APK-eisen voor 1967

Lees meer
25-01-2012 22:36 #110099 door Ben Bergmans
APK-eisen voor 1967 is gemaakt door Ben Bergmans
Vandaag is mijn 544 APK gekeurd en afgekeurd. Belangrijkste afkeurpunt is het verschil in remkracht achter.
De gemeten waardes zijn links 1040 en rechts 1320.
Bij de RDW keuring indertijd werd alleen gemten of hij remde. Ik vroeg toen nog aan de keurmeester waarom de meter niet gebruikt werd. En die zei, als hij remt is het goed bij zo'n oude auto. Mijn kattenrug is van 1960.
Weet iemand hoe het zit? Of waar ik het kan vinden?
Bij hard remmen trekt hij absoluut niet scheef, ook niet na langqere stilstand.

Al bedankt, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2012 23:00 #110101 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK-eisen voor 1967
Naar een APK station gaan zonder rem test bank, Die van mij trekt iets met stevig remmen maar zover gingen ze niet dus goedgekeurd.

Wat je ff kan doen is de trommels eraf schuurpapier door de trommels halen en ff een schuurpapiertje over de remschoenen, mogelijk zijn ze een beetje verglaasd dus ruw ze een beetje op. Met de compressor alles even schoonblazen en alles met thinner ontvetten. Remcillinders checken, dus remmen zonder de trommels erop, wel voorzichtig niet te hard en te veel en met zijn 2 zijn want de ander moet een gil geven als alles werkt en dat je op tijd stopt met remmen. Hier en daar op de bewegen de delen een klein beetje vet, niet te veel want anders kan dat weer in de trommel komen en op de remschoenen.

Je zal zien dat dit helpt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 07:49 #110107 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic APK-eisen voor 1967
Waarschijnlijk kan je bij een Katterug de remschoenen opstellen.
Je kan het remstelnokje een slag strakker zetten, wel checken of hij dan nog vrij loopt.

Naar een APK keurmeester gaan met een remvertragingsmeter helpt, maar je remsysteem optimaliseren lijkt me niet geheel onverstandig.

Volgens mij mag het verschil maximaal 20% zijn. Dus dat lijkt me haalbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 08:18 #110110 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic APK-eisen voor 1967
Mijn Amazon is ook 1 keer afgekeurd vanwege remverschil aan de achterkant. Alles gangbaar gemaakt en daarna beide remstelnokjes 'op gevoel' afstellen: beide wielen van de grond, de remmen zo afstellen dat ze 'net niet' strak gaan lopen (dus eerst strak afstellen, dan 1 a 2 nokjes terug). Vervolgens de handrem iets aantrekken, en dan aan beide wielen voelen of ze even stroef lopen. Zo niet, dan de stelnokjes weer wat bijstellen. Dan de handrem nog iets strakker aantrekken, en weer voelen.

De handrem gebruikt achter gewoon dezelfde remmerij als tijdens 'echt remmen', dus kan hiervoor handig gebruikt worden.

Remverschil was daarna prima. let op: omdat je de handrem gebruikt merk je het niet als het remverschil veroorzaakt wordt door een verschil in de remcilinders. Zorg er dus voor dat die in ieder geval goed gangbaar zijn.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 10:27 #110113 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic APK-eisen voor 1967
Een bekend probleem ;)

Advies is dus alles schoonmaken en opzuiveren
remcilinders testen op hun werking, soms zit er een zuiger vast door het stilstaan.
Smeren met kopervet van het mechaniek.
Goed afstellen voor een gelijktijdig aangrijpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 13:27 #110118 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic APK-eisen voor 1967
Bedankt voor alle goede raad. De remmen zijn compleet vernieuwd. Met gloednieuwe remmen is hij begin 2005 RDW-gekeurd.
Remverschil is niet gemeten omdat dit niet belangrijk was. En hij remde toen beroerd.
Daarna iedere keer probleemloos door de APK. En nu dus niet.
Mijn vraag: wat zijn de APK-eisen? Ik geloof dat dit de eisen zijn van voor 1967. Oudere eisen zijn er niet, dacht ik.
Waar kan ik die vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 14:00 #110120 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK-eisen voor 1967
In het APK handboek op de RDW website .

Mbt. de remmen vind je op pagina 21:

Voertuigen in gebruik genomen voor 01-07-1967 moeten voldoen aan de voor het voertuig gestelde remvertraging en is tabel 2 niet van toepassing.


Wel geldt sowieso:

Het verschil in remkrachten tussen de wielen op één as mag niet meer bedragen dan 30% van de hoogst gemeten remkracht (bovenwaarde), waarbij de wielen niet blokkeren.

Dat gezegd hebbende zou je dus binnen de grenzen vallen.
1320 x 0,3 = 396
En het verschil is kleiner dan dat.
Of reken ik nu verkeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 15:39 #110124 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic APK-eisen voor 1967
Zelfs als je die 30% 'worst-case' pakt (0.3 * 1040) = 312 zit je nog binnen die 30%. (verschil = 280)

Ik heb wel gelezen dat als het remverschil tussen de 20% en 30% zit, dan moet een rij-test worden gedaan waarbij de auto tijdens het remmen niet scheef mag trekken.. maar of dat ook geldt bij autos voor 1967 weet ik niet.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2012 16:10 #110128 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK-eisen voor 1967
Ik dacht dat ik mijn post 2x had geplaatst. Maar dat was niet zo. :?

Een bekend probleem

Advies is dus alles schoonmaken en opzuiveren
remcilinders testen op hun werking, soms zit er een zuiger vast door het stilstaan.
Smeren met kopervet van het mechaniek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-01-2012 00:27 #110170 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic APK-eisen voor 1967

"Lars Rengersen" schreef:
In het APK handboek op de RDW website .

Mbt. de remmen vind je op pagina 21:

Voertuigen in gebruik genomen voor 01-07-1967 moeten voldoen aan de voor het voertuig gestelde remvertraging en is tabel 2 niet van toepassing.


Wel geldt sowieso:

Het verschil in remkrachten tussen de wielen op één as mag niet meer bedragen dan 30% van de hoogst gemeten remkracht (bovenwaarde), waarbij de wielen niet blokkeren.

Dat gezegd hebbende zou je dus binnen de grenzen vallen.
1320 x 0,3 = 396
En het verschil is kleiner dan dat.
Of reken ik nu verkeerd?

Nee, je rekent heel goed!
Ga terug en laat nogmaals de test uitvoeren en als je wéér met dezelfde waardes zou worden afgekeurd gewoon een herkeuring aanvragen. De waarde mag max 30% verschillen uitgaande van de bovenwaarde.
Dus bv links 1320 en rechts 924 is géén afkeur. (1320 x30% eraf maakt 924)
Je moet dan de RDW keurmeester afwachten, vooraf een herkeuring afrekenen maar als je gelijk hebt krijg je het geld terug.
Laat je niet klem zetten, keurmeesters zijn ook mensen die zich kunnen vergissen.
gr marcel, ex keurmeester

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.