Remlichtschakelaar vervangen

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2012 19:06 #121639 door Jeroen Visser (GAST)
Remlichtschakelaar vervangen is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik zag vandaag dat mijn remlichten pas gaan branden als ik hard rem, zacht remmen dus geen licht. Ik neem aan dat dit in de remlichtschakelaar zit (of kan dit ook nog ergens anders aan liggen??)

As ik deze schakelaar wil vervangen kan dit dan zonder dat het remsysteem leeg loopt? Moet er ontlucht worden na vervanging (ik heb ergens gelezen dat er nauwelijks remvloeistof lekt en er niet ontlucht hoeft te worden maar ik kan het artikel niet meer vinden helaas)

Hoop even te horen.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-12-2012 19:20 #121640 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Remlichtschakelaar vervangen
Ik neem aan dat het om de amazon gaat?
Dan is dit een simpele "stift" achter het rempedaal die ingedrukt wordt door het pedaal. Wanneer hij te laat gaat branden kun je de schakelaar even wat verstellen zodat het rempedaal de stift eerder indrukt.
Dit is gewoon een elektrische schakelaar en staat los van de remolie.

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2012 19:26 #121641 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Remlichtschakelaar vervangen
Dank, idd een amazon. Ik zal morgen nog eens beter kijken maar volgens mij zit er een schakelaar op het "remleiding verdeelblokje" welke op het schutbord zit.

Zo eentje:
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2344

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 19:33 #121642 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Remlichtschakelaar vervangen
@ rutten, de amazon heeft een druksensor in het remcircuit, misschien dat dit bij jou door iemand is aangepast of dat jij een latere versie hebt?

@Jeroen
Er is mij ooit eens verteld dat je deze er gewoon uit kan draaien en kan vervangen zonder te ontluchten. Er schijnt een soort membraam achter te zitten.

Verder zijn je symptonen erg herkenbaar, ik had hier ook last van waarop vervolgens de sensor geheel uitviel. Bij het vervangen van de sensor was dit opgelost.

Ik had dit laten doen door de lokale volvo dealer, dit is geen aanrader, die monteurs waren 2 uur aan het prutsen en aan het einde van de dag was ik 200 euro armer voor een klus van naar het schijnt 15 minuten.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 19:37 #121643 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Remlichtschakelaar vervangen
200 euro :o so whee zaten daar ook kompleet nieuwe achterlichten+huizen+lenzen+kabelboom + montage bij?
De sensor kan je vervangen zonder te ontluchten de oude draai je eruit en de oude die je al naast je hebt gelegd draai je er meteen in.
Er loopt een beetje vloeistof uit maar omdat er vloeistof uitloopt kan er geen lucht inkomen.
Let wel op met los en vastdraaien dat je het verdelblokje niet meedraait waardoor je remleidingen knikken dus even verdeelblokje tegenhouden.

Een laat type amazon heeft een elektrische schakelaar bij het rempedaal de rest een oliedrukschakelaar bij het verdeelblokje bij het schutbord.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2012 19:42 #121645 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Remlichtschakelaar vervangen
Dank voor de reakties. Ik ga er gelijk eentje bestellen. Goed te horen dat dit een simpel klusje zou moeten zijn. Maar goed, soms blijft de ama me verassen dus even afwachten. :) :)

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 20:08 #121646 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Remlichtschakelaar vervangen
nope alleen nieuwe remolie en een nieuwe schakelaar (zelf meegenomen, samen met gereedschap) en 4 manuren van 80 euro. Dus ik kreeg de vrolijke mededeling dat ze me hadden gematst.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 23:29 #121656 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remlichtschakelaar vervangen
Volvo dealers zijn leuk om gangbare onderdelen te bestellen, als je tenminste de 15 procent korting krijgt op vertoon van je VKV lidmaatschapskaart.
Helaas zijn nog maar weinig monteurs bekend met de oude typen Volvo, ze zijn ook niet meer oplossingsgericht, maar vervangen uitsluitend onderdelen in hun dagelijkse werk.
Dt is ook de waarde van dit forum, altijd wel iemand in de buurt die de klus voor je kan klaren, voor 200 euro kun je aardig wat wegcode sleutelen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-12-2012 16:06 #121671 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Remlichtschakelaar vervangen
De Amazon van mijn pa is inderdaad een van de laatste, uit '70. Deze heeft zo een drukschakelaar achter het rempedaal.
Wist niet dat dit anders was bij oudere Amazons, weer wat geleerd! ;)

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2012 12:14 #121720 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Remlichtschakelaar vervangen
Het is heel makkelijk,maar let er goed op-zoals al gezegd-dat het verdeelblokje niet draait terwijl je de schakelaar er uit schroeft.Want in dat geval breekt of scheurt er een remleiding en dan ben je verder van huis.Het verdeelblokje zit namelijk maar met 1 bout vast op het schutbord.

Neem een platte bahco en houdt hier mee het verdeelblokje op zijn plaats.Even goed proberen.Er is een plek waar dit goed gaat.Zo doe ik het altijd.Als je die houvast hebt gevonden,Neem je een passende steeksleutel 22mm'en je draait de schakelaar er uit.

Er loopt een beetje remvloeistof uit,dus leg de nieuwe schakelaar klaar.Meteen er in draaien .

Pas op de draad is conisch,dwz dat de schakelaar vanzelf vast komt te zitten.Niet te vast draaien anders scheurt het verdeelblokje.

Goed controleren of het niet lekt.Draadjes monteren en remvloeistofniveau controleren en eventueel bijvullen.

Ik doe dit binnen een kwartier.Die 200 euro was dus erg makkelijk verdiend

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD