Schijfremmen voor op 544

Lees meer
14-04-2011 23:07 #102279 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Schijfremmen voor op 544
Ik snap dat men de ombouw van trommels naar schijven voor doet, op zich kunnen trommels die goed in orde zijn prima remmen, echter er treedt relatief snel 'glazing' op, dat wil zeggen dat het oppervlakte glazig wordt en minder remt.
Ook blokkeren ze snel, jarem lang een Amazon met trommels rondom gereden, maar het verschil met andere weggebruikers que remweg is wel groot. Dit is niet erg als je alleen met mooi weer of een meetimg in het weekeinde rijdt maar maandag als je in modrn 'blik' zit is wel een groot verschil.
Ook de vertraging met schijremmen en bekrachtiger is duidelijk beter dan trommels, je staat dus gewoon eerder stil.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-04-2011 19:27 #102289 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Schijfremmen voor op 544
De stelling dat een rembekrachtiger niet nodig zou zijn is niet zondermeer geldig. Wanneer je de schijven op de vooras bouwt en de originele trommels met het zelfbekrachtigende mechaniek handhaaft, lijkt alles inderdaad prima te werken. Ik heb zelf ook een maand zo gereden. De totaalindruk lijkt goed.

Echter: Bij controle op een remmentestbank zal blijken dat de vertraging op de achteras beduidend groter, lees 30% of meer, zal zijn dan op de vooras. In normale rustige situaties en bij rechtuit remmen geen probleem. Maar als het nat wordt, of je in een bocht of uitwijksituatie wat harder moet remmen zul je merken dat de achterkant wat onvoorspelbaar gaat reageren. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat de achterkant de voorkant in wil gaan halen.
Daarom adviseert men een remdrukverdeling voor-achter van 60-40%. Het zwaartepunt van de auto wordt tijdens de vertraging tijdelijk richting vooras geschoven. De achterkant wordt lichter, heeft minder grip en gaat schuiven.

Schijven hebben simpelweg absoluut gezien meer druk nodig om goed te werken. En omdat je dan dus harder moet trappen, en de achterremmen aan hetzelfde circuit hangen, zullen de achterremmen harder remmen bij dezelfde pedaaldruk.
Daarom zijn de eerste ombouwen die door de Zweedse volvoclub werden beschreven altijd uitgevoerd met het vervangen van het originele remmechaniek door een niet-zelfbekrachtigend mechaniek van een latere Ama met schijfremmen voor. Dan heb je dit probleem niet, je moet alleen harder trappen.

Een ander alternatief is een drukbegrenzer in het systeem monteren die de druk voor de achteras begrenst. Die zijn voor een paar tientjes te koop. Tinustechniek heeft ze ook in de shop. Zo werken de modernere systemen, óók die op Amazons, ook.

Mijn advies: Ombouwen geeft een goed resultaat, maar bedenk wel dat voor een veilige reminstallatie meer komt kijken dan alleen schijven monteren. Bereid je goed voor, het is allemaal goed zelf te doen, maar nogmaals: remkrachtverdeling is zeer belangrijk!

Groet: Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.