Schijfremmen voor op 544

  • Michiel Scheijen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2011 21:00 #99324 door Michiel Scheijen (GAST)
Schijfremmen voor op 544 is gemaakt door Michiel Scheijen (GAST)
Hallo,
Ik ben aan het onderzoeken wat ik allemaal nodig heb om mijn 544 te voorzien van schijfremmen voor ipv de huidige trommelremmen. Kan iemand mij vertellen wat de juiste stappen zijn om dit te realiseren?
Bij Tinustechniek kwam ik al adapterplaten tegen voor remschijven, wat is hier het voordeel van?

Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Groeten Michiel

don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2011 21:30 #99327 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Schijfremmen voor op 544
bij de zweedse PV klub wordt het als volgt beschreven:

www.pv-klubben.org/PV-Entusiaste ... _discs.htm

even wat verder zoeken in dit forum levert ook wel wat bruikbaars op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2011 21:56 #99330 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schijfremmen voor op 544
Op de website van Veterancar is hier een erg mooi (foto) verhaal over te vinden:
www.veterancar.nl/schijfremmen.html

Het voordeel van de adapterplaten van Tinustechniek is dat het zo plug and play wordt.
Die passen zo op je fusees en je kunt er meteen klauwen aan schroeven.
Dit is een alternatief voor het hergebruiken en passend maken van een ankerplaat van een Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2011 09:30 #99343 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Schijfremmen voor op 544
Ik heb ook overwogen dit te doen, maar houd het voorlopig maar bij de trommels. Goed onderhouden en afgesteld werken deze prima.

Nordicar (en misschien ook anderen) biedt een complete kit aan.
Ik denk dat het aan te raden is om ook een rembekrachtiger en misschien een remdrukbegrenzer toe te voegen.
De slechts remmende Volvo die ik ooit had was een Amazon met schijfremmen voor en geen rembekrachtiger!
success!
Groeten

Leo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2011 20:56 #99432 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Schijfremmen voor op 544
In het clubblad van de VCCB (Belgische Volvoclub) staat een artikel in kleur van deze conversie. Als onze webmaster permissie krijgt van hun redactie, dan kan ik het inscannen en laten plaatsen bij onze documentatie.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Stefan van der Kampen
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-03-2011 21:34 #101080 door Stefan van der Kampen
Beantwoord door Stefan van der Kampen in topic Schijfremmen voor op 544
In ons eigen clubblad heeft een stuk gestaan van een verbeterde oplossing.
hiervoor zijn de klauwplaten nodig die Tinustechniek in zijn winkel heeft.
Persoonlijk vind ik het niet hoeven verplaatsen ( en dus onder een hoek zetten) van de schokbreker het grootste plus punt.
verder is het echt plug en play, geen remleidingen aanpassen e.d.
Ik rijd er zelf mee en ben zeer tevreden.
Een rembekrachtiger is fijn misschien maar ik mis het niet, je moet inderdaad wat harder duwen.
als je net uit een nieuwe V60 komt is het natuurlijk net of je tegen een masieve blok staal moet stampen, maar nogmaals ik rijd zelf stad en land af met een vlotte rijstijl en ben zeer tevreden.
Groeten Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Stefan van der Kampen
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-03-2011 21:42 #101081 door Stefan van der Kampen
Beantwoord door Stefan van der Kampen in topic Schijfremmen voor op 544
PS. artikel staat in VKM 14 (in de te downloaden versie blz 51)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-03-2011 23:02 #101112 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Schijfremmen voor op 544
Ik heb schijven op mijn PV met en zonder bekrachtiging gehad. Mijn ervaring is dat de bekrachtiging met schijven een ABSOLUTE MUST is. Zoals hierboven ook al iemand schreef zijn schijven zonder bekrachtiging minder efficiënt dan trommels. De trommels op de PV zijn immers zelf bekrachtigend.
Ik heb de aangepaste Amazon ankerplaat. Met de adapters komen de remklauwen hoger te staan, of ze dan de schokdempers niet meer raken, schijnt zo te zijn maar heb ik nog niet gezien (iemand een foto?).
Wanneer je de remmen bekrachtigd, moet er een rem druk begrenzer op de achterwielen anders gaan deze bij harder remmen blokkeren voordat de gewenste remkracht bereikt is.
Ik heb om dit op te lossen in plaats van een begrenzer achteraan, enkel de voorwielen bekrachtigd. Dat duwt de remkracht verdeling ook al een heel eind de goede kant op, maar met een begrenzer kan je natuurlijk de verdeling voor / achter traploos instellen en zo perfect op elkaar afstemmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Stefan van der Kampen
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-04-2011 20:48 #102268 door Stefan van der Kampen
Beantwoord door Stefan van der Kampen in topic Schijfremmen voor op 544
Nogmaals, ik rijd zelf al geruime tijd met schijven zonder bekrachtiger en dat gaat super.
Ik heb wel A kwaliteit remblokken e.d. gebruikt, misschien dat daar het verschil zit, ik wil nl nooit meer terug naar trommels.
en de bekrachtiger is alleen maar luxe in mijn ogen. De auto remt echt niet harder, je hoeft alleen niet zo te trappen maar ik ben echt geen sportman en heb er geen enkel probleem mee.

Vriendelijke groet, Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2011 18:28 #102277 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Schijfremmen voor op 544
Als je eens met een oude volvo met schijfremmen voor en met rembekrachtiger gereden hebt, weet je wat je aan remvertraging mist als deze defect is (je haalt de druk die de rembekrachtiger levert niet helemaal met "gewoon harder trappen"). Het heeft zijn reden waarom ze er normaal gecombineerd worden (en met remdrukbegrenzer voor achterremmen).
Zoals al geschreven werd zijn trommelremmen zelfbekrachtigend (en indien ze goed zijn soms met sterkere remvertraging als schijfremmen met bekrachtiger). Trouwens beter geen rembekrachtiger bij trommelremmen voren gebruiken, de druk kan te hoog voor de trommels worden.
De variant met voren schijfremmen met bekrachtiger in de remleiding en achter trommelremmen niet bekrachtigt is trouwens door volvo origineel voor 1968 VS-export gebouwd als eenvoudig gescheiden systeem (de originele bijbehorende hoofdremcylinder vinden zal echter moelijk worden, door ombouw normale van gescheiden systeem te gebruiken).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.