Remonderdelen door de jaren heen

Lees meer
21-02-2011 10:51 #100730 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Remonderdelen door de jaren heen
Mijn ervaring is ,dat je het beste achter de kleinere cilinders kunt plaatsen.Dit voorkomt overberemming (blokkeren )op de achterwielen.Ik verwijder de oude begrenzer,omdat de werking (na al die jaren )niet meer betrouwbaar is.Ik heb ze wel eens opengemaakt.Ik trof dan remvloeistof aan op een plek waar die niet hoort.Gebruik altijd een nieuwe rembekrachtiger.Dit type bekrachtiger kan inwendig lekken en de remvloeistof verdwijnt dan via de motor uit de uitlaat.Reviseer niet zelf je remklauwen,maar koop gereviseerde exemplaren.Ik zou ook de hoofdremcilinder niet reviseren,maar een nieuwe kopen.Op remmen niet besparen!In een keer alles in orde maken en je hebt er jaren plezier van.Overigens moet een combi-die standaard was uitgerust met een bekrachtger-wel vrij beroerd remmen zonder bekrachtiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-02-2011 17:58 #100734 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen

"N.M. de Boer" schreef:
Overigens moet een combi-die standaard was uitgerust met een bekrachtger-wel vrij beroerd remmen zonder bekrachtiger.


Waarom denk je dat ik eraan wil beginnen...

Je mag me eigenwijs noemen, maar het reviseren van de klauwen en de HRC is iets wat ik in ieder geval zelf wil doen. Deels vanwege de kosten (200 euro voor twee klauwen of 36 voor een revisiesetje...) en vooral omdat ik het leuk vind en makkelijk moet kunnen.

Die begrenzer lijkt inderdaad niet meer te koop, maar zowel Ben als Dries hebben vervangende modellen in het assortiment, en wellicht heb ik nog een goede mogelijkheid om een originele onder een sloper vandaan te halen.

Maar ik denk dat ik in eerste instantie voor alleen de bekrachtiger als toevoeging ga. Dit is hoe de auto origineel geleverd lijkt te zijn en blijkbaar is dit een werkende combinatie. Mochten mensen andere ervaringen hebben (het liefst gebaseerd op praktijk en niet op voorgevoelens) hoor ik het natuurlijk graag: daar is dit topic uiteindelijk voor bedoeld!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2011 21:32 #100736 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remonderdelen door de jaren heen
Lijkt verstandig om een combinatie te gebruiken die ook door Volvo daadwerkelijk is geleverd.
Je kunt op eenvoudige wijze zien welke combinaties Volvo origineel maakte, dit zijn de toevoegingen op de onderdelen pagina. Die zul je toch wel hebben gezien ? Zo kun je op 56 (remdrukbegrenzer) zien op welke chassisnummers die gemonteerd zijn, toevoegingen 13, 14 en 15 verwijzen naar die chassisnummers.

De enige upgrade die zin heeft, naar mijn idee, is naar schijven voor, met dubbeltriangel systeem en begrenzers achter.
Die kun je op bepaalde druk afstellen.
Overigens kun je geen bekrachtiger zetten op oudere types met trommels rondom.
Heb jaren met mijn P1200 met trommels gereden, op zich redelijk als je er mee vertrouwd bent, maar blokkeert snel voor en blokken kunnen snel glazig worden waardoor een soort fading optreedt. Veel onderhoud dus
Mijn huidige klassiekers hebben allemaal 4 cylinders rond om en dat is niet toevallig...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-02-2011 23:02 #100749 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen
Ed, als je dit topic aandachtig leest zie je dat ik al schijven heb. Daarnaast heb ik uiteraard conclusies getrokken uit het onderdelenboek (waarbij het trouwens toch om onderdeel 55 gaat?), die ik ook aan de orde breng om een kleine discussie op gang te brengen.

Uit het boek blijkt: mijn Combi met ch. nr 22808 kwam standaard met bekrachtiging, grote diameter cilinders (lijkt tegenstrijdig met andere bronnen), schijven en geen begrenzer.

Zoals gezegd overweeg ik hiermee dan ook te beginnen, mocht ik merken dat de remmen achter iets te vrolijk zijn, dan zal ik vervolgens een begrenzer inbouwen.

De reden voor het hele gebeuren is dubbel: de remmen zijn momenteel, alhoewel zeker APK-waardig, niet om over naar huis te schrijven, en ik ben met de auto altijd op zoek naar punten om te verbeteren en mee bezig te zijn simpelweg omdat ik het leuk en een uitdaging vind.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2011 20:08 #100770 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remonderdelen door de jaren heen
Ik begrijp je streven, als je al schijven voor hebt kun je nog naar geventileerde schijven en bredere klauwen overstappen.
Kunnen ook rallyblokken op.
Deze zijn in de latere 164 gebruikt en passen ook op de amazon.
Zowieso moet ca 70 % van de remkracht op de voorwielen komen, is door een gerenomeerd bedrijf zo af te stellen als je de remdrukbergenzers erbij monteerd.

Verder zag ik dat origineel bij remschoenen aan de ene kant en schijven voor aande andere kant een andere diameter remleiding achter is gebruikt.

Wens je veel succes en beneiuwd naar de uitkomst....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2011 20:33 #101050 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Remonderdelen door de jaren heen
heren,

Ik heb het gevoel dat er een paar discussies door elkaar lopen op dit topic.

Wat Volvo in de loop der jaren heeft geleverd op de Amazon is volgens mij alsvolgt:
1965: introductie van schijfremmen voor
1966: introductie van de remdrukbegrenzeer op de achterwielen
1968: rembekrachtiger standaard op alle modellen (was kennelijk vanaf 1965 een optie)

De combi is aan de achterzijde altijd uitgerust geweest met een 1" wielremcilinder
De sedan is met zowel 1"als een 7/8" wielremcilinder uitgerust geweest (omslagpunt ligt bij chassis nummeer 225050)

Dus wat er origineel op de auto van Daan hoort te zitten zou uit het bovenstaande af te leiden moeten zijn.
Echter wat is origineel en wat is praktisch?????


Schijfremmen zonder rembekrachtiger; dat kan......... maar je stampt je het apenlazerus op het ho-ijzer om de boel stil te krijgen. (Trommelremmen zijn zelfbekrachtigend, dat lukt nog wel zonder rembekrachtiger; maar schijven hebben geen zelfbekrachtigend effect dus dan moet alle remdruk door het hydraulische systeem opgewekt worden).
Een remdrukbegrenzer op de achterwielen is niet direct een must maar wel aan te bevelen. (Volvo heeft maar een jaar de combinatie schijven voor zonder remdrukbegrenzer geleverd en kennelijk haar fout ingezien)

Waarom de combi met een 1"cilinder is uitgevoerd en de Sedan met 7/8"? Wie het weet mag het zeggen; ik gok erop dat de combi meer als werkpaard werd gezien en daarom over meer remvermogen beschikt. Mogelijk is dit ook de reden dat een Combi meer massa mag trekken (1200kg geremd) dan een Sedan (1000kg geremd)

Ik weet dat de remdrukbegrenzer een wat moeilijker lever item is; ze zijn overigens redelijk goed te reviseren. Ik heb wel eens een los cupje gekocht bij de hydrauliek boer en dit werkt al weer 15 jaar naar behoren.
Wat ook vaak gedaan wordt op een combi is het weglaten van de remdrukbegrenzer en het monteren van een 7/8"cilinder achter.

Je ziet, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Overigens, iemand maakte de opmerking dat remtrommels en een rembekrachtiger niet samengann......
Mijn zoon is in het bezit van een Volvo Laplander type C303; is van fabriekswege uit voorzien van remtrommels rondom en rembekrachtiger. Ook mijn Peugeot 404 Coupe heeft remtrommels rondom en rembekrachtiger af fabriek; dus trommels met een rembekrachtiger is een vrij logische combinatie.

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-05-2018 20:34 - 16-05-2018 10:45 #176850 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen
Na jarenlange afwezigheid op het forum (al lees ik nog geregeld mee), toch maar weer eens de draad oppakken.

Ernstig gebrek aan tijd/prioriteit hebben mijn plannen flink vertraagd, maar dit weekend eindelijk begonnen met een grote remmen revisie. Het idee is zoals ik ooit deze vraag begon: remklauwen reviseren/vervangen, schijven afdraaien, bekrachtiger inbouwen en nog wat andere puntjes op de vele i's zetten.

Ik zag dat ik nooit de moeite heb genomen om Han nog te bedanken voor zijn enorm heldere en vooral nuttige bijdrage: het gaf exact de antwoorden op de vragen waar ik mee zat. Dus Han, nog bedankt!

Verder ben ik vandaag bij het verwijderen van de onderdelen tegen een probleem aangelopen waarvoor ik eventueel ook een nieuw draadje kan openen, maar ik zal het eerst even hier proberen:

Ik wilde na het verwijderen van de remschijven ook de stofplaat verwijderen. Dit lijkt vrij eenvoudig: 4 moeren losdraaien, en de 2 korte en 2 lange bouten verwijderen. Alle moeren moeiteloos verwijdered, 3 van de 4 (of eigenlijk 6 van de 8) bouten eenvoudig eruit genomen, maar de bouten 'voor onder' (dus zowel links als rechts) blijken muurvast te zitten en zijn met geen mogelijkheid te verwijderen. Dit zijn dus 2 (van de 4) bouten die door de stuurarm steken. Met een flinke hamer harde tikken op de achterkant van de bout geven heeft geen enkel effect, dus bout komt niet van zijn plaats. Het is net een lastige plek om een steeksleutel of dop op de kop te zetten. Het vreemde is: er is voor zover ik weet helemaal geen schroefdraad of iets anders wat de bout vast zou kunnen zetten, althans alle andere bouten worden gewoon door de gaten gestoken en aan de achterkant vastgezet met een moer.

Zie ik hier iets over het hoofd? Of zou het toch gewoon een kwestie van hard met de hamer slaan moeten zijn?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-05-2018 09:28 - 22-05-2018 09:11 #176931 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen
Ai, ik mag na zo'n lange tijd natuurlijk niet ongeduldig worden, maar ik ga morgen weer aan de slag met de auto en hoopte nog wat inzichten te krijgen over de vastzittende bouten. Voor de duidelijkheid nog even een foto:

Laat maar, al gelukt.


'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.