Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-03-2011 15:32 #101642
door Robert van Es (GAST)
Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon is gemaakt door Robert van Es (GAST)
Ik heb een Amazon-chassis met een enkelremsysteem.
Hierop wil ik een dubbel gescheiden remsysteem bouwen. Dit betekent dat ik aan het chassis en aan de voor- en achteras extra beugels moet gaan lassen voor de overgang van remleiding naar remslang (1x extra op de achteras, 1x extra op het chassis achter, 2 x extra bij de vooras, 2x extra op het chassis voor).
Wie heeft hier ervaring mee en tips over hoe en waar ik dit soort beugeltjes kan krijgen (of de afmetingen)?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Robert
Hierop wil ik een dubbel gescheiden remsysteem bouwen. Dit betekent dat ik aan het chassis en aan de voor- en achteras extra beugels moet gaan lassen voor de overgang van remleiding naar remslang (1x extra op de achteras, 1x extra op het chassis achter, 2 x extra bij de vooras, 2x extra op het chassis voor).
Wie heeft hier ervaring mee en tips over hoe en waar ik dit soort beugeltjes kan krijgen (of de afmetingen)?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2011 15:36 #101645
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
Begrijp niet zo goed waarom je de beugels wilt lassen?
Je kan ook in het onderdelenboek kijken hoe het bij een late Amazon zit, die heeft immers ook een gescheiden remsysteem.
Je kan ook in het onderdelenboek kijken hoe het bij een late Amazon zit, die heeft immers ook een gescheiden remsysteem.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2011 20:17 #101658
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
Hallo Robert,
zover ik mij herinner voor de ombouw nodig:
- andere remklauwen voren (ook van 140 serie bruikbaar, zover ik weet overgangsnippels nodig voor juiste aansluiting)
- andere rembeschermplaten voren (deze hebben elk twee bevestigingspunten remslang-remleiding en juiste uitsparing voor remklauw), eventueel oude aan te passen
- andere bevestigingsplaten voor remklauwen voren (aan voorwielophanging vastgeschroefd, om wielspindel heen geplaatst)
- dubbel in plaats van enkel bevestigingspunt aan elke kant aan vooras/drager (remslang-remleiding), als je de vooras/drager niet wilt verwisselen (wat ik verwacht) zul je hier aan moeten passen (eventueel beugeltjes van een slechte juiste vooras halen)
- alle remleidingen (en zinvollerwijze ook de remslangen vervangen)
- diverse verdeelblokjes remleidingen (zullen ook van 140 serie bruikbaar zijn)
- twee remdrukbegrenzers achter met juiste waarde (in combinatie met de achterremcylinders, eigenlijk andere nodig)
- plaatje voor op achteras met twee bevestigingsgaten (remslang-remleiding), zit gewoon geschroefd (op plaats van verdeelblokje enkel systeem)
- andere rembekrachtiger en hoofdremcylinder (behalve bevestigingsdeel en bedieningsstang van 140 serie bruikbaar)
Dus vanalles nodig, maar dat zul je waarschijnlijk al geweten hebben. Bij de juiste onderdelen niets te lassen, aan de achteras nooit te lassen (los plaatje), aan de rembeschremplaten alleen te lassen als je niet de juiste hebt en de enkele wilt ombouwen, hoogstwaarschijnlijk wel aan de vooras/drager te lassen omdat je deze niet zult wisselen (eventueel ook door schroeven in plaats van lassen te doen).
Groeten en succes,
Rudi
zover ik mij herinner voor de ombouw nodig:
- andere remklauwen voren (ook van 140 serie bruikbaar, zover ik weet overgangsnippels nodig voor juiste aansluiting)
- andere rembeschermplaten voren (deze hebben elk twee bevestigingspunten remslang-remleiding en juiste uitsparing voor remklauw), eventueel oude aan te passen
- andere bevestigingsplaten voor remklauwen voren (aan voorwielophanging vastgeschroefd, om wielspindel heen geplaatst)
- dubbel in plaats van enkel bevestigingspunt aan elke kant aan vooras/drager (remslang-remleiding), als je de vooras/drager niet wilt verwisselen (wat ik verwacht) zul je hier aan moeten passen (eventueel beugeltjes van een slechte juiste vooras halen)
- alle remleidingen (en zinvollerwijze ook de remslangen vervangen)
- diverse verdeelblokjes remleidingen (zullen ook van 140 serie bruikbaar zijn)
- twee remdrukbegrenzers achter met juiste waarde (in combinatie met de achterremcylinders, eigenlijk andere nodig)
- plaatje voor op achteras met twee bevestigingsgaten (remslang-remleiding), zit gewoon geschroefd (op plaats van verdeelblokje enkel systeem)
- andere rembekrachtiger en hoofdremcylinder (behalve bevestigingsdeel en bedieningsstang van 140 serie bruikbaar)
Dus vanalles nodig, maar dat zul je waarschijnlijk al geweten hebben. Bij de juiste onderdelen niets te lassen, aan de achteras nooit te lassen (los plaatje), aan de rembeschremplaten alleen te lassen als je niet de juiste hebt en de enkele wilt ombouwen, hoogstwaarschijnlijk wel aan de vooras/drager te lassen omdat je deze niet zult wisselen (eventueel ook door schroeven in plaats van lassen te doen).
Groeten en succes,
Rudi
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2011 12:32 #101674
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
Ik heb nog een hele voortrein compleet liggen voor een dubbel remsysteem ...interesse ?
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-03-2011 10:24 #101726
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
Dank allen alvast voor de reactie (en Rudi met name voor de heel uitgebreide reactie).
De techniek (remklauwen, verdeelblokjes etc.) heb ik voorhanden; die zitten op de complete Amazon die ik heb.
Naast deze complete Amazon heb ik een kale carosserie (gestraald en grotendeels gelast) die ik spuitklaar wil maken om daarmee zometeen mijn "perfecte" Amazon mee op te bouwen.
Alles zit onder de ene; echter ik wil/moet die tot relatief het laatste moment (ver)rijdbaar houden en niet te veel afslopen/afslijpen. Als voorbereiding op de transplantatie van de onderdelen wil ik de kale carosserie geheel klaar maken. Met name alles waarvoor gelast moet worden, wil ik voor het spuiten gedaan hebben.
Dit houdt dus in dat ik de gelaste beugels/bevestigingspunt (waar de overgang van slang naar remleiding) zit op z'n plek wil hebben (precies zoals je noemt, Rudi).
In dat opzicht ben ik dus op zoek naar plaatjes/beugels om de bevestigingspunten van de remslang/leiding van enkel naar dubbel systeem om te bouwen.
groeten,
Robert
De techniek (remklauwen, verdeelblokjes etc.) heb ik voorhanden; die zitten op de complete Amazon die ik heb.
Naast deze complete Amazon heb ik een kale carosserie (gestraald en grotendeels gelast) die ik spuitklaar wil maken om daarmee zometeen mijn "perfecte" Amazon mee op te bouwen.
Alles zit onder de ene; echter ik wil/moet die tot relatief het laatste moment (ver)rijdbaar houden en niet te veel afslopen/afslijpen. Als voorbereiding op de transplantatie van de onderdelen wil ik de kale carosserie geheel klaar maken. Met name alles waarvoor gelast moet worden, wil ik voor het spuiten gedaan hebben.
Dit houdt dus in dat ik de gelaste beugels/bevestigingspunt (waar de overgang van slang naar remleiding) zit op z'n plek wil hebben (precies zoals je noemt, Rudi).
In dat opzicht ben ik dus op zoek naar plaatjes/beugels om de bevestigingspunten van de remslang/leiding van enkel naar dubbel systeem om te bouwen.
groeten,
Robert
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-03-2011 11:42 #101801
door Rudi
Als je toch een complete met alles erop en eraan hebt staan kun je de benodigde onderdelen er toch afhalen, geen enkele van deze onderdelen zijn nodig om hem rolbaar te houden (of wil je er nog echt mee rijden?). Anders daar even kijken hoe wat uit moet zien en namaken (als niemand je het aan kan bieden).
Succes, Rudi
Succes, Rudi
- Martin Huigh (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2011 21:53 #104549
door Martin Huigh (GAST)
Beantwoord door Martin Huigh (GAST) in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
Goedendag, Ik zit dit allemaal op mn gemakje te lezen en ik heb wat vragen.
Ik heb pas van een sloop amazon een dubbele hoofdremcilinder, bekrachtiger, verdeelblokje met 6 aansl. gehaald en nu wil ik graag van mn enkel systeem een gescheiden systeem gaan. Dus voor en achter gescheiden. Mijn plan was om de ene uitgang van de HRC naar de voorste remklauwen te sturen (via een verdeelblokje net alls nu op mn achteras zit) en de andere uitgang van de HRC naar de remcilinders achter. En dit met een remdruk begrenzer welke ik nog moet zoeken. (wegens overberemming achter)
Maar nu lees is steeds dat er ook andere remklauwen nodig zijn en ankerplaten enz. Waarom is dat? Ik kan toch gewoon 1 uitgang van de HRC splitsen en naar mn 2 voorste orginele klauwen sturen?
Mijn amazon(13134) is van 1965 met schijven voor en trommels achter, ENV achteras. Enkel onbekrachtigd remsysteem.
MVG Martin
Ik heb pas van een sloop amazon een dubbele hoofdremcilinder, bekrachtiger, verdeelblokje met 6 aansl. gehaald en nu wil ik graag van mn enkel systeem een gescheiden systeem gaan. Dus voor en achter gescheiden. Mijn plan was om de ene uitgang van de HRC naar de voorste remklauwen te sturen (via een verdeelblokje net alls nu op mn achteras zit) en de andere uitgang van de HRC naar de remcilinders achter. En dit met een remdruk begrenzer welke ik nog moet zoeken. (wegens overberemming achter)
Maar nu lees is steeds dat er ook andere remklauwen nodig zijn en ankerplaten enz. Waarom is dat? Ik kan toch gewoon 1 uitgang van de HRC splitsen en naar mn 2 voorste orginele klauwen sturen?
Mijn amazon(13134) is van 1965 met schijven voor en trommels achter, ENV achteras. Enkel onbekrachtigd remsysteem.
MVG Martin
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-07-2011 19:33 #104569
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
2 jaar geleden hebben we het enkelvoudig remsysteem omgebouwd naar een dubbel nl 1 circuit naar de voorremmen en 1 circuit naar de achterremmen met behoud van de remklauwen en trommels met een lampje igv uitval van 1 circuit. Dubbele hoofremcilinder met servo. Zeer tevreden vooral met een vermeerderd remvermogen door de betere remservo.
Aan te raden!
P1800S 1965
Aan te raden!
P1800S 1965
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-07-2011 09:56 #104618
door Rudi
Hallo Martin, het probleem met een niet origineel (alleen bij 1968 VS en Canada) gescheidden voren-achter is dat normaal dan de achterwielen te snel blokkeren. Als je de 1968er variant vergelijkt met het enkel systeem zie je dat daar alleen de voorwielen bekrachtigd worden en grote veranderingen aan de achterremmen gedaan werden. Deze variant is ook niet zo zeker als de echte gescheiden remmen van de latere bouwjaren omdat bij uitval van de voorremmen erg veel remkracht verloren gaat en de rembalans dan helemaal fout is. Zat op die sloper dan niet ook de rest om het geheel om te bouwen?
Hallo W.H.M. Beer, ik ben benieuwd ernaar welke onderdelen gebruikt werden en hoe het geheel bij een noodstop reageerd. Een gewone dubbele hoofdremcylinder met servo zoals die in een amazon of 140 zit past toch niet in een 1800S? Remdrukbegrenzer nog de originele? Achterwielremcylinders enz. nog de originele? Graag nadere informatie.
Groeten, Rudi
Hallo W.H.M. Beer, ik ben benieuwd ernaar welke onderdelen gebruikt werden en hoe het geheel bij een noodstop reageerd. Een gewone dubbele hoofdremcylinder met servo zoals die in een amazon of 140 zit past toch niet in een 1800S? Remdrukbegrenzer nog de originele? Achterwielremcylinders enz. nog de originele? Graag nadere informatie.
Groeten, Rudi
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-07-2011 10:33 #104619
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Ombouw enkel naar dubbel remsysteem Amazon
Inderdaad, we gebruikten een dubbele hoofdremcilinder met servo van een late Amazon. Voor de montage werden lichte aanpassingen gadaan. Geen remdrukbegrenzer, heeft er overigens nooit op gestaan. Voor de rest alles origineel gelaten, behalve de leidingen. We brachten ook een signaallampje aan dat brandt als 1 circuit uitvalt.
We rijden regelmatig rittensport waarbij hard remmen veelvuldig voorkomt zonder ooit een blokkage van de achterremmen te hebben voorgehad. Banden: 195/65 x 15 met 5,5'' velgen.
We rijden regelmatig rittensport waarbij hard remmen veelvuldig voorkomt zonder ooit een blokkage van de achterremmen te hebben voorgehad. Banden: 195/65 x 15 met 5,5'' velgen.