geen druk opbouw,ook geen lek

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2012 09:12 #112064 door Ineke Hekman (GAST)
geen druk opbouw,ook geen lek is gemaakt door Ineke Hekman (GAST)
Na het monteren van twee gereviseerde klauwen was het de bedoeling om "even het systeem te ontluchten" en te voor zien van nieuwe olie. R.A. begonnen,....we konden blijven pompen,.....geen druk op het systeem, geen of nauwlijks olie uit de leiding rechts achter. in het olie reservoir zag je wel een lichte stijging van het niveau, welke weer zakte als je het pedaal losliet. Nergens is lekage te zien. Zelfs met de slechte oude klauwen remde de auto nog goed, kan mij dus niet voorstellen dat het iets met de rembekrachtiger of servo heeft te maken?!

God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2012 17:59 #112076 door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic geen druk opbouw,ook geen lek
Ik lees hier en daar dat er een gaatje verstopt kan zitten in het reservoir van de hoofd remcilinder, zou dit het geval kunnen zijn? zie je dat gaatje zitten als je reservoir leeg is?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2012 18:41 #112080 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic geen druk opbouw,ook geen lek
Hallo Ineke,
je 140 heeft een gescheiden remsysteem met een blokje in het remleidingssysteem dat indien een van de twee circuits te weinig druk opbouwt ("lek is") dit afsluit en de schakelaar in dit blokje laat dan een rood waarschuwingslicht in het dashboard branden (als hij nog werkt). Afgezien van het feit dat remmen ontluchten via de pompmethode waarschijnlijk de slechtste manier is die er is (met regelmatig schade aan de rubbers in de hoofdremcylinders waardoor deze dan gereviseerd moet worden) verwacht ik dat ook door het drukverschil het na het opendraaien van een ontluchtingsnippel (dit circuit is dan "lek") problemen kunnen optreden. Indien een circuit hierdoor afgesloten wordt moet er (als alles verder werkt) nu het rode lampje van de rem in het dashboard branden. Ook als dit allemaal nog niet het geval is: de schakelaar in het genoemde blokje moet bij het ontluchten altijd verwijderd worden anders kan deze ook defect raken. Verder zou ik er het eerst voor zorgen dat de voorste remklauwen vol met remvloeistof zijn voordat ik rondom ontlucht (zie hiervoor ontluchtingsschema) omdat je anders wel erg veel comprimeerbare lucht in het systeem hebt. De beste ontluchtingsmethode vind ik door middel van lichte (lucht)druk op het remvloeistofreservoir zetten (hiervoor zijn er diverse hulpmiddelen te koop of te maken) en dan de ontluchtingsnippels in volgorde zolang te openen tot er geen lucht meer komt (steeds opletten dat het reservoir genoeg gevuld wordt).
mbt het gaatje in de hoofdremcylinder: als het revervoir helemaal leeg is zou je het onderin het reservoirdeel onder de vuldop kunnen zien maar bij het andere niet, maar ik verwacht het probleem daar niet. Ik hoop echter dat je reservoir nog niet leeg is door het ontluchten anders heb je nu van bovenaf ook lucht in je remsysteem gekregen en moet je de volledige remleidingslengtes ontluchten.
Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2012 19:13 #112081 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic geen druk opbouw,ook geen lek
Even checken, zit de ontluchtingsnippel wel aan de bovenzijde ? je kunt ze verwisselen en dan krijg je dit symptoom.
Is mij jaaaaren geleden eens overkomen, dan kun je dus niet ontluchten en komt het systeem niet op druk.
Overigens is het juist bij zo'n vervanging dat je hoofdremcylinder de geest geeft, vorig jaar op de afsteldag van het P1800 Register hadden we dit nog, een '69 met identiek remsysteem, gelukkig heb ik altijd een op voorraad en kon de eigenaar roch op eigen kracht huiswaards..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2012 21:00 #112082 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic geen druk opbouw,ook geen lek
Ik zou kijken of er nog lucht in de hoofdremcilinder blijft hangen door op de leidingen deze te ontluchten. Is dit niet het geval is in de meeste gevallen de hoofdremcilinder overleden. Dan vervangen aangezien het reviseren van een hoofdremcilinder een kansloze actie.
Na revisie is de kans op weer een defecte hoofdremcilinder uitermate groot.
Daarnaast zijn ze wel betaalbaar en we praten hier ook nog over remmen dus geen risico nemen vind ik persoonlijk.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-03-2012 00:01 #112086 door Ineke Hekman (GAST)
Nou dat is een heel verhaal,....wat ik nu even snel gedaan heb is kijken of het lampje brand op het dashbord. Dat klopt die brand. Het remreservoir zit vol.

Ik heb een compressor en kan die gebruiken bij het ontluchten. Het "probleem" zit dus aan de linkerkant waar zowel voor als achter de klauw is vervangen. Rechts-voor komt er wel olie uit de ontluchtingsnippels.

Wat is nu het beste om vervolgens te doen? hoe verwijder ik de schakelaar in het blokje? En is er een tekening of foto van het zelf te maken hulpstuk voor op het reservoir zodat ik met luchtdruk kan gaan ontluchten?

De klauwen zijn wel goed gemonteerd, nippels naar boven! (had dit inderdaad al gelezen op deze site!)

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-03-2012 00:02 #112087 door Ineke Hekman (GAST)
Nog vergeten,.....ik heb ook de kabel van de handrem vervangen,....heeft deze ook nog invloed op het systeem??

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2012 08:50 #112092 door Rudi
- Bij een 140 is het handremsysteem volledig gescheiden van de hydraulische remmen, dus daar kan het niet aan liggen.
- De waarschuwingsschakelaar in het blokje kan er gewoon uit geschroefd worden (als er dan daar remvloeistof lekt is het inwendige van het blokje niet meer in orde maar dat verwacht ik niet, zuigertjes erin zitten wel soms vast).
- Zelf wat maken om te ontluchten: ik heb een oude reservoirdop genomen, daar een aansluiting in gemonteerd met een diameter die past bij de slang van een oude voetpomp om autobanden mee op te pompen, de slang van een dergelijke voetpomp genomen en het slanguiteinde dat aan de pomp zat op de aansluiting in de dop gemonteerd en het gereedschap was klaar. Werkmethode: reservoir goed vullen (tussendoor steeds controleren), dop met aansluiting etc. op reservoir schroeven, reservewiel onder de motorkap leggen en slang op ventiel reservewiel aansluiten (gaat dus makkelijk omdat dit uiteinde ervoor gemaakt is). Nu staat het reservoir op (een niet te hoge) druk. Dan onder de auto gewoon een doorzichtig (om luchtbellen te kunnen zien) aftapslangetje op de ontluchtingsnippel steken, opendraaien en de remvloeistof loopt eruit (neem een opvangreservoir, bij mij een oud glas met plastic deksel met nu een gaatje erin voor het aftapslangetje, voormalige inhoud onbelangrijk ;) ). Als het niet meer goed loopt is de reserveband waarschijnlijk te leeg en deze weer op normale druk op te pompen. Natuurlijk is het ook direct met een goed regelbare compressor mogelijk, maar dan dus niet teveel druk erop zetten en niet iedereen heeft een compressor of stroom op de plek waar hij aan de auto werkt. Het reservewiel is ook met een goedkoop compressortje via de cigaretteaansluiting weer op druk te brengen of met een voetpomp of bij een tankstation in de buurt.
Succes, Rudi

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-03-2012 11:54 #112101 door Ineke Hekman (GAST)
Het waarschuwingslampje brand, maar er zit geen electra draadje aan het blokje!! deze hangt los. Kan het zijn dat er ergens een andere aansluiting is gemaakt?? Ik heb geen oude dop, ga nog eens even op zoek naar een passende dop van iets. Wel een mooie oplossing met het reserve wiel! :)
Ik heb weer van iemand anders dat met een draaiende motor je de rembekrachtiger inschakeld om te helpen.

En hoe ga ik te werk om de leidingen van de hoofdremcylinder op een juiste manier te ontluchten? Los draaien van het blokje?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2012 12:41 #112104 door Rudi
Vergeten te schrijven: dat lampje brandt ook als je de handrem aangetrokken hebt, dus deze niet aantrekken.
Het draadje moet gewoon aangesloten zijn, anders weet je nooit of je remsysteem hier een probleem heeft. Draadje aansluiten, handrem los, auto op contact: als lampje brandt: remdrukverschil (geweest), dan schakelaar eruit draaien, een keer goed op de rem trappen en weer erin: als lampje dan uit schakelaar er weer uit en ontluchten volgens schema. Als lampje niet brandt: schakelaartje eruit draaien, kabeltje aansluiten, handrem los, auto op contact: als het lampje dan niet brandt is waarschijnlijk het schakelaartje kapot (of een ander deel van het stroomcircuit ervan). Als het lampje dan wel brandt: dit deel in orde. Als lampje eruit brandt en erin ook (en het plastic stiftje van de schakelaar niet iets afgebroken is) zitten waarschijnlijk de zuigertjes in het blokje vast en moet dit uitelkaar gehaald en schoongemaakt worden.
Ontluchten dus altijd met gedemonteerde schakelaar en in volgorde (nadat de klauwen vol remvloeistof zijn).
De rembekrachtiger zit bij je 140 niet in het hydraulische deel van het remcircuit en heeft bij het ontluchten niets te betekenen (gewoon ontluchten met stilstaande motor).
De hoofdremcylinder heeft normaal geen lucht (alleen na revisie of te leeg reservoir), ontluchten gaat dan zoals normaal via de ontluchtingsnippels aan de remklauwen, alleen zal dan alle oude remvloeistof erdoorheen moeten totdat de lucht van helemaal boven komt, maar dat is goed want deze moet toch regelmatig ververst worden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD