carterontluchting en rembekrachtiger
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2003 20:52 #55877
door
carterontluchting en rembekrachtiger is gemaakt door
Hallo,Even een vraagje. Klopt het dat ik de carterontluchting van de olievuldop met een T-stukje aan kan sluiten op de slang tussen rembekrachtiger en inlaatspruitstuk ? Volgens mij is de vraag al eerder gesteld maar waarschijnlijk zoek ik niet goed.Bedankt, Jaap Blijleven (info@amazoncars.nl)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2003 21:33 #64141
door
Beantwoord door in topic carterontluchting en rembekrachtiger
Hallo Jaap, dit kan niet! De rembekrachtiger moet namelijk een rechtstreekse vacuum hebben. Wij hebben dit in het verleden al eens geprobeerd en het wil echt niet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2003 22:30 #64140
door
Okay Janko,Maar ja, hoe dan wel. Het is al zo'n slangengedoe met een dubbele carburateur op gas en een rembekrachtiger. Bovendien heb ik geen gaten meer in mijn inlaatspruitstuk. Ik denk dat ik mijn carterontluchting via de vuldop maar vergeet en er een dichte dop op doe. Moet toch kunnen.Groet,Jaap
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2003 08:48 #64139
door
Waarvoor is die carterontluchting eigenlijk? Ik heb op mijn B20A een dichte vuldop zitten.<br>Groet, <i>Marko</i>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2003 11:55 #64138
door
Carterontluchting middels "positive crankcase ventilation" is ervoor om te zorgen dat (vuile) gassen die zich in je carterhuis ophopen door de luchtinlaat nogmaals meegenomen worden en zodoende verbrand. Een vroege milieumaatregel. Op oudere modellen zit er gewoon een pijpje aan de rechterkant van je blok naar de onderkant alwaar de carterhuisgassen door de trek van de rijwind worden afgevoerd.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2003 20:38 #64137
door
Maar dat is inderdaad nogal milieuvervuilend. Maar in het inlaatspruitstuk zitten toch drie gaten? Bij mij zijn er twee gebruikt (eentje voor de PCV en de andere voor de rembekrachtiger). Heb je er meer nodig? De PCV zou ik niet zomaar afsluiten, zit er niet voor niets op!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2003 21:45 #64136
door
in de aansluiting voor de carterventilatie ophet spruitstuk zit maar een heel klein gaatjedus anders aansluiten zorgt er onder anderevoor dat je vacuum voor je carburateur en onsteking niet meer klopt er wordt dan eigenlijk valse lucht aangezogen de vacuumaansluiting voor je rembekrachtiger is eigelijk gesloten en zal alleen vacuum ontrekken na een keer remmen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2003 01:12 #64135
door
Ventilatie van je carterhuis is belangrijk, bij het open systeem dien je een ventilerende olievuldop te hebben, zodat de trekkende rijwind iets heeft om aan te zuigen via het pijpje aan de zijkant en zodoende (beperkt) te ventileren. De gesloten versie middels aansluiting van de PCV op het inlaatspruitstuk heeft bij mij een binnendiameter van ca 3,5 mm, meer verstoort inderdaad je carburateurs, om het geheel beter afgeregeld te krijgen heb ik er een PCV valve = een soort gasregelklep. (Een Triumph item) tussen gemonteerd. Monteren hiervan heeft verrassend veel effect op met name het acceleratievermogen. Bij dubbele caburateurs zeker aan te raden. Lees eens :
www.hastingsfilter.com/engineering/tsb_94-2r.html
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2003 09:11 #64134
door
Aanvulling nu ik je vraag nog eens lees, De slang van de oiltrap zit met het PCV-valve op het inlaatspruitstuk aangesloten en de slang van de olievuldop naar het luchtfilterhuis. Zodoende trekt de lucht vanuit het luchtfilter door je kleppendeksel naar beneden om via de oiltrap weer afgevoerd te worden naar je inlaatspruitstuk. Sluit je op deze manier aan dan is het PCV-valve een must. Ook om eventueel backfire tegen te houden. Rallyrijders gooien deze ventilatie er vaak af omdat ze het verdunnen van hun mengsel met vieze gassen niet willen. Let wel, dit is niet aan te raden bij motoren met inmiddels al veel olieverbruik (dus zuigerveren die veel gassen langs laten) Dan worden er zoveel gassen geproduceerd dat je het op deze manier niet weg krijgt. Dan is het voor de motor beter om de milieuonvriendelijkere manier met het pijpje aan de zijkant en de ventilerende oliedop te gebruiken. Slechte ventilatie van je blok leidt ertoe dat de bij de verbranding gevormde gassen in combinatie met de gevormde waterdampen in je motor neerslaan en zo de hele boel vervuilen.Als je olie heel snel smerig wordt is slechte ventilatie vaak de oorzaak.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2003 17:43 #64133
door
www.hastingsfilter.com/engineering/tsb_index.html
voor diverse technische artikelen