Remsysteem reviseren

Lees meer
04-10-2011 12:15 #106473 door Jordie van Rhee
Remsysteem reviseren is gemaakt door Jordie van Rhee
Goedendag,

Ik kan een Volvo amazone 13134 uit ''61 kopen, maar deze geeft aan dat het remsysteem niet werkt en gereviseerd moet worden, heeft iemand een idee wat mij dit in het slechste geval zou gaan kosten?

Ik ben mij aan het orienteren op de aankoop van een amazone, maar weet dus nog niet heel veel van de auto, zeker niet over het remsysteem... Zijn hier misschien mensen die mij kunnen vertellen of dit toevallig een kwaaltje is en verhelpbaar is ofzo?

Een paar tips zouden mij verder kunnen helpen! Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 12:21 #106474 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Remsysteem reviseren
Volgens mij hebben de eerste Amazon's allemaal rondom trommels. Als je toch alles moet aanpassen/vernieuwen zou je er voor kunnen kiezen een schijfremset met rembekrachtiging van een sloper te monteren.

Dit remt stukken beter en kan je goed mee in het dagelijks verkeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 14:56 #106479 door Jordie van Rhee
Beantwoord door Jordie van Rhee in topic Remsysteem reviseren
Als ik dit goed wil doen, wat denk je wat ik ongeveer aan kosten kwijt zal zijn?
En is dit qua werk zelf goed te doen of komt er behoorlijk wat technische kwaliteit bij kijken?

Als laatste ben ik benieuwd naar het nummer, gezien deze zegt een 13134 te hebben,
maar het is een 2 deurs van 02-1961 wat naar mijn informatie niet kan.
Wat wel zou kunnen is dat dit een invoer is (bij rdw invoer in 2000) maar dan is dit toch geen 13134?
Ook de grille is vanaf 1965 type, wat natuurlijk aangepast kan zijn.

Wat ik weet is dat de 13134 vanaf 10/61 gemaakt zijn, dus moet dit wat anders zijn toch of mis ik dan wat?

Ik vraag mij dit af, gezien ik graag wat goeds koop en ik mijn vraagtekens zet bij de info zoals hierboven vermeld.

Bedankt nogmaals!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 15:28 #106483 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remsysteem reviseren
Volgens mij is Volvo vanaf modeljaar 1961 begonnen met de nieuwe typenummering.
Als die auto van 02-1961 is, dan is het zelfs een modeljaar 1962 exemplaar.
Meer info op www.volvoamazonpictures.se/typei ... ation.html

Heb je een foto van de auto in kwestie?

Zoals je schrijft kan er bij de RDW ook veel mis zijn gegaan (en gelet op wat voor dingen je soms ziet bij typenummers: "dat ging in het verleden vaak mis".

Uiteraard moet een auto wel kloppen qua chassisnummer en niet omgekat zijn, maar aangenomen dat dat wel goed zit, zou ik verder vooral kijken naar hoe de auto verder is.
Welk werk denk je zelf te kunnen?
Over het algemeen is techniek (remmen, motor, etc) makkelijker en goedkoper zelf te doen dan lassen, strakmaken en spuiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 18:15 #106489 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remsysteem reviseren
Met iets meer moeite kun je hem ombouwen naar schijven rondom....dus dubbele triangel, veiligheid en kortere remweg...ik heb nog wel een set liggen...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-10-2011 19:13 #106493 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Remsysteem reviseren
Een tijdje terug heb ik mijn Katterug van schijven en een bekrachtiger voorzien en daarbij ook de achterremmen aangepakt. Ik heb daarvoor gereviseerde remklauwen, nieuwe blokken, achter nieuwe trommels cilindertjes en schoenen, nieuwe leidingen slangen een nieuwe hoofdcilinder gemonteerd. Ook veren en bevestiginsmateriaal nieuw. De schijven waren gebruikt maar nog ruim binnen de tolerantie. Onderdelen had ik zowel van de vereniging als van een bekende handelaar. Voor alles bij elkaar was ik ongeveer €750 á €800 kwijt. Maar ik weet nu wél dat alles goed is. Dit alles voor een enkel uitgevoerd remsysteem. Overigens zijn heel veel delen van de Katterug dezelfde als voor de Amazon, daarom kun je dit wel als vergelijkingsmateriaal gebruiken.

Over technische kennis: Het is allemaal goed te doen, maar je moet wel nauwkeurig en schoon werken. Kijk goed hoe alles zit, maak foto's als je je onzeker voelt. Lees op het forum ervaringen en valkuilen van anderen. Neem de tijd. En gebruik je boerenverstand.

Succes, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2011 12:18 #106513 door Jordie van Rhee
Beantwoord door Jordie van Rhee in topic Remsysteem reviseren
allereerst bedankt voor de reacties!

Ik ben me voorlopig alleen aan het orienteren, of mijn "totall loss" oldtimer opknappen en verkopen of dit geld gebruiken voor de directe aankoop van een amazon. Die Amazon moet dan wel zo goed als rijklaar zijn zodat ik deze rustig kan opknappen, gezien er een kind op komst is en het spaargeld dus "even niet over" is voor oldtimer projecten!

Dit is de afweging die ik moet maken en gelukkig heb ik daar in elk geval een maand of 5 a 6 voor.
Ik wil graag nu of in de toekomst zo een volvo en wil me dus toch hierin verdiepen!

Deze remmen vernieuwen kan ik dus als kostenpost tot 1000 euro rekenen, dank daarvoor!
Verder zullen jullie me hier dus nog wel vaker vragen zien stellen :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-10-2011 12:30 #106514 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remsysteem reviseren
Hoho, niet te snel!

Iedereen begint gelijk over het upgraden van je remsysteem en weet ik het allemaal, maar je vraag was eigenlijk: wat kost het om mijn huidige systeem goed werkend te krijgen. En je schatting van 1000 euro is waarschijnlijk veel te veel!

Ik vermoed dat je met het vervangen van 4 remcilinders en het eventueel vervangen/reviseren van hoofdremcilinder al 4 goed werkende remmen hebt. Nieuwe vloeistof, wellicht wat sneuvelende remleidingen, voor pak 'm beet 200 euro kan je al een heel eind komen. Nieuwe remschoenen erbij wordt iets duurder, maar ik denk dat je voor deze orde een prima APK-waardig remsysteem kan hebben. Het upgraden zou voor mij van latere zorg zijn.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2011 14:45 #106517 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Remsysteem reviseren
Even een opmerking. Remmen met 4 trommelremmen kan prima, mits goed afgesteld. Nadeel is dat bij nat weer een rem natter kan zijn dan de ander, waardoor eerst even scheef trekken. En slecht remmen bij achteruit rijden.

De slechts remmende auto die ik ooit gehad heb is een 1964 amazone met schijfremmen voor en geen rembekrachtiger.

Dus zoals genoemd, upgraden kan altijd nog!

Success Leo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2011 15:19 #106518 door Jordie van Rhee
Beantwoord door Jordie van Rhee in topic Remsysteem reviseren
Dat is inderdaad een andere zijde van het verhaal, dat het waarschijnlijk goedkoper kan.

De 1000 euro is ook ruim genomen, maar voor mij wel belangrijk dat ik weet wat de kosten kunnen zijn gezien het bij mij gaat over al dan niet de aankoop van die auto. Qua rekenen met de financien is het dus handig te weten waarvoor ik de auto zeker klaar heb, desalniettemin snap ik dat het ook nog hard kan meevallen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.