling natuurlijk). Dus kan het bijna niet anders dan dat, indien je kruislings gaat scheiden bij een enkel systeem, de auto scheef gaat trekken als één van de circuits het begeeft.

Dus ben het 100% met Johan eens - voor/achter scheiden, en niet kruislings !

(Heb precies hetzelfde systeem als Johan en Boele beschrijven : 140-bekrachtiger, voor/achter gescheiden, enkel systeem)

Geen flauw idee waarom kruislings scheiden bij moderne auto's wel zou werken; zouden die dan ook een remkrachtbegrenzer voor de vòòrremmen hebben ........ :?: Voordat iemand zoiets op z'n oldtimer gaat uitproberen lijkt het mij in ieder geval zaak om eerst exact te begrijpen hoe het op moderne auto's werkt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 14:59 #131254 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wel of geen rembekrachtiger
Wat velen niet weten,is dat in 1967 amazons voor de Amerikaanse markt werden uitgerust met een dubbele hoofdremcilinder tegen het schutbord .De rembekrachtiger was gelijk aan die van het enkele systeem.Voor en achter waren gescheiden en alleen de schijfremmen voor werden bekrachtigd.Vreemd genoeg hadden de trommelremmen achter andere onderdelen dan de amazons met het enkele systeem..Wij hebben ook zon Amazon.De bijbehorende hoofdremcilinder is nog te koop,maar flink aan de prijs.Omdat ik alles heb vervangen ,heb ik er weer een gewoon enkel systeem van gemaakt. Kijk maar eens in het onderdelenboek voor de b18 Amazon daar staan die USA onderdelen in .De hoofdremcilinder groep 5 blz 33 en de remmen achter groep 5 blz 19.Ik heb al die onderdelen in een krat gedaan en bewaard.Dus eigenlijk scheidde Volvo voor de usa markt voor en achter ook al!

Niek de boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 16:09 #131257 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wel of geen rembekrachtiger
leuk nieuwtje (voor mij iig wel), Niek!
er is dus een 3e (USA-)systeem geweest met voor/achter geschieden waarbij alleen voor bekrachtigd werd.
feit is wel dat dit systeem gebruik maakte van afwijkende componenten; hier zal ongetwijfeld over nagedacht zijn hetgeen het zelf combineren/samenstellen van verschillende systemen eigenlijk alleen maar dubieuzer maakt. :?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 17:44 #131261 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Wel of geen rembekrachtiger
Voor de juiste remkrachtverdeling moeten de remcylinders achteren passen tov voren, daarom bij het overgangssysteem voor de VS andere remdelen achteren, tevens is de remdrukbegrenzer anders. Alles remt wel goed genoeg bij normaal remmen, het probleem is vaak pas bij extreme toestanden te merken. Ik ga ervan uit dat als Volvo voor de tussenoplossing aanpassingen achteren verricht heeft, dit was omdat ze dit nodig vonden.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.