APK-eisen voor 1967
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
De gemeten waardes zijn links 1040 en rechts 1320.
Bij de RDW keuring indertijd werd alleen gemten of hij remde. Ik vroeg toen nog aan de keurmeester waarom de meter niet gebruikt werd. En die zei, als hij remt is het goed bij zo'n oude auto. Mijn kattenrug is van 1960.
Weet iemand hoe het zit? Of waar ik het kan vinden?
Bij hard remmen trekt hij absoluut niet scheef, ook niet na langqere stilstand.
Al bedankt, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Wat je ff kan doen is de trommels eraf schuurpapier door de trommels halen en ff een schuurpapiertje over de remschoenen, mogelijk zijn ze een beetje verglaasd dus ruw ze een beetje op. Met de compressor alles even schoonblazen en alles met thinner ontvetten. Remcillinders checken, dus remmen zonder de trommels erop, wel voorzichtig niet te hard en te veel en met zijn 2 zijn want de ander moet een gil geven als alles werkt en dat je op tijd stopt met remmen. Hier en daar op de bewegen de delen een klein beetje vet, niet te veel want anders kan dat weer in de trommel komen en op de remschoenen.
Je zal zien dat dit helpt
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Je kan het remstelnokje een slag strakker zetten, wel checken of hij dan nog vrij loopt.
Naar een APK keurmeester gaan met een remvertragingsmeter helpt, maar je remsysteem optimaliseren lijkt me niet geheel onverstandig.
Volgens mij mag het verschil maximaal 20% zijn. Dus dat lijkt me haalbaar.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
De handrem gebruikt achter gewoon dezelfde remmerij als tijdens 'echt remmen', dus kan hiervoor handig gebruikt worden.
Remverschil was daarna prima. let op: omdat je de handrem gebruikt merk je het niet als het remverschil veroorzaakt wordt door een verschil in de remcilinders. Zorg er dus voor dat die in ieder geval goed gangbaar zijn.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-

Advies is dus alles schoonmaken en opzuiveren
remcilinders testen op hun werking, soms zit er een zuiger vast door het stilstaan.
Smeren met kopervet van het mechaniek.
Goed afstellen voor een gelijktijdig aangrijpen
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Remverschil is niet gemeten omdat dit niet belangrijk was. En hij remde toen beroerd.
Daarna iedere keer probleemloos door de APK. En nu dus niet.
Mijn vraag: wat zijn de APK-eisen? Ik geloof dat dit de eisen zijn van voor 1967. Oudere eisen zijn er niet, dacht ik.
Waar kan ik die vinden?
Mbt. de remmen vind je op pagina 21:
Voertuigen in gebruik genomen voor 01-07-1967 moeten voldoen aan de voor het voertuig gestelde remvertraging en is tabel 2 niet van toepassing.
Wel geldt sowieso:
Dat gezegd hebbende zou je dus binnen de grenzen vallen.Het verschil in remkrachten tussen de wielen op één as mag niet meer bedragen dan 30% van de hoogst gemeten remkracht (bovenwaarde), waarbij de wielen niet blokkeren.
1320 x 0,3 = 396
En het verschil is kleiner dan dat.
Of reken ik nu verkeerd?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ik heb wel gelezen dat als het remverschil tussen de 20% en 30% zit, dan moet een rij-test worden gedaan waarbij de auto tijdens het remmen niet scheef mag trekken.. maar of dat ook geldt bij autos voor 1967 weet ik niet.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-

Een bekend probleem
Advies is dus alles schoonmaken en opzuiveren
remcilinders testen op hun werking, soms zit er een zuiger vast door het stilstaan.
Smeren met kopervet van het mechaniek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Nee, je rekent heel goed!"Lars Rengersen" schreef:
In het APK handboek op de RDW website .
Mbt. de remmen vind je op pagina 21:Voertuigen in gebruik genomen voor 01-07-1967 moeten voldoen aan de voor het voertuig gestelde remvertraging en is tabel 2 niet van toepassing.
Wel geldt sowieso:
Dat gezegd hebbende zou je dus binnen de grenzen vallen.Het verschil in remkrachten tussen de wielen op één as mag niet meer bedragen dan 30% van de hoogst gemeten remkracht (bovenwaarde), waarbij de wielen niet blokkeren.
1320 x 0,3 = 396
En het verschil is kleiner dan dat.
Of reken ik nu verkeerd?
Ga terug en laat nogmaals de test uitvoeren en als je wéér met dezelfde waardes zou worden afgekeurd gewoon een herkeuring aanvragen. De waarde mag max 30% verschillen uitgaande van de bovenwaarde.
Dus bv links 1320 en rechts 924 is géén afkeur. (1320 x30% eraf maakt 924)
Je moet dan de RDW keurmeester afwachten, vooraf een herkeuring afrekenen maar als je gelijk hebt krijg je het geld terug.
Laat je niet klem zetten, keurmeesters zijn ook mensen die zich kunnen vergissen.
gr marcel, ex keurmeester
Amazon Combi '66