- Berichten: 534
Remonderdelen door de jaren heen
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-02-2011 15:34 #100704
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Remonderdelen door de jaren heen is gemaakt door Daan van Oosten Slingeland
Omdat ik van plan ben komend seizoen de remmen van mijn '65 Combi grondig te reviseren, heb ik me wat verdiept in het remsysteem en blijf ik met een aantal onduidelijkheden zitten. Het plan is om de klauwen en de HRC te reviseren, en hopelijk een bekrachtiger inbouwen, als ik het geld kan vinden.
Als ik de onderdeelboeken erop na sla, lijkt het erop dat de remdrukbegrenzer pas vanaf een zeker moment is ingebouwd en mijn Combi er geen hoort te hebben en zoals te verwachten ook niet heeft. Vooral met het oog op de eventuele bekrachtiger ben ik erg benieuwd wat het nadeel is van het ontbreken van de begrenzer en of er bezwaren zitten aan het hebben van een bekrachtiger zonder begrenzer.
Als we vervolgens naar de remcilinders van de trommels kijken wordt het nog vager. Er zijn zoals bekend twee maten, 7/8" en 1". Volgens de webshop van Dries Bakkenes wordt de kleinere typisch gebruikt voor remsystemen met bekrachtiger. Bij Scandcar vermelden ze dat het onderscheid juist schuilt in het wel of niet aanwezig zijn van een remdrukbegrenzer, en volgens de boeken hebben alle Combi's een grotere diameter en de sedans vanaf bepaalde bouwjaren de kleinere diameter. Wat is een juiste redenering voor de keuze van de cilinders? De mijne zijn een ruim jaar geleden vervangen, alleen was ik toen nog niet zo ervaren met de Amazon en heb ik niet op de maat gelet en heb ik dus ook geen idee welke ik erin heb zitten. Zijn beide cilinders bruikbaar met de bekrachtiger, of levert een bepaalde combinatie gevaarlijke situaties op?
Als ik de onderdeelboeken erop na sla, lijkt het erop dat de remdrukbegrenzer pas vanaf een zeker moment is ingebouwd en mijn Combi er geen hoort te hebben en zoals te verwachten ook niet heeft. Vooral met het oog op de eventuele bekrachtiger ben ik erg benieuwd wat het nadeel is van het ontbreken van de begrenzer en of er bezwaren zitten aan het hebben van een bekrachtiger zonder begrenzer.
Als we vervolgens naar de remcilinders van de trommels kijken wordt het nog vager. Er zijn zoals bekend twee maten, 7/8" en 1". Volgens de webshop van Dries Bakkenes wordt de kleinere typisch gebruikt voor remsystemen met bekrachtiger. Bij Scandcar vermelden ze dat het onderscheid juist schuilt in het wel of niet aanwezig zijn van een remdrukbegrenzer, en volgens de boeken hebben alle Combi's een grotere diameter en de sedans vanaf bepaalde bouwjaren de kleinere diameter. Wat is een juiste redenering voor de keuze van de cilinders? De mijne zijn een ruim jaar geleden vervangen, alleen was ik toen nog niet zo ervaren met de Amazon en heb ik niet op de maat gelet en heb ik dus ook geen idee welke ik erin heb zitten. Zijn beide cilinders bruikbaar met de bekrachtiger, of levert een bepaalde combinatie gevaarlijke situaties op?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-02-2011 17:09 #100711
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remonderdelen door de jaren heen
Waar hebben we het over,een rembekrachtiger of eendrukbegrenzer. De vroege types met trommelremmen hebben geen bekrachtiger. Naar mijn idee hebben alle typen een begrenzer (twee bijdubbelsysteem) en de typen met remschijven voor een bekrachtiger
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
20-02-2011 22:21 #100721
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen
Als je kijkt in de onderdelenboeken zul je vinden dat de begrenzer pas later is geintroduceerd, namelijk vanaf:
P120 ch 193800
P130 ch 144400
P220 ch 29400
Vanaf 1966 dus.
Vanaf '62 was een bekrachtiger een optie, schijven waren pas standaard vanaf '65.
Overigens werd de Combi in '65 standaard geleverd met bekrachtiger, helaas is deze ooit verwijderd uit mijn auto.
Maar mijn vraag richt zich dus op zowel de drukbegrenzer, de bekrachtiger en de remcilinders achter, en dan met name hoe deze van elkaar afhangen...
P120 ch 193800
P130 ch 144400
P220 ch 29400
Vanaf 1966 dus.
Vanaf '62 was een bekrachtiger een optie, schijven waren pas standaard vanaf '65.
Overigens werd de Combi in '65 standaard geleverd met bekrachtiger, helaas is deze ooit verwijderd uit mijn auto.
Maar mijn vraag richt zich dus op zowel de drukbegrenzer, de bekrachtiger en de remcilinders achter, en dan met name hoe deze van elkaar afhangen...
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-02-2011 22:37 #100723
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remonderdelen door de jaren heen
Eerste vraag is (in het verlengde van de reactie van Ed): heb je schijven of trommels voor?
Als je schijven voor hebt (of gaat maken), heb je sowieso de vertragers nodig.
Een rembekrachtiger kun je sowieso monteren.
Wel dien je i.c.m. een rembekrachtiger remcilinders achter te nemen met een iets kleinere inwendige diameter.
Meer info over rembekrachtigers, zie
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... mazon.html
Als je schijven voor hebt (of gaat maken), heb je sowieso de vertragers nodig.
Een rembekrachtiger kun je sowieso monteren.
Wel dien je i.c.m. een rembekrachtiger remcilinders achter te nemen met een iets kleinere inwendige diameter.
Meer info over rembekrachtigers, zie
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... mazon.html
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
20-02-2011 22:48 #100724
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen
Ik heb schijven (zoals ik al aangaf: ik wil m'n klauwen reviseren).
Bedoel je met vertrager de begrenzer? Oftewel 671894? Want die heb ik dus niet, en volgens mij zijn er dus veel auto's de fabriek uitgerold met schijven en zonder begrenzer.
Hetzelfde lijkt te gelden voor de diameter van de remcilinders: Alle Combi's lijken geleverd met de grotere diameter, terwijl ze wel bekrachtigd waren.
Kortom: Wat gebeurd er als je geen begrenzer hebt, maar wel schijven, een bekrachtiger en een grote diameter in de cilinders?
Bedoel je met vertrager de begrenzer? Oftewel 671894? Want die heb ik dus niet, en volgens mij zijn er dus veel auto's de fabriek uitgerold met schijven en zonder begrenzer.
Hetzelfde lijkt te gelden voor de diameter van de remcilinders: Alle Combi's lijken geleverd met de grotere diameter, terwijl ze wel bekrachtigd waren.
Kortom: Wat gebeurd er als je geen begrenzer hebt, maar wel schijven, een bekrachtiger en een grote diameter in de cilinders?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-02-2011 23:14 #100725
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remonderdelen door de jaren heen
Sorry, niet goed gelezen.
Volgens mij is dan de consequentie:
Dan remmen je achterwielen te hard.
Volgens mij zijn de vertragers nieuw niet meer leverbaar (of lang niet geweest).
Wellicht is instelbare een alternatief. Zie bijvoorbeeld www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-specials.html
Ik ben wel benieuwd of er combi rijders zijn die rijden met schijven voor, bekrachtiging, maar zonder vertragers.
Volgens mij is dan de consequentie:
Dan remmen je achterwielen te hard.
Volgens mij zijn de vertragers nieuw niet meer leverbaar (of lang niet geweest).
Wellicht is instelbare een alternatief. Zie bijvoorbeeld www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-specials.html
Ik ben wel benieuwd of er combi rijders zijn die rijden met schijven voor, bekrachtiging, maar zonder vertragers.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
20-02-2011 23:36 #100726
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Remonderdelen door de jaren heen
Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar.
Uit de volgende link en afbeelding is volgens mij op te maken dat dit wel het geval is, maar het is me allemaal niet duidelijk wat de consequenties zijn:
www.volvoamazonpictures.se/modelyears/modelyears.html
Uit de volgende link en afbeelding is volgens mij op te maken dat dit wel het geval is, maar het is me allemaal niet duidelijk wat de consequenties zijn:
www.volvoamazonpictures.se/modelyears/modelyears.html
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
21-02-2011 08:59 #100727
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Remonderdelen door de jaren heen
Ter info: mijn P1800S van 1965 heeft schijfremmen vooraan, een bekrachtiger maar geen begrenzer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-02-2011 09:04 #100728
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remonderdelen door de jaren heen
En rijdt dat goed, of heb je het idee dat hij niet genoeg voorover duikt bij stevig remmen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
21-02-2011 09:19 #100729
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Remonderdelen door de jaren heen
Wij hebben het enkelvoudig remsysteem omgebouwd naar dubbel (1Xvoorremmen en 1X achterremmen) en dan een rempomp met bekrachtiger (deze was vroeger origineel apart) van een late Amazon geplaatst, het resultaat is geweldig: bij doorremmen duikt de neus echt omlaag, wat vroeger nooit het geval was. Gisteren nog een noodrem op de autostrade en de achterwielen blokkeerden niet, ze hebben overigens nog nooit geblokkeerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.