positie remschoenen achter amazon

Lees meer
24-02-2011 22:09 #100886 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic positie remschoenen achter amazon
Beste mensen, de opmerking van Nico is correcte dat de lengte voor de remvoering aan de achterzijde even lang is. Bij de remtrommels op de vooras tref je wel een verschillende lengte aan. Recentelijk heb ik hieraan nog gewerkt, vandaar mij vergissing. Maar voor de technische achtergrond maakt dit geen verschil.
Op verzoek van Willy bij deze een korte "tutorial" over remmen.
Als je tegen de remtrommel aankijkt (en de wielremcilinder zit bovenin wat bij onze Volvo's gebruikelijk is) en de remtrommel draait rechtsom dan is het linker remsegment aflopend (= niet zelfbekrachtigend) en het rechter segment is oplopens (= zelfbekrachtigend). In de Engelse literatuur spreekt men over "lagging" & "leading" .

Wat is het geheim hierachter?
Door de wrijving tussen remsegment en trommel wil de remtrommel het remsegment als het ware meenemen. Door dit meeneemeffect wordt het linker segment (dat aan de onderzijde scharniert) als het ware losgetrokken van de remtrommel (remtrommel draait rechtsom)
Het rechter remsegement wordt ook door de wrijvening meegenomen en wordt hierdoor juist steviger tegen de remtrommel aangetrokken. Dit is het zogenaamde zelfbekrachtigende effect.

Op de vooras, die de meeste remkracht voor zijn rekening neemt, kom je vaak een systeem tegen met twee oplopende remschoenen; de wielremcilinder is dan dubbel uitgevoerd. Op deze manier heb je dan meer remkracht tot je beschikking. Beroemd zijn de sportmotoren uit de 70-er jaren zoals Norton, BSA, Moto Guzzi en Laverda. De Italianen leverden zelf een "four-leading-shoe" remsysteem op hun sportmotoren. (links en recht in het voorwiel werden dan remsegmenten geplaats; is een crime om af te stellen)

Iets dichter bij huis; Peugeot 404 bouwde een two leading shoe op de voorremmen, maar ook de Volvo Laplander (C303) van mijn zoon heeft twee oplopende remsegmenten op de vooras. In combinatie met twee rembekrachtigers remt dit als een idioot. Waarom Volvo dit niet heeft toegepast op de Amazon en Kattenrug is mij een raadsel. (zal wel een prijsoverweging geweest zijn).

Om voor een juiste remkkrachtverdeling te zorgen heeft de oplopende remschoen geen remvoering op het gedeelte dat het dichtst tegen de wileremcilinder aanzit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2011 22:49 #100890 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic positie remschoenen achter amazon
Han, bedankt voor info, had dit niet zelf kunnen bedenken, vandaar de vraag.

Vind ook, samen met "ongenoegen" onlangs door iemand hier geuit, dat specialisten eens
wat meer gedetailleerde uitleg over iets mogen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2011 15:05 #101070 door René Ruiter
Beantwoord door René Ruiter in topic positie remschoenen achter amazon
Volgens mij zijn dit remmen voor een ouder model dan een 70, voor de 69 die ik heb zitten zelfstellende remmen en deze zijn zeker niet zelfstellend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2011 23:58 #101089 door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic positie remschoenen achter amazon
Hallo Hr. de Ruiter,

Dit zijn inderdaad niet de remmen van een model 1970.
Heb deze as aangeschaft om te reviseren en de remmen om te bouwen van zelfstellend naar stelnok.

groetjes,

Carol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.